Reklama

Z prasy zagranicznej

Niedziela Ogólnopolska 36/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W XIX i XX wieku Stany Zjednoczone były obok Wielkiej Brytanii i Niemiec krajem o najbardziej rozbudowanej sieci kolejowej. Schyłek ubiegłego stulecia przyniósł zasadniczą zmianę w tej dziedzinie. Budowa znakomitych autostrad i rozwój lotnictwa zepchnęły kolej żelazną do roli drugo- i trzeciorzędnego środka transportu, tak dla ludzi, jak i dla towarów. Zlikwidowano wiele linii kolejowych, a na istniejących jeszcze szlakach kursują głównie pociągi turystyczne. Z wielu firm, do których należały koleje amerykańskie, utrzymało się już tylko przedsiębiorstwo Amtrak, starające się przystosować do zmienionych warunków. I ono ma jednak swoje, coraz poważniejsze kłopoty.
Wielki dziennik liberalny The New York Times ogłosił 14 sierpnia br. artykuł Matthew L. Walda, zajmujący się tą właśnie sprawą. Opisano w nim, jak Amtrak, pragnąc konkurować z samolotami na średnich dystansach, jak np. na trasie Boston ­ Nowy Jork ­ Waszyngton, zamierzał uruchomić pociągi nowej generacji o nazwie Acela, odznaczające się przede wszystkim ogromną szybkością. Okazało się jednak wkrótce po rozpoczęciu ich eksploatacji, że mają ukryte wady konstrukcyjne, mogące spowodować katastrofę.
Zamiast Aceli trzeba było ponownie wprowadzić do ruchu pociągi wprawdzie starsze i wolniej jadące, ale za to bezpieczniejsze. Jest to już drugie w tym roku niepowodzenie Amtraka, po dwóch wykolejeniach, jakim uległy jego pociągi na liniach do Chicago i na Florydę. W grę wchodzą bowiem poważne sumy ewentualnych strat. Na przykład trasą z Waszyngtonu do Nowego Jorku przejeżdża w obie strony codziennie ok. 40 tys. pasażerów.
Matthew L. Wald przytacza w swoim artykule przykłady pasażerów, którzy jadąc pociągiem Amtraka, spóźnili się na umówione spotkania i ponieśli z tego powodu straty. Za bilet na ekspres z Waszyngtonu do Nowego Jorku płaci się obecnie do 157 dolarów, zaś przejazd tą samą trasą pociągiem starszego typu kosztuje tylko 72 dolary ­ mniej niż połowę.
Problemem jest nie tylko stan taboru kolejowego, lecz także torów, które są nieprzystosowane do szybkości, jakie mogą rozwijać nowoczesne pociągi. Wskutek tego przy możliwości rozwijania dużej prędkości pociągi Amtraka muszą ją redukować do 100, a nawet do 80 mil na godzinę (161-128 km/h). W rezultacie Amtrak, będąc firmą prywatną, żeby nie zbankrutować, korzysta z subwencji państwowych udzielanych na tej zasadzie, że pełni funkcję społecznie potrzebną. Właśnie toczy się w Kongresie USA debata nad tym, jak wysoka ma być ta subwencja w roku bieżącym. Senat jest skłonny przyznać 1,2 mld dolarów, lecz oszczędniejsza Izba Reprezentantów chce dać tylko 521 mln.
"Jedną z przyczyn opisanych trudności ­ czytamy w artykule ­ jest m.in. fakt, że przepisy dotyczące bezpieczeństwa na kolejach amerykańskich są znacznie surowsze od przepisów europejskich. Dotyczy to w równej mierze regulacji obejmujących konstrukcję wagonów i lokomotyw, jak i stanu torów".
M. L. Wald przytacza w zakończeniu swego artykułu opinię właściciela baru na Manhattanie, stale jeżdżącego koleją do rodziny w Filadelfii. Uważa on, że nawet pociąg Acela jest wobec pociągów europejskich zapóźniony technicznie o dwadzieścia lat.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2002-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Leon XIV przyjął kierownictwo Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich

2025-09-12 16:56

Vatican Media

W piątek 12 września arcybiskup Thibault Verny został przyjęty na audiencji przez Jego Świątobliwość Papieża Leona XIV poinformowała Papieska Komisja ds. Ochrony Małoletnich. Towarzyszył mu biskup Luis Manuel Alí Herrera, sekretarz Komisji. Było to pierwsze oficjalne spotkanie przewodniczącego Komisji z Ojcem Świętym po jego mianowaniu 15 lipca - zaznaczono.

Więcej ...

Karol Cierpica: Świadectwo żołnierza, za którego oddano życie

2025-09-12 21:15
Karol Cierpica

Mat.prasowy

Karol Cierpica

Już 18 września ukaże się książka, której nie da się odłożyć na półkę obojętnie – „Ocalony” to historia kapitana Karola Cierpicy, weterana z Afganistanu, którego życie zmienił dramatyczny atak talibów i heroiczna ofiara młodego amerykańskiego żołnierza. To opowieść o walce, kryzysie, wierze i sile, która rodzi się z największej słabości. Autentyczna, prawdziwa i bardzo potrzebna – bo pokazuje, że nawet w najciemniejszym momencie można odnaleźć sens i nadzieję.

Więcej ...

Śmierć polskiego turysty na wyspie Porto Santo w archipelagu Madery

2025-09-13 08:09

Adobe Stock

Obywatel Polski zginął w piątek u brzegów portugalskiej wyspy Porto Santo, położonej w archipelagu Madery. Do tragicznego zdarzenia doszło w godzinach popołudniowych podczas kąpieli.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

Kościół

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

Wiara

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Wiara

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Donald Trump: mamy zabójcę Kirka. Udało się go...

Wiadomości

Donald Trump: mamy zabójcę Kirka. Udało się go...

Kanonizacja bł. Acutisa i bł. Frassatiego....

Kościół

Kanonizacja bł. Acutisa i bł. Frassatiego....

Carlo Acutis modlił się też po polsku

Kościół

Carlo Acutis modlił się też po polsku

Archidiecezja katowicka: Komunikat w sprawie parafii św....

Kościół

Archidiecezja katowicka: Komunikat w sprawie parafii św....

To on wybrał mnie

Kościół

To on wybrał mnie

„Ciemne Typy” z Polski na kanonizacji Frassatiego i...

Kościół

„Ciemne Typy” z Polski na kanonizacji Frassatiego i...