Celem spotkania Jezusa z człowiekiem jest jego zbawienie. Tego zbawienia Chrystus nie narzuca, lecz je proponuje. Oczekuje, że człowiek przyjmie je z ufnością, która uzdolni jego umysł do wielkodusznych decyzji, prowadzących do naprawienia wyrządzonego zła i do szerzenia dobra. Ta droga jest czasem długa, ale z pewnością pobudza do działania, bo człowiek nie idzie nią sam, lecz razem z Chrystusem i z Jego pomocą. Jezus jest cierpliwym towarzyszem podróży, umie uszanować tempo i rytm ludzkiego serca, choć nigdy nikomu nie szczędzi zachęty na drodze do ostatecznego zbawienia.
Jan Paweł II
(Z Orędzia z okazji Jubileuszu w więzieniach)
Orędzie na Światowy Dzień Misyjny
"Nikt nie może czuć się zwolniony ze współpracy na rzecz rozwoju
misji Chrystusa, która trwa w Kościele" - napisał Jan Paweł II w
swym Orędziu na tegoroczny Światowy Dzień Misyjny. Jest on obchodzony
tradycyjnie w przedostatnią niedzielę października - w tym roku będzie
to 22 października. W Orędziu Ojciec Święty składa też hołd licznym
misjonarzom-męczennikom, którzy, podobnie jak Chrystus, oddali swe
życie za wiarę, przelewając własną krew.
Ojciec Święty stwierdza, że horyzont Jubileuszu prowadzi
nas do jeszcze większego misyjnego zaangażowania "ad gentes". "W
dwa tysiące lat po rozpoczęciu misji nadal są ogromne obszary geograficzne,
kulturalne, ludzkie i społeczne, do których nie dotarł jeszcze Chrystus
i Jego Ewangelia. Jakże nie odczuwać wołania w obliczu tej sytuacji?"
- czytamy w Orędziu.
Zwracając się do katechistów na ziemiach misyjnych, Ojciec
Święty zwrócił uwagę, że pracując z wielkim wysiłkiem i gorliwością,
stanowią oni coraz skuteczniejszą pomoc dla misjonarzy w wielu dziedzinach. "
Często, ze względu na brak kapłanów, na nich właśnie spada odpowiedzialność
na rozległych obszarach. Tworząc tam małe wspólnoty, stają się animatorami
w modlitwie, w sprawowaniu nabożeństw Słowa Bożego, w wyjaśnianiu
nauki i w organizowaniu dzieł miłosierdzia" - głosi dokument papieski.
Apel o pokój w Angoli
18 lipca br. Jan Paweł II zaapelował o położenie kresu wojnie
domowej i ustanowienie pokoju w Angoli. Przesłanie papieskie zostało
odczytane w Luandzie podczas trwającego tam Kongresu na rzecz Pokoju.
"Obydwie strony (rząd i rebelianci) powinny podjąć odważne
decyzje mające na celu wstrzymanie przemocy dla odbudowy pokoju"
- podkreślił Jan Paweł II w swym przesłaniu.
Kongres na rzecz Pokoju, zorganizowany przez Kościół
katolicki, zgromadził przedstawicieli Kościołów, osobistości życia
politycznego i przedstawicieli organizacji pozarządowych, które pracują
na rzecz znalezienia rozwiązania polityczno-wojskowego kryzysu trwającego
w Angoli od czasu uzyskania przez nią niepodległości w 1975 r.
Arcybiskup Luandy - kard. Alexandre do Nascimento stwierdził,
że Kościół, organizując Kongres, "nie chciał w żadnej mierze doprowadzić
do wzrostu napięcia" w kraju. Podkreślił zarazem, że Kościół uczyni
wszystko, by doprowadzić do pokoju w Angoli.
