Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (9)

Pan wkracza do swojej świątyni

Niedziela Ogólnopolska 26/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Laudesy wtorku I tygodnia, Ps 24 (23)*

Audiencja generalna 20 czerwca 2001 r.

1.Starożytna Pieśń Ludu Bożego, której przed chwilą wysłuchaliśmy, rozbrzmiewała w świątyni jerozolimskiej. Aby lepiej zrozumieć myśl przewodnią tej Pieśni, trzeba wziąć pod uwagę jej trzy fundamentalne przesłanki. Pierwsza dotyczy prawdy o stworzeniu: Bóg stworzył świat i jest jego Panem. Druga dotyczy sądu, któremu On poddaje swoje stworzenia: musimy stanąć się przed Jego obliczem i zdać sprawę z tego, czego dokonaliśmy. Trzecią jest tajemnica przyjścia Boga: wkracza On w kosmos i w historię i pragnie mieć wolny dostęp do ludzi, aby ustanowić z nimi relację najgłębszej jedności. Pisze współczesny komentator: "Są to trzy podstawowe formy doświadczenia Boga i związku z Nim; żyjemy za sprawą Boga, w obliczu Boga i możemy żyć z Bogiem" (G. Ebeling, Sui Salmi, Brescia 1973, s. 97).
2.Tym trzem przesłankom odpowiadają trzy części Psalmu 24, które postaramy się teraz pogłębić, traktując je jako trzy plansze tryptyku poetyckiego i modlitewnego. Pierwsza to krótka aklamacja na cześć Stwórcy, do którego należy ziemia ze swymi mieszkańcami ( por. Ps 24, 1-2). Jest to rodzaj wyznania wiary w Pana kosmosu i historii. Stworzenie, zgodnie ze starożytną wizją świata, rozumiane jest jako dzieło architektoniczne: Bóg zakłada fundament ziemi w morzu, które jest symbolem wzburzonych i niszczycielskich wód, znakiem ograniczenia stworzeń, uwarunkowanych nicością i złem. Rzeczywistość stworzona wznosi się nad tym bezładem, a stwórczym i opatrznościowym dziełem Boga jest zachowanie wszystkiego przy życiu.
3.Perspektywa Psalmisty zawęża się od horyzontu kosmicznego do mikrokosmosu Syjonu, "góry Pana". Wchodzimy w ten sposób w drugą perspektywę Psalmu (por. Ps 24, 3-6). Jesteśmy przed świątynią w Jerozolimie. Procesja wiernych zwraca się do stróżów świętej bramy z prośbą o wstęp: "Kto będzie przebywał w Twym przybytku, Panie, kto zamieszka na Twojej świętej górze?". Kapłani - jak ma to miejsce również w innych tekstach biblijnych, nazywanych przez uczonych "liturgią wejścia" (por. Ps 15 (14)*, 1; Iz 33, 14-16; Mi 6, 6-8) - odpowiadają, wyliczając warunki dopuszczenia do komunii z Panem w ramach kultu. Nie chodzi tu o zachowanie form czysto obrzędowych i zewnętrznych, ale o spełnianie wymogów moralnych i egzystencjalnych. Jest to jakby rachunek sumienia czy akt pokutny, który poprzedza celebrację liturgiczną.
4.Kapłani przedstawiają trzy wymagania. Należy mieć przede wszystkim "ręce nieskalane i czyste serce". "Ręce" oraz " serce" mówią o uczynkach oraz intencji, czyli całe życie człowieka winno być radykalnie zwrócone ku Bogu i Jego Prawu. Drugie wymaganie dotyczy "niemówienia kłamstwa", co w języku biblijnym oznacza nie tylko szczerość, lecz przede wszystkim walkę z bałwochwalstwem, gdyż bożki są fałszywymi bogami, czyli "marnością". Kładzie się więc nacisk na pierwsze przykazanie Dekalogu, na czystość religii i kultu. Wreszcie mamy trzeci warunek, który dotyczy stosunku do bliźniego: "Nie przysięgać fałszywie". Słowo, jak wiadomo, w cywilizacji słowa, która cechowała starożytny Izrael, nie mogło być narzędziem oszustwa, lecz przeciwnie, było symbolem relacji społecznych opartych na sprawiedliwości i prawości.
5.Dochodzimy w ten sposób do trzeciego obrazu, który, choć nie bezpośrednio, opisuje uroczyste wejście wiernych do świątyni, aby spotkać Pana (Ps 24, 7-10). W sugestywnej grze wezwań, pytań i odpowiedzi stopniowo odsłania się Bóg ze swymi trzema uroczystymi tytułami: "Król chwały, Pan dzielny i potężny, Pan potężny w boju" . Bramy świątyni na Syjonie są personifikowane i wezwane do podniesienia swych szczytów, aby przyjąć Pana, który wchodzi do swojego domu. Tryumfalny scenariusz, opisany przez Psalm w tym trzecim obrazie poetyckim, był używany przez liturgię chrześcijańską Wschodu i Zachodu dla wspomnienia zarówno zwycięskiego zejścia Chrystusa do piekieł, o którym mówi Pierwszy List św. Piotra (por. 1 P 3, 19), jak i chwalebnego wstąpienia zmartwychwstałego Pana do nieba (por. Dz 1, 9-10). Ten sam Psalm jest śpiewany dziś na przemian przez chóry w liturgii bizantyjskiej w noc paschalną, jak również jest używany przez liturgię rzymską na zakończenie procesji palmowej w drugą Niedzielę Męki Pańskiej. Uroczysta liturgia na otwarcie Świętych Drzwi podczas inauguracji Roku Jubileuszowego pozwoliła nam na nowo przeżyć z głębokim wzruszeniem te same uczucia, których doświadczał Psalmista, gdy przekraczał bramę starożytnej świątyni na Syjonie.
6.Ostatni tytuł: "Pan potężny w boju" nie ma - jakby się mogło pozornie wydawać - charakteru wojskowego, chociaż nie wyklucza odniesienia do wojska izraelskiego. Tymczasem tytuł ten ma walor kosmiczny: Pan, który przychodzi na spotkanie z ludzkością w przestrzeni ograniczonej przez sanktuarium na Syjonie, jest Stwórcą, który za swoje wojsko ma gwiazdy na niebie, czyli wszystkie stworzenia wszechświata, które są Mu posłuszne. W Księdze proroka Barucha czytamy: " Gwiazdy radośnie świecą na swoich strażnicach. Wezwał je. Odpowiedziały: ´Jesteśmy´. Z radością świecą swemu Stwórcy" (Ba 3, 34-35).
Nieskończony, wszechmocny i odwieczny Bóg dostosowuje się do ludzkiego stworzenia, zbliża się do niego, aby spotkać się z nim, wysłuchać go i wejść z nim w komunię. Liturgia natomiast jest wyrazem tego spotkania w wierze, w dialogu i miłości.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2001-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

