Pielgrzymki w obie strony
Więzi pątnicze między Kalwarią Zebrzydowską a Jasną Górą nie
były jednokierunkowe. Z samej Jasnej Góry pielgrzymowanie do Kalwarii
Zebrzydowskiej organizowało Arcybractwo Różańca Świętego w latach
1936 i 1937 pod przewodnictwem o. Ambrożego Mandery, paulina. W pierwszej
pielgrzymce uczestniczyło 250 osób.
Inny profil i charakter miały pielgrzymki organizowane
z niektórych miast Polski do obydwóch sanktuariów równocześnie. Wymieńmy
przykładowo 700-osobową pielgrzymkę z Poznania, zorganizowaną przez
Towarzystwo Pielgrzym pw. Matki Bożej. 11-12 sierpnia 1923 r. pielgrzymka
przebywała na Jasnej Górze, a następnego dnia udała się do Krakowa
i Kalwarii Zebrzydowskiej na 15 sierpnia - uroczystość Matki Bożej
Wniebowziętej. W 1930 r. pielgrzymka z Poznania na Jasną Górę i do
Kalwarii, w której uczestniczyło 345 osób, ubogacona została zwiedzaniem
- obok Krakowa - kopalni soli w Wieliczce.
W dniach 11-15 sierpnia 1935 r. pielgrzymowała Akcja
Katolicka z Łodzi pod patronatem bp. Włodzimierza Jasińskiego. Pielgrzymi
łódzcy po zwiedzeniu Krakowa i Wieliczki udali się do Kalwarii Zebrzydowskiej,
a na uroczystość Matki Bożej Wniebowziętej przybyli do Sanktuarium
Jasnogórskiego. Tego typu pielgrzymki, które zapewne nie były odosobnione,
łączyły w okresie międzywojennym motywy religijne z patriotycznymi.
Dotyczyło to głównie pielgrzymek z terenów włączonych w czasie zaborów
do Cesarstwa Rosyjskiego bądź należących wówczas do Królestwa Polskiego.
Polacy z tych terenów najczęściej nie otrzymywali paszportów uprawniających
do odbywania podróży na tereny polskie należące do zaboru austriackiego.
Po II wojnie światowej
Po II wojnie światowej zmieniły się w Polsce warunki polityczne.
Ograniczano działalność Kościoła katolickiego, a w latach 50. podjęto
również walkę z ruchem pielgrzymkowym. Administracyjnie narzucanej
laicyzacji i dechrystianizacji Episkopat Polski, na czele z Prymasem
Polski - kard. Wyszyńskim, starał się przeciwstawić przez realizację
ogólnopolskiego programu duszpasterskiego w powiązaniu z centralnym
sanktuarium maryjnym - Jasną Górą. Dotyczyło to zwłaszcza okresu
Wielkiej Nowenny (1957-65) przed Milenium Chrztu Polski, gdy odbywał
się Sobór Watykański II (1962-65). Bardzo ważną rolę odgrywały również
inne sanktuaria maryjne, zwłaszcza największe. W archidiecezji krakowskiej
znalazło to wyraz szczególnie po podjęciu posługi pasterskiej przez
bp. Wojtyłę. Od 1963 r. Kalwaria Zebrzydowska stała się miejscem
archidiecezjalnych pielgrzymek stanowych: kobiet i młodzieży żeńskiej,
mężczyzn i młodzieży męskiej, a także duchowieństwa i służby liturgicznej.
Abp Wojtyła zapraszał do uczestnictwa w tych pielgrzymkach najczęściej
słowem pasterskim w formie listu lub komunikatu z podaniem tematu
refleksji i modlitwy, najczęściej dotyczących życia społeczno-religijnego.
Korespondowały one z ogólnopolskim programem duszpasterskim. Pierwsza
Archidiecezjalna Pielgrzymka Mężczyzn i Młodzieży Męskiej odbyła
się 29 czerwca 1969 r. pod jego przewodnictwem.
Tak więc Kalwaria Zebrzydowska stawała się miejscem przekazywania
treści religijno-społecznych, którymi żył Kościół w Polsce, proklamowanych
również podczas ogólnopolskich pielgrzymek stanowo-zawodowych na
Jasnej Górze. Często tym przekazicielem, również w sanktuarium narodowym,
był - obok kard. Wyszyńskiego - kard. Karol Wojtyła. Według ustaleń
ks. Bonieckiego, ks. Wojtyła jako biskup i metropolita krakowski
pełnił w Kalwarii posługę ewangelizacyjną 97 razy, a na Jasnej Górze
przynajmniej 102 razy. Tradycje Wielkiego Poprzednika w nawiedzaniu
Kalwarii Zebrzydowskiej kontynuuje kard. Franciszek Macharski.
Z różnych względów dokumentacja dotycząca więzi znaczonych
przez pielgrzymów między Kalwarią a Jasną Górą w ostatnim 40-leciu
pozostaje zróżnicowana. Wiele bowiem grup pielgrzymkowych przybywających
autokarami oficjalnie uzyskiwało pozwolenie władz administracyjnych
na odbycie jedynie wycieczki do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu (
i faktycznie nawiedzały one to miejsce zagłady).
Kalwaria Zebrzydowska pielgrzymowała zapewne na Jasną
Górę w ramach tzw. akcji czuwań soborowych rozpoczętych w 1962 r.
Znamienny pozostaje fakt przewodzenia niektórym pielgrzymkom
przez ojców bernardynów z klasztoru kalwaryjskiego. Od 1985 r. Piesza
Pielgrzymka z pobliskiej Lanckorony wyrusza z Kalwarii Zebrzydowskiej.
Pełnią w niej posługę duszpasterską zakonnicy bernardyńscy. W 194.
Pielgrzymce z Lanckorony w 1993 r. uczestniczyli dwaj ojcowie i dwaj
klerycy. Mimo tego świeccy zdają się korzystać z doświadczenia nabytego
w prowadzeniu pielgrzymek do Kalwarii i przewodniczą niektórym grupom
udającym się na Jasną Górę. W 1988 i 1990 r. wpisały się grupy pielgrzymów
prowadzone przez świeckich, uczestniczące w Ogólnopolskich Pielgrzymkach
Świata Pracy. Związanie ważnych wydarzeń w życiu Kościoła w Polsce
z Jasną Górą, czego wyrazem były: I Peregrynacja Kopii Wizerunku
Matki Bożej Jasnogórskiej i obchody Milenium Chrztu Polski (3 maja
1966 r.), nie wpłynęło na stopień natężenia ruchu pątniczego do Kalwarii,
które nie tylko nie uległo zmniejszeniu, ale przeciwnie - odnotowano
jego wzrost w latach 1964-67.
Do Kalwarii pielgrzymowali też mieszkańcy z Częstochowy
i diecezji częstochowskiej. W 1975 r. odnotowano trzy grupy z Częstochowy,
a z całej diecezji przybyło 16 grup z udziałem 1034 osób. Warto zauważyć,
że z tymi danymi diecezja częstochowska znalazła się na 10. miejscu
wśród 27 wówczas reprezentowanych w Kalwarii Zebrzydowskiej. W latach
1989-1991 z diecezji częstochowskiej przybywało ponad 100 grup rocznie
z udziałem ok. 38 tys. osób. Ten wzrost natężenia ruchu pielgrzymkowego
z diecezji częstochowskiej pozostaje proporcjonalny do ogólnego wzrostu
natężenia tego zjawiska.
Nie bez znaczenia dla utrzymywania stosunkowo żywych
więzi wiernych diecezji częstochowskiej z Kalwarią Zebrzydowską pozostawał
fakt odbywania studiów przez alumnów tejże diecezji w Wyższym Seminarium
Duchownym Diecezji Częstochowskiej (do 1991 r.), mającym siedzibę
w Krakowie. Stąd klerycy z seminariów afiliowanych do Papieskiej
Akademii Teologicznej pielgrzymują na początku roku akademickiego
do Kalwarii Zebrzydowskiej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Zaangażowanie świeckich
Dla kształtowania geografii wiary ważną rolę spełnia kultywowana
tradycja w kalwaryjskim ruchu pątniczym. Przewodnikami grup pielgrzymkowych
do tego Sanktuarium pozostają najczęściej świeccy. Ich funkcja nie
ogranicza się tylko do zadań organizacyjnych, ale również przez przewodniczenie
modlitwie spełniają specyficzną posługę ewangelizacyjną. Kard. Wojtyła
jeszcze w czasie Soboru Watykańskiego II zjawisko to uważał za wyprzedzające
dążenie Soboru do zaktywizowania świeckich w życiu Kościoła. Niemałą
rolę w tym względzie spełniają organizowane w Sanktuarium specjalne
rekolekcje dla świeckich przewodników pielgrzymek.
W jasnogórskim ruchu pątniczym zaangażowanie świeckich
w prowadzenie pielgrzymek było dość powszechne, zwłaszcza w czasie
zaborów, gdy dominowały piesze pielgrzymki, a duchownym zabraniano
opuszczania parafii. Po II wojnie światowej, szczególnie w latach
50., udział ten został niemal wyeliminowany, gdy władze administracyjne
podjęły walkę z ruchem pątniczym. Wobec stosowanych represji w stosunku
do organizatorów pielgrzymek, odpowiedzialność za ich prowadzenie
z konieczności przejęli duchowni.
Sytuacja uległa zmianie na początku lat 80. w miarę odradzania
się pieszych pielgrzymek na Jasną Górę. W czasach "Solidarności"
świeccy także podjęli się organizowania pielgrzymek zawodowych, to
oni byli też inicjatorami pielgrzymek ogólnopolskich.
Jan Paweł II tworzy nowe więzi
W czasie pierwszej apostolskiej pielgrzymki do Ojczyzny - w
1979 r. Jan Paweł II pielgrzymował nie tylko na Jasną Górę, ale również
do Kalwarii Zebrzydowskiej. Wyróżnił te sanktuaria różami papieskimi:
Jasną Górę w 1979 r. i Kalwarię Zebrzydowską w 1987 r. - w stulecie
koronacji wizerunku kalwaryjskiego.
Wybór Jana Pawła II na Stolicę Apostolską wpłynął na
wzrost natężenia ruchu pątniczego do tych sanktuariów, które też
stały się miejscami szczególnej modlitwy w intencji pomyślności jego
posługi apostolskiej dla Kościoła. Codziennie odprawiane są w intencji
Papieża Msze św., w godzinach porannych w Kalwarii Zebrzydowskiej,
a wieczorem na Jasnej Górze. Powstały specjalne pielgrzymki przybywające
regularnie do Kalwarii Zebrzydowskiej, aby modlić się na dróżkach
kalwaryjskich i w bazylice za owocność pontyfikatu Jana Pawła II.
Wymieńmy pielgrzymkę ze Skałki w Krakowie, z sanktuarium Męczeństwa
św. Stanisława, która przybywa tutaj corocznie od 1980 r. w drugą
niedzielę Wielkiego Postu. Stanowi wypełnienie obietnicy złożonej
Ojcu Świętemu przez studentów w czasie spotkania z Janem Pawłem II
na Skałce 8 czerwca 1979 r.
Pieszym szlakiem łączy Kalwarię Zebrzydowską z Jasną
Górą Piesza Pielgrzymka Górali z Podhala, zainicjowana w 1981 r.
przez paulinów z Bachledówki koło Zakopanego. W Kalwarii Zebrzydowskiej
pielgrzymi podhalańscy uczestniczą we Mszy św. w intencji Jana Pawła
II. W ostatnich latach pielgrzymka ta liczyła ok. 28 tys. osób. Zapewne
szlak niejednej pielgrzymki z terenów Polski południowo-wschodniej
na Jasną Górę prowadzi przez Kalwarię Zebrzydowską, a wcześniej przez
Wadowice - miasto, w którym się urodził Jan Paweł II. Pielgrzymi
nie tylko symbolicznie, ale realnie łączą te miejsca, tak ważne dla
Ojca Świętego.