Reklama

Jak to robią w „Ekonomiku”

Niedziela kielecka 42/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

AGNIESZKA DZIARMAGA: - Wasza Szkoła jest liderem w regionie w zakresie sprawnej realizacji projektów unijnych - chodzi głównie o Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Nie wszystkie szkoły korzystają z tej szansy w takim stopniu, jak „Ekonomik”. Od jak dawna i w jakim zakresie ZSE im. Oskara Langego realizuje projekty unijne podnoszące jakość kształcenia?

TERESA MATURLAK: - Zespół Szkół Ekonomicznych im. O. Langego obchodzi obecnie okrągłą rocznicę realizacji projektów unijnych, bowiem pierwszy tego typu projekt został zrealizowany dokładnie 10 lat temu, we wrześniu 2001 r. Odbyła się wówczas wymiana młodzieży Technikum Hotelarskiego oraz młodzieży holenderskiej w ramach programu Leonardo da Vinci. Tematem tego projektu była kultura jedzenia w Polsce i w Holandii, a produktem końcowym kolacja na 100 osób przygotowana i obsłużona samodzielnie przez uczniów.
W ciągu 10 lat nasza szkoła zrealizowała szereg programów Leonardo, głównie w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Tematyka tych programów dotyczyła zarówno nauczania w zawodzie technik hotelarstwa, jak i technik ekonomista. „Hotelarze” mogli uczestniczyć m.in. w projektach: Hotelarstwo w Saksonii, Zarządzanie w hotelarstwie i turystyce w XXI wieku w Bournemouth w Anglii, Catering i organizacja przyjęć - nowe trendy w hotelarstwie, Małe przedsiębiorstwa w agroturystyce, Funkcjonowanie hoteli brytyjskich, itd. Natomiast „ekonomiści” uczestniczyli w projektach: Zdrowe środowisko i ekologiczna żywność - nowe wyzwania dla polskiego i niemieckiego rolnictwa, Obsługa jednostek administracyjnych - zmiany w gospodarce Saksonii i województwa świętokrzyskiego, Innowacyjność i konkurencyjność w gospodarce w XXI wieku w Bournemouth w Anglii, Praktyki zawodowe w jednostkach handlu detalicznego w Stafford w Wielkiej Brytanii.
W programach unijnych uczestniczyła również kadra pedagogiczna szkoły - wszyscy nauczyciele przedmiotów zawodowych zostali przeszkoleni w ramach projektu Rozwój technik nauczania i oceniania. Projekt ten odbywał się w Wielkiej Brytanii. Łączny budżet wszystkich programów Leonardo w ciągu ostatnich 10 lat wynosi blisko 1 mln 500 tys. zł.
W latach 2009/2010 realizowaliśmy w szkole projekt: Podniesienie kluczowych kompetencji uczniów szkoły zawodowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na projekt ten składało się wiele zajęć: wykorzystanie nowoczesnych programów do administrowania firmą, obsługa klienta w branży hotelarsko-gastronomicznej, kursy barmańskie, kursy języków obcych. Zajęcia odbywały się w niewielkich, kilkunastoosobowych grupach. Uzupełnieniem tych zajęć były wycieczki edukacyjne: Spacerkiem po najlepszych 4- i 5-gwiazdkowych hotelach Krakowa, Warszawy, Wisły i Szczyrku.

- Czy można oszacować, ilu uczniów i z jakich klas (mam na myśli profil kształcenia) korzysta z możliwości wsparcia unijnego?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Z Programu Kapitał Ludzki skorzystało 488 uczniów, czyli blisko połowa wszystkich uczęszczających do szkoły. 135 uczniów wzięło udział w wycieczkach szkoleniowych w zakresie hotelarstwa, natomiast 345 uczniów zostało przeszkolonych podczas dodatkowych zajęć edukacyjnych. Byli to zarówno uczniowie w zawodzie technik hotelarstwa, technik ekonomista, jak i technik obsługi turystycznej. 60 uczniów otrzymało dyplomy ukończenia szkolenia barmańskiego, 30 - kursu z zakresu księgowości komputerowej i 30 - szkolenia z technologii informacyjno-komunikacyjnej. Łączny budżet tego projektu wyniósł ponad 320 tys. zł. Dzięki unijnym pieniądzom powstała w szkole pracownia do obsługi konsumenta, wyposażona w nowoczesne zaplecze barowe i gastronomiczne.

- Szkoły zawodowe w regionie nie wykorzystują w pełni możliwości korzystania ze wsparcia - w tym roku w sierpniu do zagospodarowania było jeszcze ok. 23 mln zł. Wnioski często nie przechodzą oceny formalnej, ale „Ekonomik” świetnie sobie z nimi radzi. Czy w Pani ocenie to tak trudne procedury? I gdzie szukać pomocy?

- Szkoły zawodowe nie wykorzystują w pełni możliwości, jakie dają programy unijne, ponieważ napisanie dobrego projektu, a potem poprowadzenie go i rozliczenie może rodzić liczne trudności. Jest to na pewno dodatkowa, ciężka i odpowiedzialna praca dla grupy nauczycieli-pasjonatów, którzy chcą zapewnić swoim uczniom ciekawe zajęcia, zdobycie nowych konkretnych umiejętności. Niektórzy nauczyciele mogą też obawiać się odpowiedzialności związanej z realizacją projektów o tak dużym budżecie.
Na etapie tworzenia projektów, nauczyciele naszej szkoły korzystali z porad konsultantów Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz pracowników Regionalnego Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego w Kielcach.

- Fachowcy oceniają projekty w ramach PO KL jako „elastyczne”, czyli dopasowane do potrzeb szkoły i jej uczniów. Czy one istotnie takie są?

- Zrealizowany przez naszą szkołę projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki był w stu procentach dostosowany do potrzeb szkoły i jej uczniów. Przed napisaniem projektu przeprowadziliśmy wśród uczniów analizę wstępną, aby dowiedzieć się, jakiego rodzaju zajęciami byliby najbardziej zainteresowani, jakie są ich potrzeby w zakresie dodatkowych umiejętności i kwalifikacji. W trakcie trwania projektu realizowaliśmy dokładnie takie zajęcia, które cieszyły się największym zainteresowaniem. Stąd też nie mieliśmy problemu z frekwencją uczniów. Tematyka tych zajęć była dostosowana do treści wynikających z programów nauczania w zawodzie technik hotelarstwa, technik ekonomista i technik obsługi turystycznej. Dzięki tym dodatkowym zajęciom, absolwentom naszej szkoły łatwiej będzie znaleźć swoje miejsce na rynku pracy zarówno w kraju, jak i za granicą.

Podziel się:

Oceń:

2011-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Karol Porwich/Niedziela

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Więcej ...

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

Więcej ...

Ludzie o wielkim sercu

2024-05-04 15:21

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Z okazji wspomnienia św. Floriana w Sandomierzu odbyły się uroczystości z okazji Dnia Strażaka.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Zatrzymajmy się dziś i mocno przyjmijmy krzyż naszego...

Wiara

Zatrzymajmy się dziś i mocno przyjmijmy krzyż naszego...

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Św. Florian, żołnierz, męczennik

Święci i błogosławieni

Św. Florian, żołnierz, męczennik

Wytrwajcie w miłości mojej!

Wiara

Wytrwajcie w miłości mojej!

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Rodzina

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...