Zdaniem przewodniczącego Ruchu na rzecz Pokoju (utworzonego
w ubiegłym roku przez Kościół katolicki), ks. prał. Matta Mourisca,
Kongres nie jest żadnym cudownym panaceum. Ma natomiast zaprosić
do wspólnej refleksji ludzi poszukujących pokoju, którzy chcą pomóc
Angolczykom.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Deklaracja dotycząca osób rozwiedzionych
Osoby rozwiedzione, które zawarły nowe związki małżeńskie,
nie mogą przystępować do sakramentów, chyba że zdecydują się na życie
we wstrzemięźliwości seksualnej. To stanowisko Kościoła przypomniała
i potwierdziła Papieska Rada ds. Interpretacji Tekstów Prawnych.
W ogłoszonej w tej sprawie 6 lipca br. deklaracji (z
24 czerwca) zwrócono uwagę, że ostatnio pojawiały się głosy podające
w wątpliwość wypowiedzi Kościoła na ten temat, toteż Rada, w porozumieniu
z Kongregacją Nauki Wiary oraz Kongregacją ds. Kultu Bożego i Dyscypliny
Sakramentów, uznała za konieczne przypomnienie dotychczasowego nauczania
katolickiego w tej dziedzinie.
Deklaracja zwraca uwagę, że wszystkie podstawowe wypowiedzi
Urzędu Nauczycielskiego Kościoła na temat małżeństwa i rodziny, łącznie
z prawem kanonicznym, stwierdzają jasno, że osoby, które zawarły
ważny sakrament małżeństwa, a następnie rozwiodły się i ponownie
wstąpiły w związek małżeński, tym razem tylko cywilny, nie mogą korzystać
z sakramentów świętych.
Papieska Rada powołuje się na takie dokumenty kościelne,
jak: adhortacja apostolska Jana Pawła II Familiaris consortio z 1981
r. (pkt 84), Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r. (kan. 915), Katechizm
Kościoła Katolickiego z 1992 r. (zwłaszcza pkt 1650) i list Kongregacji
Nauki Wiary Annus Internationalis Familiae z 1994 r.
Papieska Rada przypomniała, że nie mogą z sakramentów
korzystać osoby uznane za "niegodne" tego, a więc pozostające w stanie
grzechu ciężkiego. Mówiąc o "warunkach niezbędnych do pełni nawrócenia",
dokument Rady potwierdza jednocześnie "macierzyńską troskę Kościoła"
o wiernych, "którzy znajdują się w takiej sytuacji (tzn. w stanie
grzechu ciężkiego) lub w innych podobnych sytuacjach, które uniemożliwiają
dostęp do Stołu Eucharystycznego". Deklaracja wyraża też "wielkie
pragnienie" przyczyniania się do udziału ochrzczonych w życiu Kościoła,
co może się przejawiać w wielu formach. Jedną z nich jest wstrzemięźliwość
jako droga nawrócenia.
Jednocześnie Rada zwraca uwagę, że małżonkowie rozwiedzeni,
pozostający w nowych związkach, nie dopuszczają się grzechu, jeśli "
nie mogąc, z ważnych powodów, np. wychowania dzieci, spełnić obowiązku
separacji, żyją razem w pełnej wstrzemięźliwości, to znaczy powstrzymują
się od aktów właściwych małżonkom", i jeśli na takim fundamencie
przystąpili do sakramentu pokuty.
Papieska Rada zaleca kapłanom, aby wyjaśniali dokładnie
zainteresowanym parom istotę stanowiska Kościoła i prawdziwy sens
tych wymogów, aby osoby takie "mogły je zrozumieć lub przynajmniej
uszanować". Z drugiej strony podkreślono, że w sytuacjach, gdy małżonkowie
rozwiedzeni, pozostający w nowych związkach nie spełniają wspomnianych
warunków, szafarz Komunii św. musi odmówić udzielenia im tego sakramentu. "
Winien to uczynić ze szczególną miłością i próbować wyjaśnić im w
odpowiedniej chwili powody, dla których musiał to uczynić" - stwierdza
deklaracja.
