Zaledwie miesiąc przed rozpoczęciem Wielkiego Jubileuszu Roku
2000 od Narodzenia Jezusa Chrystusa przeżywaliśmy w Częstochowie
I Targi Pielgrzymkowo-Turystyczne "Pielgrzym", pod patronatem honorowym
metropolity częstochowskiego - abp. Stanisława Nowaka. Pierwsza tego
typu inicjatywa w naszej Ojczyźnie, podjęta przez Agencję Reklamową
Meritum z Częstochowy, zawiera cały wachlarz usług i propozycji -
od formacji i szkoleń organizatorów pielgrzymek po prezentacje ofert
reklamowych dla pielgrzymów. "Targi pielgrzymkowe w swym założeniu
mają być inicjatywą możliwie wszechstronną - stwierdził dyrektor
Agencji Meritum Grzegorz Nienartowicz. - Służą bowiem zarówno duszpasterstwu,
instytucjom kościelnym, organizacjom religijnym, jak i samym pielgrzymom". "Targi są dobrą okazją sprzyjającą rozwojowi i promocji turystyki
religijnej w Polsce - powiedział Jacek Dębski - prezes Urzędu Kultury
Fizycznej i Turystyki. - Imprezy takiego rodzaju powinny stać się
stałym elementem działalności na rzecz rozwijającego się środowiska
firm i instytucji wspierających ruch pielgrzymkowy w naszym kraju.
Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki w swych działaniach popiera idee
turystyki pielgrzymkowej, która staje się ważnym i coraz prężniej
rozwijającym się segmentem turystyki w Polsce. Dla miasta, regionu
i kraju promocyjna rola ośrodków kultu religijnego jest magnesem
przyciągającym turystów oraz poprawia koniunkturę gospodarczą".
Targi rozpoczęły się 20 listopada br., a ich siedzibą była
Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie. W tegorocznych Targach wzięło
udział 32 wystawców. Na Targach pojawili się również goście z zagranicy.
Byli reprezentanci Biura Turystyczno-Pielgrzymkowego "Janturas" z
Litwy oraz Polska Misja Katolicka z Francji i z Niemiec.
Duże znaczenie dla rozwoju idei Targów ma program towarzyszących
im wykładów, spotkań i wystaw. W tym roku były to: sesja naukowa
nt.: Kult maryjny a pielgrzymowanie i turystyka religijna, którą
prowadził o. dr Jan Pach - paulin z Jasnej Góry, oraz wystawa fotografii
Krzysztofa Korycińskiego pt. Pielgrzym.
Drugi dzień Targów zainaugurowano Mszą św. w Bazylice Jasnogórskiej.
W tym dniu na Targi przybywały zorganizowane grupy młodzieży, rodziny,
a także osoby indywidualne - wszyscy jednakowo zachwyceni zarówno
różnorodnością prezentowanych ofert, jak i estetyką i elegancją stoisk.
Wystawcy, dokonując prezentacji, prześcigali się w pomysłach, zaskakując
nowoczesnym sprzętem bądź ilością barwnych folderów i innych propozycji.
Przy wszystkich stoiskach spotykało się ciepło, serdeczność i uśmiech.
I Targi Pielgrzymkowo-Turystyczne zaszczycił swoją obecnością
redaktor naczelny Tygodnika Katolickiego Niedziela - ks. dr Ireneusz
Skubiś, który podzielił się swoją refleksją: "W życiu bardzo ważna
jest wyobraźnia. Dotyczy to wielu dziedzin życia, m.in. chodzi także
o pewne pomysły typu marketingowego. ´Targi Pielgrzymkowo-Turystyczne´
- samo hasło nie jest zbyt nośne, dopiero gdy się zobaczyło wystawy,
wystawców, stoiska - można było powiedzieć: To jest pomysł! Pomysł
ważny, który będzie owocował. Mogliśmy poznać wielu ciekawych ludzi
oraz propozycje pielgrzymkowe i turystyczne. To wszystko razem pobudzało
wyobraźnię i od razu rodziło się pytanie: Jak to będzie wykorzystane
w życiu parafii, w życiu różnych wspólnot? To właśnie księża proboszczowie
często szukają możliwości, żeby urządzić dla swoich parafian pielgrzymkę
w kraju czy pielgrzymkę zagraniczną, np.: do Rzymu, Ziemi Świętej,
czy Fatimy. Targi dały praktyczne propozycje takich pielgrzymek.
Mogą one stać się ważnym elementem rozwoju idei pielgrzymowania,
nie tylko tego tradycyjnego - pieszego, ale i tego nowoczesnego -
przy pomocy autokarów, a nawet samolotów.
Tak więc sądzę, że idea Targów Pielgrzymkowo-Turystycznych,
i to w Częstochowie - duchowej stolicy Polski i centrum pielgrzymkowym
- jest bardzo słuszna".
Na II Targi Pielgrzymkowo-Turystyczne, które odbędą się
w dniach 24-26 listopada 2000 r. w Częstochowie, organizatorzy zapraszają
już dziś.
Pomóż w rozwoju naszego portalu