Reklama

Audiencja generalna 2 sierpnia 2000r.

Dni Wielkiego Jubileuszu - Katechezy o Trójcy Świętej (17)

Niedziela Ogólnopolska 34/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. "Jakże godne ukochania są wszystkie Jego dzieła i zaledwie iskierką są te, które poznajemy. (...) Wiele moglibyśmy mówić, ale do końca byśmy nie doszli, zakończeniem zaś mów niech będzie: ´On jest wszystkim!´ (...) Jest On bowiem większy niż wszystkie Jego dzieła" (Syr 42, 22; 43, 27-28). Te wspaniałe słowa Syracha wyrażają pieśń uwielbienia, jaka w każdej epoce wznosi się wszędzie ku czci Stwórcy, który objawia się w nieskończoności i blasku swoich dzieł.
Bardzo wielu poznało w stworzeniu, chociaż w formie jeszcze niedoskonałej, obecność swojego Stwórcy i Pana. Starożytny król i poeta egipski, zwracając się do swego słonecznego bóstwa, wołał: " Jakże rozliczne są Twoje dzieła! Są one ukryte przed naszym obliczem - Ty, Boże jedyny, poza którym nic nie istnieje, Ty stworzyłeś ziemię według Twojej woli, gdy byłeś sam" (Hymn na cześć Atona, por. J. B. Pritchart [wyd.], Ancient Near Eastern Texts, Princeton 1969, s. 369-371).
Kilka wieków później również filozof grecki we wspaniałym hymnie wielbił boskość, która objawia się w naturze, w szczególny zaś sposób w człowieku: "Jesteśmy z Twojego rodu i mamy słowo jako odbicie Twojego umysłu, jako jedyni pośród wszystkich ożywionych stworzeń, które żyją na ziemi i poruszają się" (Kleantes, Hymn na cześć Zeusa, w. 4-5). Apostoł Paweł podejmie to uwielbienie, cytując je w swojej mowie na Areopagu w Atenach (por. Dz 17, 28).

2. Słuchania słowa, które Stwórca powierzył dziełom rąk swoich, żąda się również od wiernego muzułmanina: "Ludzie, czcijcie waszego Pana, który stworzył was, i tych, którzy byli przed wami, i bójcie się Boga, który dla was uczynił ziemię dywanem, a niebo twierdzą, i nakazał niebiosom, by spuszczały wodę, dzięki której ziemia wydała owoce, które stanowią wasze codzienne pożywienie" (Koran II, 21-23).
Tradycja żydowska, która wyrosła na żyznym gruncie biblijnym, odkryła osobową obecność Boga w każdym zakątku stworzonego świata: " Dokądkolwiek bym poszedł, tam Ty jesteś! Gdziekolwiek bym się zatrzymał, tam Ty jesteś! Jedynie Ty, znowu Ty, zawsze Ty! (...) Niebo - tam Ty; ziemia - tam Ty; w górze - tam Ty; w dole - tam Ty! Gdziekolwiek chodzę, cokolwiek podziwiam - jedynie Ty, znowu Ty, zawsze Ty!" (M. Buber, Opowieści Chasydów, Mediolan 1979, s. 276).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Objawienie biblijne wplata się w to szerokie doświadczenie religijnego sensu oraz modlitwy ludzkości, kładąc na nim Bożą pieczęć. Przekazując nam tajemnicę Trójcy, pomaga dostrzec w samym stworzeniu nie tylko ślad Ojca, źródła wszelkiego bytu, ale również Syna i Ducha Świętego. Spojrzenie chrześcijanina kieruje się już ku całej Trójcy, gdy wraz z Psalmistą kontempluje niebiosa: "Przez słowo Pana - to znaczy, przez Jego odwieczne Słowo - powstały niebiosa; przez tchnienie ust Jego - to znaczy przez Jego Ducha Świętego - wszystkie ich zastępy" (por. Ps 33, 6). "Niebiosa" zatem "głoszą chwałę Boga, dzieło rąk Jego obwieszcza nieboskłon. Dzień dniowi głosi opowieść, a noc nocy przekazuje wiadomość. Nie jest to słowo, nie są to mowy, których by dźwięku nie usłyszano; ich głos się rozchodzi na całą ziemię i aż po krańce świata ich mowy" (Ps 19, 2-5).
Trzeba mieć ucho duszy wolne od hałasu, ażeby zrozumieć ten Boży głos, który rozbrzmiewa we wszechświecie. Obok objawienia zawartego w Piśmie Świętym istnieje również objawienie Boże w blasku słońca i w zmierzchu nocy. Również natura, w pewnym sensie, jest " księgą Boga".