Więcej ...

#PodcastUmajony (odcinek 20.): Odkurzyłeś już?

2024-05-19 19:30

materiał prasowy

Po co mi Pismo Święte? Czy da się nim modlić? Czego w kontakcie z Biblią uczy nas Maryja? Zapraszamy na dwudziesty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o maryjnym zachowywaniu i rozważaniu Słowa w sercu.

Więcej ...

Bp Kazimierz Gurda do dyrektorów rozgłośni katolickich: głosić dzisiaj orędzie zbawienia – zadanie wymagające, ale konieczne

2024-05-20 18:03

Katolickie Radio Podlasie

Dzięki katolickiemu radiu słowa Ewangelii mogą dotrzeć do wszystkich - wskazał bp Kazimierz Gurda podczas Mszy św., która była sprawowana w poniedziałek, 20 maja w Sanktuarium Bł. Męczenników Podlaskich. Do Pratulina na Forum Niezależnych Rozgłośni Katolickich przybyli przedstawiciele 19 stacji z całego kraju.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Oświadczenie rzecznika KEP ws. opublikowanego przez...

Kościół

Oświadczenie rzecznika KEP ws. opublikowanego przez...

Maryja Matką Kościoła

Maryja Matką Kościoła

Proszę Cię, Panie, o łaskę bycia zawsze świadomym ceny...

Wiara

Proszę Cię, Panie, o łaskę bycia zawsze świadomym ceny...

Franciszek wyjaśnia: zezwoliłem na błogosławieństwo...

Kościół

Franciszek wyjaśnia: zezwoliłem na błogosławieństwo...

Nowenna do Ducha Świętego

Wiara

Nowenna do Ducha Świętego

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Hiobowe wieści dla katechetów

Wiadomości

Hiobowe wieści dla katechetów

Moc Ducha w Kościele

Wiara

Moc Ducha w Kościele

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Wiara

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie