Obecnie obowiązujące normy prawa powszechnego
Kodeks w kan. 910 2 stwierdza: szafarzem nadzwyczajnym Komunii
św. jest akolita oraz wierny, wyznaczony zgodnie z kan. 230 3.
Wiernym jest ten, kto przez chrzest został wszczepiony
w Chrystusa i z tej racji uczestniczy w kapłańskim, prorockim i królewskim
posłannictwie Chrystusa oraz jest powołany do wypełnienia misji,
jaką Bóg powierzył pełnić Kościołowi w świecie (zob. kan. 204). Stąd
w kan. 230 3 znajdujemy postanowienie: "Tam, gdzie doradza konieczność
Kościoła, z braku szafarzy, także świeccy, chociażby nie byli lektorami
lub akolitami, mogą wykonywać pewne obowiązki w ich zastępstwie,
mianowicie: posługę słowa, przewodniczyć modlitwom liturgicznym,
udzielać chrztu, a także rozdzielać Komunię św., zgodnie z przepisami
prawa".
Zatem, jak wynika z powyższego kanonu, wierni mogą udzielać
Komunię św., ale nie mogą tego czynić zawsze i wszędzie, a jedynie
wtedy, gdy wymaga tego konieczność duszpasterska. Ma ona miejsce
wtedy gdy:
- brak jest zwyczajnych szafarzy Komunii św., tzn. biskupa,
prezbitera i diakona lub akolity jako szafarza nadzwyczajnego;
- mimo iż są obecni zwyczajni szafarze, nie mogą jednak
wypełnić tej funkcji z powodu podeszłego wieku, choroby lub innej
posługi duszpasterskiej;
- liczba przystępujących do Komunii św. jest tak duża,
że sprawowanie Mszy św. czy też udzielanie Komunii św. poza Mszą
św. zbytnio by się przeciągnęło bez pomocy świeckiego jako szafarza
Komunii św.
Wyżej wymienione warunki, których zaistnienie jest konieczne
do tego, aby wierny świecki uzyskał zezwolenie do pełnienia funkcji
szafarza Komunii św. są identyczne jak te, które określają pełnienie
wspomnianej funkcji przez akolitę. Istnieje jednak pewna hierarchia
korzystania z pomocy nadzwyczajnych szafarzy Komunii św. I tak, jeżeli
obecność akolity zaradzi trudnościom i pomoc innych nadzwyczajnych
szafarzy nie będzie konieczna, to wierny świecki nie może uzyskać
zezwolenia na udzielanie Komunii św.
Akolita nie potrzebuje specjalnego upoważnienia ze strony
ordynariusza miejsca, bowiem ustanowienie go akolitą jest z mocy
prawa takim upoważnieniem. Natomiast wierny świecki takowe upoważnienie
musi otrzymać. Zgodnie bowiem z normą zawartą w kan. 228 1 Kodeksu,
do pasterzy należy udzielanie urzędów kościelnych i posług. Użyte
w kanonie pojęcie "pasterz" oznacza przede wszystkim ordynariusza
miejsca, który udziela upoważnienia do pełnienia funkcji nadzwyczajnego
szafarza Komunii św. osobiście lub przez wyznaczonego do tego kapłana.
Zadaniem ordynariusza miejsca jest ocena zarówno sytuacji, jak i
przymiotów religijno-moralnych osoby, której zamierza powierzyć funkcję
szafarza nadzwyczajnego Komunii św.
Co do przymiotów religijno-moralnych tego szafarza, to
należy stwierdzić, że winna to być osoba nienaganna pod względem
moralnym, czyli godna sprawowanej przez nią funkcji. Zgodnie z kan.
231 1 świeccy, którym w Kościele, nawet na pewien czas, powierza
się jakieś specjalne funkcje mają dążyć do osiągnięcia pewnej formacji,
koniecznej do tego, by spełniali je w sposób należyty. Ponadto każdy
szafarz (w tym także wierny świecki) ma odznaczać się żywą wiarą
oraz przykładem nabożeństwa do Najświętszego Sakramentu. Ma spełniać
ową funkcję świadomie, z oddaniem i pilnie.
Jeżeli ordynariusz miejsca uzna, że dana osoba spełnia
warunki wymagane przez prawo, może powierzyć jej funkcję szafarza
nadzwyczajnego Komunii św. i zezwolić, by jej udzielała sobie i innym.
Może też zanosić Komunię św. chorym przebywającym w domu, a ciężko
chorym - Wiatyk. Odnośne zezwolenie ordynariusz miejsca wydaje osobiście
lub przez upoważnionego do tego kapłana, zawsze do konkretnej osoby (
nigdy ogólnie). Może ono być udzielane do poszczególnego przypadku
albo też na pewien okres lub na stałe, ale jeśli przynagla konieczność.
Należy zaznaczyć, że udzielenie przez ordynariusza miejsca owego
zezwolenia wiernemu świeckiemu winno być poprzedzone odpowiednim
przygotowaniem i formacją, mieć uroczysty charakter oraz dokonywać
się według ściśle określonego obrzędu.
Trzeba jednocześnie wyraźnie zaznaczyć, że upoważnienie
udzielone przez ordynariusza miejsca lub uprawnionego do tego kapłana
nie jest wystarczające, aby wierny świecki w konkretnym przypadku
pełnił funkcję szafarza Komunii św. O tym bowiem decyduje proboszcz
lub rektor danego kościoła. On to bowiem winien wyrazić życzenie
czy prośbę, aby świecki mógł pełnić funkcję szafarza. Jeśli natomiast
zaistnieje taka sytuacja, że w danym kościele będzie obecny kapłan
- gość, diakon czy akolita - i proboszcz (rektor) kościoła uzna,
że ich pomoc jest wystarczająca do udzielania Komunii św., wtedy
bez zgody proboszcza (rektora) kościoła nie wolno wiernemu świeckiemu
pełnić funkcji szafarza Komunii św. Z kolei proboszcz (rektor) kościoła
może poprosić o pomoc jedynie osobę, która owe upoważnienie z rąk
ordynariusza miejsca otrzymała.
Możemy zatem powiedzieć, że normy dotyczące nadzwyczajnego
szafarza Komunii św, zawarte w Kodeksie Prawa Kanonicznego, jednoznacznie
określają sytuacje, w których akolita czy też wierny świecki może
udzielać Komunii św. Potwierdzeniem tych przepisów jest wydana przez
Stolicę Apostolską 15 sierpnia 1997 r. instrukcja dotycząca współpracy
kapłanów i wiernych świeckich. Instrukcja ta nie wprowadza żadnych
zmian w omawianej kwestii, przestrzega jednak przed zbyt szeroką
interpretacją norm, które wyraźnie nazywają akolitę i wiernego świeckiego
nadzwyczajnym szafarzem Komunii św. Oznacza to, że ich posługa jako
szafarza jest dopuszczalna jedynie w nadzwyczajnych okolicznościach
przedstawionych w omawianej instrukcji Immensae caritatis.
cdn.
Pomóż w rozwoju naszego portalu