"Posypując głowy wiernych popiołem, celebrans zwraca się do
każdego z wezwaniem: ´Pamiętaj człowiecze, że prochem jesteś i w
proch się obrócisz!´ (por. Rdz 3, 19). Również i te słowa mówią o
´powrocie´: powrocie do stanu prochu. Mówią o konieczności śmierci
i zachęcają nas, byśmy nie zapominali, że na tym świecie jesteśmy
tymczasowo.
Słowa te i obraz prochu uświadamiają nam równocześnie
prawdę stworzenia i nawiązują do bogactwa wymiaru kosmicznego, do
którego należy ludzkie stworzenie. Wielki Post przypomina dzieło
zbawienia, by człowiek uświadomił sobie fakt, że śmierć, rzeczywistość,
z którą stale obcuje, nie jest prawdą pierwotną. Na początku bowiem
jej nie było, ale jako smutna konsekwencja grzechu ´weszła na świat
przez zawiść diabła´ (Mdr 2, 24) i stała się wspólnym dziedzictwem
wszystkich ludzi.
Słowa: ´Pamiętaj człowiecze, że prochem jesteś i w proch
się obrócisz!´ skierowane są najpierw nie do wszystkich stworzeń,
ale do człowieka, którego Bóg stworzył na swój obraz i umieścił w
centrum wszechświata. Przypominając mu, że musi umrzeć, Bóg nie niszczy
pierwotnego zamysłu, co więcej, potwierdza go i w sposób szczególny
przywraca po upadku spowodowanym przez grzech pierworodny. To potwierdzenie
przyszło wraz z Chrystusem, który dobrowolnie przyjął na siebie brzemię
grzechu i zechciał przejść przez śmierć. W ten sposób świat stał
się widownią Jego męki i zbawczej śmierci. Oto misterium paschalne,
w głąb którego prowadzi nas w sposób szczególny okres Wielkiego Postu.
Z homilii wygłoszonej w bazylice św. Sabiny w Rzymie 17 lutego 1999 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu