Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (14)

Pan, Król wszechświata

Niedziela Ogólnopolska 37/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 47 [46*], 2-5. 7-8. 10

1. "Pan Najwyższy jest wielkim Królem nad całą ziemią!". To początkowe zawołanie powtarza się w różny sposób w Psalmie 47 [46], którego przed chwilą wysłuchaliśmy. Przyjmuje on postać hymnu na cześć Boga, który jest Panem wszechświata i historii: "Bóg jest Królem całej ziemi (...) Bóg króluje nad narodami" (Ps 47, 8-9). Ten hymn na cześć Pana, Króla wszechświata i ludzkości, podobnie jak inne tego rodzaju kompozycje występujące w Psałterzu (por. Ps 92; 95-98), zakłada atmosferę celebracji liturgicznej. Znajdujemy się zatem w centrum duchowym pieśni Izraela, która wznosi się ku niebu, wychodząc ze świątyni - miejsca, w którym nieskończony i wieczny Bóg objawia się i spotyka swój lud.
2. Będziemy śledzić tę radosną pieśń w jej fundamentalnych momentach, podobnych do dwóch fal, które zmierzają ku brzegom morza. Zmieniają się na sposób podobny do relacji między Izraelem a narodami. W pierwszej części Psalmu mamy relację panowania: Bóg "nam poddaje narody i ludy rzuca pod nasze stopy" (Ps 47, 4); natomiast w drugiej części jest relacja przyjaźni: "Połączyli się władcy narodów z ludem Boga Abrahama" (Ps 47, 10). Widoczny jest zatem wielki postęp.
W pierwszej części (por. Ps 47, 2-6) mówi się: "Wszystkie narody, klaskajcie w dłonie, wykrzykujcie Bogu radosnym głosem!". W centrum tej świątecznej pochwały znajduje się radosna postać najwyższego Pana, któremu przypisane są trzy wzniosłe tytuły: "najwyższy, wielki i straszliwy" (Ps 47, 3). Wychwalają one Bożą transcendencję, absolutny prymat w bycie i wszechmoc. Również zmartwychwstały Chrystus zawoła: " Dana Mi jest wszelka władza w niebie i na ziemi" (Mt 28, 18).
3. W uniwersalnym panowaniu Boga nad wszystkimi narodami ziemi modlący się świadczy o Jego szczególnej obecności w Izraelu, w ludzie Bożego wybrania, "umiłowanego", w dziedzictwie najcenniejszym i miłym Panu (por. Ps 47, 5). Izrael czuje się więc podmiotem szczególnej miłości Boga, która objawiła się w zwycięstwie odniesionym nad wrogimi narodami. Obecność Arki Przymierza w wojsku Izraela podczas walki zapewniała pomoc Boga; po zwycięstwie Arka była wnoszona na górę Syjon (por. Ps 68, 19) i wszyscy wołali: "Wstąpił Bóg wśród radosnych okrzyków, Pan przy dźwięku trąby" (Ps 47, 6).
4. Drugą część Psalmu (por. Ps 47, 7-10) otwiera inna fala pochwały i świątecznego śpiewu: "Śpiewajcie naszemu Bogu, śpiewajcie; śpiewajcie Królowi naszemu, śpiewajcie (...) hymn zaśpiewajcie!" ( Ps 47, 7-8). Również teraz wielbi się Pana, który zasiada na tronie w pełni swej królewskości. Ten królewski tron określony jest jako " święty", gdyż niemożliwe jest, by zbliżył się do niego człowiek ograniczony i grzeszny. Jednakże tronem niebieskim jest również Arka Przymierza, obecna w najświętszej części świątyni na Syjonie. W ten sposób transcendentny i daleki Bóg, święty i nieskończony, staje się bliski swym stworzeniom, dostosowując się do przestrzeni i czasu (por. 1 Krl 8, 27. 30).
5. Psalm kończy się zaskakującą uwagą, która jest uniwersalistycznym otwarciem: "Połączyli się władcy narodów z ludem Boga Abrahama" ( Ps 47, 10). Odwołuje się do Abrahama, patriarchy, który jest u korzenia nie tylko Izraela, ale również innych narodów. Ludowi wybranemu, który od niego pochodzi, powierzona jest misja skupiania wokół Pana wszystkich narodów i wszystkich kultur, gdyż On jest Bogiem całej ludzkości. Zgromadzą się zatem na Syjonie ludy ze wschodu i zachodu, aby spotkać tego Króla pokoju i miłości, jedności i braterstwa (por. Mt 8, 11). Narody wrogie sobie otrzymają, jak oczekiwał prorok Izajasz, zaproszenie od porzucenia broni i do życia razem pod panowaniem jedynego Boga, pod rządami sprawiedliwości i pokoju (Iz 2, 2-5). Oczy wszystkich będą utkwione w nowym Jeruzalem, dokąd Pan "zstępuje", aby objawić się w chwale swego Bóstwa. Będzie to "wielki tłum, którego nie mógł nikt policzyć, z każdego narodu i wszystkich pokoleń, ludów i języków. Wszyscy wołają donośnym głosem: ´Zbawienie u Boga naszego, Zasiadającego na tronie i u Baranka´ (Ap 7, 9. 10).
6. List do Efezjan widzi realizację tego proroctwa w tajemnicy Chrystusa Odkupiciela, gdy stwierdza, zwracając się do chrześcijan, którzy nie pochodzili z judaizmu: "Pamiętajcie, że niegdyś wy - poganie co do ciała (...) - w owym czasie byliście poza Chrystusem, obcy względem społeczności Izraela i bez udziału w przymierzach obietnicy, nie mający nadziei ani Boga na tym świecie. Ale teraz w Chrystusie Jezusie wy, którzy niegdyś byliście daleko, staliście się bliscy przez krew Chrystusa. On bowiem jest naszym pokojem. On, który obie części ludzkości uczynił jednością, bo zburzył rozdzielający ją mur - wrogość" (Ef 2, 11-14).
W Chrystusie zatem królewskość Boga, wychwalana w naszym Psalmie, spełniła się na ziemi wobec wszystkich ludów. Tak komentuje tę tajemnicę homilia anonimowego autora z VIII wieku: "Do przyjścia Mesjasza, który jest nadzieją narodów, ludy pogańskie nie adorowały Boga i nie wiedziały, kim On jest. Dopóki Mesjasz ich nie odkupił, Bóg nie królował nad narodami przez ich posłuszeństwo oraz ich kult. Teraz natomiast Bóg, dzięki swemu Słowu i swemu Duchowi, króluje nad nimi, gdyż ich wybawił z błędu i uczynił ich swymi przyjaciółmi" ( Anonimowy Palestyńczyk, Omelia arabo-cristiana dell´VIII secolo, Rzym 1994, s. 100).