Na zakończenie dokument Papieskiej Rady ds. Interpretacji
Tekstów Prawnych podkreśla, że przepisy te "nie są w sprzeczności
z wielkim pragnieniem [Kościoła] sprzyjania udziałowi tych dzieci
w życiu kościelnym, co może się wyrażać w wielu formach odpowiednich
do ich sytuacji".
Reklama
Wolność religijna warunkiem wizyty papieskiej w Korei
Warunkiem ewentualnej wizyty Jana Pawła II w Korei Północnej
jest wprowadzenie wolności religii w tym kraju, rządzonym przez komunistów
- taką opinię wyraził podczas konferencji prasowej 10 lipca br. arcybiskup
Seulu, Nicholas Cheong.
Zdaniem Arcybiskupa Seulu, nikt nie wie dokładnie, ilu
jeszcze katolików żyje w Korei Północnej i czy są tam księża. Ksiądz
Arcybiskup wyraził nadzieję, że przynajmniej niektórzy z nich jeszcze
żyją. Według informacji podanych w Japonii i Korei 16 czerwca, przywódca
Korei Północnej Kim Dzong Il zaprosił Papieża do złożenia wizyty
w Phenianie. Informację o tym bezprecedensowym zaproszeniu ujawnił
rzecznik prezydenta Korei Południowej - Kim De Dzunga, który dzień
wcześniej zakończył historyczną wizytę na Północy.
Zdaniem rzecznika, prezydent Korei Południowej zlecił
już ministrowi spraw zagranicznych i handlu Li Dzung Binowi poinformowanie
Stolicy Apostolskiej o zaproszeniu. Najprawdopodobniej jednak nie
dotarło ono jeszcze do Watykanu.
Zdaniem ks. Carvellery z watykańskiej agencji misyjnej "
Fides" - który spędził wiele lat w Hongkongu i jest uważany za eksperta
od spraw Kościoła w Azji - do warunków, jakie powinny być spełnione
przed ewentualną wizytą Papieża w Korei Północnej, należą m.in. uznanie
Kościoła katolickiego w tym kraju i otwarcie granic dla księży katolickich,
którym, jak dotąd, nie wolno się tam osiedlać.
Reklama
Spodziewana pielgrzymka do Brazylii
"Istnieją duże szanse, że Jan Paweł II odwiedzi Brazylię w
przyszłym roku" - powiedział kard. Lucas Moreira Neves, prefekt Kongregacji
ds. Biskupów. W oświadczeniu przedrukowanym w prasie lokalnej kard.
Moreira stwierdził, że wie o tym z "pewnych źródeł watykańskich".
"Istnieje specjalna komisja, która organizuje podróże
Papieża wraz z watykańskim Sekretariatem Stanu; ja nie zajmuję się
tymi sprawami" - zastrzegł się hierarcha. Wyjaśnił, że nie można
z całą pewnością stwierdzić, iż Ojciec Święty przyjedzie do Brazylii,
ale istnieje duże prawdopodobieństwo, że wizyta dojdzie do skutku.
Kard. Neves nie wykluczył, że Papież przybędzie na Krajowy Kongres
Eucharystyczny w Campinas w stanie Sa]o Paulo, w lipcu 2001 r.
Reklama
Książka papieskiego przewodnika po Alpach
Śladami Ojca Świętego w Dolinie Aosty - taki tytuł nosi książka
Alberta Cerise, od 1989 r. do dzisiaj przewodnika Jana Pawła II po
szlakach alpejskich w masywie Mont Blanc. Nie jest to zbiór anegdot
czy niedyskrecji na temat wcześniejszych wakacji Papieża w tych stronach,
lecz prawdziwy przewodnik. Autor opisuje szczegółowo sześć najciekawszych
szlaków, przygotowanych w przekonaniu, że Ojciec Święty uważa "fizyczne
zmęczenie długimi spacerami za okazję do regeneracji umysłu, do modlitwy,
do kontemplacji ciszy przyrody". Cerise nie ujawnia niczego na temat
papieskich reakcji czy przyzwyczajeń, mówi jedynie, że Jan Paweł
II "lubi wpatrywać się wnikliwie w każdy widok i wyraża zaciekawienie
każdym napotkanym dziełem przyrody i człowieka".
