Otwierając wystawę, zarówno prof. Antoni Jodłowski - dyrektor MŻK, jak i Marian Leśny - prezes KSW Trasa Turystyczna wyrazili radość, że Muzeum oraz górnicy wspólnie świętują Barbórkę przez to artystyczne przedsięwzięcie. Podkreślano także, że św. Barbara jest patronką ludzi ciężkiej pracy, ludzi wszystkich niebezpiecznych zawodów. Była patronką architektów, artystów, chorych na dżumę, cieśli, dzwonników, flisaków, kapeluszników, kowali, ludwisarzy, marynarzy, minerów, murarzy, pompiarzy, rakietników, saperów, szczotkarzy, tkaczy, węglarzy, więźniów, załóg fortecznych. Twórcy wystawy w sposób symboliczny zaprezentowali zawody ludzi, którzy całe swoje życie zawierzyli opiece św. Barbary. Obok więc obrazów, rzeźb i grafiki z wizerunkami Świętej pochodzącymi z różnych muzeów i od osób prywatnych, które ukazują całe bogactwo artystycznej wyobraźni, znalazły się gabloty z narzędziami rzemieślników, którym patronuje św. Barbara.
Św. Barbara - męczennica pierwszych wieków chrześcijaństwa nie jest postacią historyczną. Według legendy z ok. VII wieku - była córką poganina Dioskura z Nikomedii w Bitynii, który za sprzyjanie chrześcijanom trzymał ją w wieży. Gdy Barbara przyznała się, że jest chrześcijanką i że złożyła ślub dozgonnej czystości, rozgniewany ojciec oddał ją w ręce namiestnika, który skazał Barbarę na tortury i ścięcie. Egzekucji dokonał sam ojciec. Gdy wracał do domu, został uderzony piorunem i spalił się na popiół.
Św. Barbara była otaczana kultem już w średniowieczu. W 1202 r. jej relikwie zostały sprowadzone do Wenecji. W Polsce już w Modlitewniku Gertrudy, córki Mieszka II, wspomnienie św. Barbary odnotowane jest pod datą 4 grudnia, a pierwszy kościół pod jej wezwaniem wzniesiono w 1262 r. w Borzygniewie k. Środy Śląskiej. W XV wieku została patronką Wydziału Teologicznego Akademii Krakowskiej.
W ikonografii przedstawiana jest z kielichem i hostią (anioł przyniósł jej Komunię św. przed straceniem), koroną, księgą, mieczem, którym została ścięta, pawim piórem i wieżą, w której była więziona. Barbara jest też uznawana za patronkę dobrej śmierci - wierzono bowiem, że kto jej wzywa, nie umrze bez świętych sakramentów.
Wystawa w podziemiach Kopalni Soli w Wieliczce, która będzie trwała do marca przyszłego roku, pomaga w dojrzalszym spojrzeniu na bogactwo tradycji religijnej i zawodowej społeczności narażonych na kontakt z groźnymi żywiołami.
Pomóż w rozwoju naszego portalu