Już po raz drugi studenci z Grodna (Białoruś) i Czerniowiec (Ukraina) doskonalili podczas wakacji swój język polski i poznawali polską kulturę. Taką możliwość dała im Polsko-Ukraińsko-Białoruska Letnia Szkoła Języka i Kultury Polskiej zorganizowana przez Południowo-Wschodni Instytut Naukowy w Przemyślu, przy współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Wschodnioeuropejską. Projekt realizowany był dzięki środkom finansowym i wsparciu Fundacji Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu (program „Study Tours to Poland”). W tym roku wzięło w nim udział 25 studentów z Ukrainy - z Uniwersytetu im. J. Fedkowycza w Czerniowcach oraz Białorusi - z Uniwersytetu im. J. Kupały w Grodnie.
Celem projektu jest działanie na rzecz współpracy z krajami niebędącymi członkami Unii Europejskiej, a tradycyjnie w przeszłości związanymi kulturowo i historycznie z Polską. Ma on na celu zapobieganie tworzeniu nowych podziałów (według określenia inicjatora projektu dr. Stanisława Stępnia - stawiania „nowego muru berlińskiego”) między Europą Zachodnią a narodami Europy Środkowo-Wschodniej. Praktycznym celem projektu jest zarówno nauka języka polskiego i przybliżenie wieloetnicznego dziedzictwa przeszłości Polaków, Ukraińców i Białorusinów, jak i poznanie zabytków i kultury naszego kraju. Nauka języka umożliwia uczestnikom czytanie polskiej prasy i literatury, słuchanie radia i oglądanie polskich programów telewizyjnych, a może także zachęcić do studiowania w Polsce. Przy okazji warsztatów językowo-kulturowych studenci zaznajamiali się z funkcjonowaniem w Polsce: samorządu lokalnego, organizacji pozarządowych, mediów publicznych, ochrony zabytków pogranicza etnicznego. Było to możliwe dzięki spotkaniom z posłami i z radnymi samorządów lokalnych, wizytom w wybranych instytucjach i organizacjach.
Organizatorzy Letniej Szkoły Języka i Kultury Polskiej swoim podopiecznym zaproponowali ćwiczenia, ale też wycieczki krajoznawcze, wizyty w muzeach, archiwach, urzędzie konserwatorskim, zwiedzanie zabytków kultury polskiej, ukraińskiej i żydowskiej w regionie.
28 i 29 czerwca odwiedzili Zakopane i Kraków, gdzie największe wrażenie zrobił na nich Wawel i mauzoleum królów. Poznali także zamki w Łańcucie i Krasiczynie, i zabytki Przemyśla. Naukę i wycieczki uzupełniali oglądaniem polskiej telewizji, czytaniem gazet i codzienną wieczorną prezentacją filmów - zekranizowanych arcydzieł polskiej literatury klasycznej. „Pan Tadeusz”, „Wesele”, „Chłopi”, „Ziemia Obiecana” „Prymas Tysiąclecia” i „Katyń” - to filmy, które zrobiły na uczestnikach wielkie wrażenie - relacjonuje dr Stanisław Stępień, dyrektor Południowo-Wschodniego Instytutu Naukowego w Przemyślu, inicjator Polsko-Ukraińsko-Białoruskiej Letniej Szkoły Języka i Kultury Polskiej.
Studenci z uniwersytetów w Czerniowcach na Ukrainie i Grodnie na Białorusi języka polskiego uczą się na swoich lektoratach, ale poznawanie go na żywo jest bezcennym doświadczeniem. Dlatego chętnie skorzystali z zaproszenia do Przemyśla, gdzie spotkali się z polskimi nauczycielami. Ta grupa zainteresowana polskim językiem i kulturą to studenci stosunków międzynarodowych, historii i turystyki międzynarodowej. Znajomość polskiego w przyszłości będzie dla nich dużym atutem przy szukaniu pracy.
Jak trafnie zauważył doc. dr Władysław Strutyński z Katedry Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu im. J. Fedkowycza w Czerniowcach, dobra znajomość języka polskiego dla studentów z Ukrainy i Białorusi, a w sposób szczególny studiujących stosunki międzynarodowe, ma wymiar praktyczny. Podobnie jak język angielski jest dla nich przepustką do Europy.
Studenci w rozmowach przyznają, że bardzo lubią język polski. Jest bardzo podobny do ukraińskiego i białoruskiego. Najwięcej trudności przysparza im gramatyka i ortografia. Wolny czas uczestnicy Letniej Szkoły Języka i Kultury Polskiej spędzali na wspólnej zabawie, co pozwalało im na wzajemne poznanie się poprzez prezentację przez uczestników narodowych zwyczajów, kuchni, organizacji wolnego czasu, zabawy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu