W 60. rocznicę powstania Teatru Rapsodycznego i w 24. rocznicę
śmierci jego twórcy - Mieczysława Kotlarczyka Teatr Centrum Wartości
i Pojednania "Theatrum Mundi" im. M. Kotlarczyka w Krakowie postanowił
wystawić nabrzmiałą głęboką i trudną treścią o istocie miłości, małżeństwie
i rodzinie sztukę Karola Wojtyły "Przed sklepem jubilera".
"Nasz teatr jest stowarzyszeniem i rodził się przy bazylice
Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie. Powstawał dzięki ludziom,
którzy chcieli nawiązać nie tyle do teatru akcji, co do teatru słowa,
zadumy, myślenia, refleksji. Tak jak to czynił patron ´Theatrum Mundi´
- M. Kotlarczyk, który dbał o to, aby poetyckie słowo polskie było
piękne i czysto podawane. Teatr zrodził się z połączenia trzech działających
w Krakowie teatrów: Teatru Nowego im. M. Kotlarczyka, Teatru św.
Franciszka (od 1994 r.) i Teatru Słowa Pod Krzyżem (od 1960 r.).
Obecnie teatr istnieje przy Diecezjalnym Centrum Kultury przy kościele
św. Jadwigi w Krakowie" - mówi Zbigniew Osławski, jeden z twórców
teatru.
"Theatrum Mundi" to scena misteryjna pragnąca powracać
do europejskiej, średniowiecznej tradycji teatrów obrzędowych, związanych
z kalendarzem chrześcijańskim, a przede wszystkim do średniowiecznego,
łacińskiego uniwersalizmu jednoczącego Stary Kontynent. Działania
artystyczne "Theatrum Mundi" rodzą się z nadziei, iż duch pierwotnego
chrześcijaństwa, "wywołany" przez współprzeżycie misterium, pozwoli
zrozumieć wszystkim współuczestnikom, że nadszedł czas szczególnej
troski o wartości duchowe coraz bardziej zmaterializowanej kultury
europejskiej. Skierowany on jest do wszystkich ludzi, a zwłaszcza
do młodego pokolenia Polaków - piszą o sobie twórcy teatru.
Wystawiając swoje sztuki, teatr wykorzystuje przede wszystkim
świątynie. Tak było m.in. w przypadku sztuki Quo vadis Domine? według
Henryka Sienkiewicza, która w maju 2000 r. została wystawiona w bazylice
Ojców Jezuitów w Krakowie i w kościele Sancto Spirito in Sasia w
Rzymie. W repertuarze "Theatrum Mundi" jest także Dzień gniewu Romana
Brandstaettera, Czy w niebie grają Bacha - drama koncertująca Anny
Osławskiej, Od Konfederacji Barskiej po Insurekcję Kościuszkowską
- śpiewogra patriotyczna Dariusza Reguckiego z cyklu Polaków śpiewnik
tułaczy czy Bez oręża - słuchowisko według Zofii Kossak-Szczuckiej
w adaptacji St. Jastrzębskiego.
"W sztukach ´Theatrum Mundi´ grają artyści profesjonalni,
studenci szkół teatralnych i aktorzy amatorzy zarówno z Krakowa,
jak i innych miast Polski, a także z zagranicy, pragnąc tworzyć spektakle
wielonarodowościowe, manifestując w ten sposób jedność Europy. W
2001 r. teatr zagrał we Lwowie i Złoczowie dla środowisk polonijnych
misterium bożonarodzeniowe Przed świtem Celiny Muszyńskiej. Tu znowu
nawiązujemy do starej szkoły: mistrz - uczeń" - mówi Z. Osławski.
Tak stało się ze sztuką Przed sklepem jubilera, rapsodyczną
wersją sztuki Karola Wojtyły w reżyserii Anny Osławskiej. Na scenie
spotykają się nestorzy z adeptami, profesjonaliści z amatorami. Zagrali:
Andrzej Kruczyński (Teatr Słowackiego), Monika Rasiewicz (Teatr Stary),
Elżbieta Jeziorowska (z Częstochowy), Magda Wrona (studentka), Roman
Piątek ("Theatrum Mundii"), Bartłomiej Brążkiewicz (student).
W rezultacie powstało widowisko głęboko refleksyjne,
wręcz filozoficzne, spektakl zmuszający do medytacji nad istotą miłości,
do refleksji sięgającej do istoty, ukazujący, czym jest miłość narzeczeńska,
małżeńska, rodzicielska.
Twórcom spektaklu udało się osiągnąć zamierzony cel -
ocieplić trochę świat i tchnąć ducha w materialność.
Premiera sztuki odbyła się 24 lutego br. na scenie Diecezjalnego
Centrum Kultury przy kościele św. Jadwigi w Krakowie przy ul. Łokietka.
Na wypełnionej po brzegi sali teatralnej znaleźli się przedstawiciele
duchowieństwa, klerycy krakowskich seminariów, przedstawiciele władz
samorządowych, przedstawiciele świata kultury, a przede wszystkim
młodzież.
Pomóż w rozwoju naszego portalu