4. Możemy zapytać, w jaki sposób można w doświadczeniu chrześcijańskim rozwijać kontemplację Trójcy Świętej przez stworzenie, dostrzegając nie tylko ogólnie odbicie w nim jedynego Boga, ale również ślady poszczególnych Osób Boskich. Jeżeli jest prawdą, że "Ojciec i Syn, i Duch Święty nie są trzema zasadami stworzenia, lecz jedną zasadą" (Sobór Florencki: DS, 331) również jest prawdą to, że "każda Osoba Boża wypełnia wspólne dzieło według swojej osobowej właściwości" (KKK 258).
Gdy zatem kontemplujemy z podziwem wszechświat w jego wielkości i pięknie, winniśmy uwielbiać całą Trójcę, choć w sposób szczególny nasza myśl zwraca się ku Ojcu, od którego wszystko pochodzi, gdyż On jest źródłem i pełnią wszelkiego bytu. Jeżeli następnie zatrzymamy się nad porządkiem, który panuje w kosmosie i podziwiamy mądrość, z którą Ojciec go stworzył, nadając mu prawa, które rządzą jego egzystencją, spontanicznie wzniesiemy się ku Odwiecznemu Synowi, którego Pismo Święte przedstawia jako Słowo (por. J 1, 1-3) i Mądrość Bożą (por. 1 Kor 1, 24. 30).
W cudownym hymnie, który Mądrość intonuje w Księdze Przysłów, a który został zaproponowany na początku naszego spotkania, ukazuje się ona jako "od wieków stworzona, od początku" (Prz 8, 23). Mądrość jest przedstawiana w momencie stworzenia jako "mistrzyni", gotowa znajdować radość "przy synach ludzkich" (por. Prz 8, 30-31). Biorąc pod uwagę te aspekty, tradycja chrześcijańska widziała w niej oblicze Chrystusa, "Obraz Boga niewidzialnego - Pierworodnego wobec każdego stworzenia (...). Wszystko przez Niego i dla Niego zostało stworzone. On jest przed wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie" (Kol 1, 15-17; por J 1, 3).

5. W świetle wiary chrześcijańskiej stworzenie przywołuje w sposób szczególny Ducha Świętego w Jego dynamizmie, który znamionuje relację między rzeczami wewnątrz makrokosmosu i mikrokosmosu, a który objawia się przede wszystkim tam, gdzie rodzi się i rozwija życie. W świetle tego doświadczenia, również w kulturach dalekich od chrześcijaństwa, pojawia się w jakiś sposób zrozumienie obecności Boga jako "ducha", który ożywia świat. Znane jest powiedzenie Wergiliusza: Spiritus intus alit - "Duch ożywia od wewnątrz" (Eneida, VI, 726).
Chrześcijanin dobrze wie, iż takie przywołanie Ducha byłoby niedopuszczalne, gdyby odnosiło się do jakiegoś rodzaju "ducha świata" (anima mundi), pojętego w sensie panteistycznym. Eliminując jednak ten błąd, pozostaje prawdą, iż każda forma życia, ożywiania, oraz miłości ostatecznie odsyła do tego Ducha, o którym Księga Rodzaju mówi, iż "unosił się nad wodami" (Rdz 1, 2) u początku stworzenia i w którym chrześcijanie, w świetle Nowego Testamentu, widzą odniesienie do Trzeciej Osoby Trójcy Przenajświętszej. Stworzenie bowiem w swoim biblijnym ujęciu "oznacza nie tylko powołanie do istnienia samego bytu wszechświata: czyli obdarowanie istnieniem - oznacza ono również obecność Ducha Bożego w stworzeniu, czyli początek zbawczego udzielania się Boga temu, co stworzył. Odnosi się to przede wszystkim do człowieka, który został stworzony na obraz i podobieństwo Boga" (Dominum et vivificantem, 12).
Wobec rozwijania się objawienia kosmicznego, ogłaszamy dzieło Boga słowami Psalmisty: "Stwarzasz je, gdy ślesz swego Ducha i odnawiasz oblicze ziemi" (Ps 104, 30).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Podziel się:

Oceń:

2000-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś: w Kościele nic nie dzieje się bez Ducha Świętego!

2024-05-16 21:20

Julia Saganiak

- Lubię przypominać, że Duch Święty jest jak woda - jest pokorny. Z wodą jest tak, że niczego bez niej nie ma, ale nikt jej nie zauważa – mówił kard. Grzegorz Ryś podczas spotkania autorskiego.

Więcej ...

18 maja Kościół wspomina św. Stanisława Papczyńskiego

Arkadiusz Bednarczyk

Kościół Katolicki wspomina 18 maja św. Stanisława Papczyńskiego, założyciela Zgromadzenia Księży Marianów Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Więcej ...

Święcenia kapłańskie w Przemyśl

2024-05-18 13:30
Neoprezbiterzy z Pasterzami i Przełożonymi

kl. Krzysztof Bilik

Neoprezbiterzy z Pasterzami i Przełożonymi

Kapłan jutra ma mieć zatem serce podobne do serca Jezusowego, ma poznać swoje serce i mieć to serce otwarte tak jak serce Jezusa, otwarte na Pana Boga, na wolę Bożą, ale także na drugiego człowieka – mówił abp Adam Szal – metropolita przemyski w czasie święceń kapłańskich, w czasie których udzielił tego sakramentu sześciu diakonom Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu...

Kościół

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu...

Święty od trudnych spraw

Niedziela w Warszawie

Święty od trudnych spraw

Dzień po dniu budujmy osobistą relację z Jezusem

Wiara

Dzień po dniu budujmy osobistą relację z Jezusem

#PodcastUmajony (odcinek 18.): Odmówisz dziewiątkę?

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 18.): Odmówisz dziewiątkę?

Anioł z Auschwitz

Wiara

Anioł z Auschwitz

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Wiara

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Wiara

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Hiobowe wieści dla katechetów

Wiadomości

Hiobowe wieści dla katechetów