Warszawskie wydawnictwo płytowe Acte PreMalable podjęło cenną
inicjatywę dokumentowania na płytach kompaktowych muzyki polskiej
różnych epok. Spośród ponad 50 tytułów z katalogu firmy na uwagę
zasługuje pięcioczęściowy cykl Panorama nowej muzyki polskiej. Jedna
z płyt poświęcona jest religijnej muzyce organowej i chóralnej. Na
krążku utrwalono trzy utwory organowe i pięć chóralnych. Płytę otwiera
organowa Kantata op. 26 Henryka Mikołaja Góreckiego w interpretacji
Andrzeja Chorosińskiego, który również wykonuje finałowe Psalmus
Mariana Borkowskiego. Pozostałe utwory układają się w dwie części
rozdzielone sekwencją Victimae paschali laudes na organy Mariana
Sawy w wykonaniu kompozytora. Pierwszą ze wspomnianych części wypełnia
żeński chór Schola Cantorum Bialostociensis pod dyrekcją Violetty
Bieleckiej. W interpretacji tego znakomitego zespołu zarejestrowane
zostały dwa utwory: Assumpta est Maria Juliusza Łuciuka i Stabat
Mater Pawła Łukaszewskiego. W drugiej części warszawski Chór Akademii
Teologii Katolickiej (obecnie Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
pod dyrekcją ks. prof. Kazimierza Szymonika przedstawia trzy kompozycje:
Ave Maria, Mater mea Jana Węcowskiego, Ecce nunc benedicite, Dominum
Stanisława Moryty oraz Parce Domine Marcina Łukaszewskiego.
Polska twórczość sakralna przeżywa dziś swój renesans.
Coraz więcej twórców skłania się ku tematyce religijnej. Niniejsza
płyta, nagrana przez czołówkę polskich chórów i organistów, prezentuje
zaledwie wycinek tej twórczości.
Jaka powinna być muzyka sakralna? Sięgnijmy do dokumentów
Kościoła katolickiego. Konstytucja o świętej liturgii Soboru Watykańskiego
II Sacrosanctum Concilium w rozdziale VII (art. 127) podaje: "Wszyscy
zaś artyści, którzy kierując się swoim natchnieniem twórczym, chcą
służyć chwale Bożej w Kościele świętym, niech zawsze pamiętają, że
chodzi tu o pewien rodzaj sakralnego naśladowania Boga Stworzyciela
i o dzieła przeznaczone do kultu katolickiego, dla zbudowania, pobożności
i pouczenia wiernych". W art. 112 tej samej Konstytucji Sobór Watykański
II poucza: "...Kościół uznaje wszystkie formy prawdziwej sztuki i
dopuszcza je do służby Bożej, jeżeli tylko posiadają wymagane przymioty". A te przymioty określił w kilku zaledwie słowach papież Pius X
w swoim motu proprio Inter pastoralis offici solicitudines z dnia
22 listopada 1903 r. Są to: świętość, doskonałość formy i powszechność.
Zarejestrowane na przedstawionej wyżej płycie utwory
wszystkie te wymagania spełniają.
Pomóż w rozwoju naszego portalu