Z języka włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2001-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Potrzebujemy światła i odwagi Ducha Świętego

2024-05-19 16:47
Podpisanie dekretu otwierającego II Synod Archidiecezji Wrocławskiej.

Tomasz Lewandowski

Podpisanie dekretu otwierającego II Synod Archidiecezji Wrocławskiej.

Po podpisaniu przez abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego, dokumentów rozpoczynających II Synod Archidiecezji Wrocławskiej rozpoczęła się Eucharystia.

Więcej ...

Papież Franciszek zatwierdził kult Gwidona z Montpellier, założyciela Zakonu Ducha Świętego

2024-05-19 10:38

Grzegorz Gałązka

Specjalny list apostolski “Fide incensus” (“Zapalony wiarą”) wydany został dzisiaj z osobistej inicjatywy („motu proprio”) papieża. Na mocy listu apostolskiego Gwidon z Montpellier został wpisany do katalogu błogosławionych, a jego wspomnienie liturgiczne będzie obchodzone 7 lutego jako obowiązkowe w Zgromadzeniu i wspólnotach inspirowanych jego charyzmatem.

Więcej ...

#PodcastUmajony (odcinek 20.): Odkurzyłeś już?

2024-05-19 19:30

materiał prasowy

Po co mi Pismo Święte? Czy da się nim modlić? Czego w kontakcie z Biblią uczy nas Maryja? Zapraszamy na dwudziesty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o maryjnym zachowywaniu i rozważaniu Słowa w sercu.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Moc Ducha w Kościele

Wiara

Moc Ducha w Kościele

Bp Andrzej Przybylski: jeśli chcemy mieć pełnie życia,...

Wiara

Bp Andrzej Przybylski: jeśli chcemy mieć pełnie życia,...

Jak działa Duch Święty?

Kościół

Jak działa Duch Święty?

Duch Święty – kim jest najbardziej tajemnicza Osoba...

Wiara

Duch Święty – kim jest najbardziej tajemnicza Osoba...

Nowenna do Ducha Świętego

Wiara

Nowenna do Ducha Świętego

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Wiara

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Hiobowe wieści dla katechetów

Wiadomości

Hiobowe wieści dla katechetów

Litania nie tylko na maj

Wiara

Litania nie tylko na maj