Nowe szczegóły na temat tegorocznego pobytu Papieża w
Dolinie Aosty przynosi korespondencja z Les Combes Salvatore Mazzy
w najnowszym numerze dziennika Avvenire. W czasie spaceru Jan Paweł
II często zostawia z tyłu towarzyszących mu bp. Stanisława Dziwisza
i ks. prof. Tadeusza Stycznia, a kiedy wraca do nich, prosi osobistego
sekretarza, by zanotował jakąś jego myśl czy spostrzeżenie. W czasie
wakacji Papież budzi się nieco później niż w Watykanie, o 6.30, a
po Mszy św. i śniadaniu wychodzi na krótki spacer do pobliskiego
lasu.
Około godz. 10.00 rozpoczynają się przygotowania do wyprawy
w góry. Jan Paweł II pyta Alberta Cerise: "Dokąd dzisiaj jedziemy?",
a po uzyskaniu odpowiedzi wsiada do czarnego vana, za którym rusza
cała kolumna. Kierunek jest, jak zawsze, utrzymany w ścisłej tajemnicy.
Reklama
"Eucharystia - sakrament nowego życia"
To kolejny oficjalny dokument Papieskiego Komitetu Obchodów
Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, który ukazał się nakładem Księgarni
św. Jacka. Dokument, pod redakcją Komisji Teologiczno-Historycznej
Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, jest czwartym wydawnictwem jubileuszowej
serii. Poprzednie dokumenty: Jezus Chrystus, jedyny Zbawiciel świata,
wczoraj, dziś i na wieki; Pełna jest ziemia Twego Ducha, Panie oraz
Bóg, Ojciec miłosierdzia spotkały się z szerokim zainteresowaniem
polskich czytelników i stały się bestsellerami wydawniczymi! Zamieszczamy
fragment wstępu wydawnictwa:
"Od dwudziestu wieków chrześcijanie rozproszeni po całym
świecie w rozmaitych obrządkach sprawują to, co Jezus przekazał Apostołom
podczas Ostatniej Wieczerzy w słowach: ´To czyńcie na moją pamiątkę´.
Celebrują ten obrzęd w przeświadczeniu, że wyraża on całą pełnię
ich wiary. Mimo iż w ciągu tych dwudziestu wieków pozostają wierni
praktyce eucharystycznej celebracji i starają się ją zrozumieć, kryje
ona nieprzeniknioną głębię. Jezusowy dar ogarnia sobą takie bogactwo,
że nigdy nie uda nam się poznać go do końca. Misterium o wielu obliczach
i różnorako określane: posiłek, ofiara, pamiątka, Msza święta. Wszystkie
te nazwy oznaczają dar zostawiony nam przez Jezusa, ale żadna z nich
nie wyczerpuje jego treści... Sam Jezus nie nadał nazwy temu, czym
nas obdarzył. Spełnił tylko gesty i wypowiedział towarzyszące im
słowa, zaś czynnością, po której uczniowie z Emaus rozpoznali Zmartwychwstałego,
było łamanie chleba. Przecież to On sam w Ewangelii utożsamił się
z chlebem: ´Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli
kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki´ (J 6, 51).
Papież wyraził pragnienie, aby Rok Jubileuszowy był ´głęboko
eucharystyczny´ (TMA, n. 55)".
Kard. Roger Etchegaray
Przewodniczący Komitetu
Obchodów Wielkiego Jubileuszu Roku 2000
"Eucharystia - sakrament nowego życia", Katowice 2000, cena:
12,00 zł, Księgarnia św. Jacka, Dział Sprzedaży, ul. Warszawska 58,
40-008 Katowice, tel. (0-32) 59-92-21(2), fax 59-78-25, e-mail: