Przede wszystkim "TAK ŻYCIU"! Szacunek dla każdego życia: od tego wszystko się zaczyna, albowiem prawo do życia jest najbardziej podstawowym prawem człowieka. Aborcja, eutanazja czy klonowanie człowieka,
na przykład, grożą sprowadzeniem osoby ludzkiej do zwykłego przedmiotu: w jakimś sensie życie i śmierć na życzenie! Gdy badania naukowe manipulujące źródłami życia pozbawione są jakichkolwiek kryteriów
moralnych, stanowią zaprzeczenie istnienia i godności osoby. Również wojna jest zamachem na życie ludzkie, ponieważ niesie z sobą cierpienie i śmierć. Walka o pokój jest zawsze walką o życie!
Jan Paweł II - papież
(Z przemówienia do Korpusu Dyplomatycznego - 13 stycznia 2003 r.)
"Anioł Pański" z Papieżem
Reklama
19 stycznia br. w rozważaniach przed niedzielną modlitwą Anioł Pański Ojciec Święty wezwał, by Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan stał się czasem wielkiej modlitwy o to zjednoczenie. "Prośmy Pana,
abyśmy poznali pełnię komunii między chrześcijanami w prawdzie i miłości" - mówił Papież.
Nawiązując do hasła Tygodnia: Ten skarb przechowujemy w glinianych naczyniach, Papież podkreślił: "W naszych sercach jaśnieje poznanie chwały Bożej, która promieniuje na obliczu Chrytusa, my jednak
nosimy ten skarb w naczyniach glinianych, to jest w kruchości naszej kondycji ludzkiej. Odczuwamy cierpienia podziałów i liczne są bariery, które nas dzielą, ale nie poddajemy się, ponieważ chwała Pana,
która objawia się w nas, ciągle nas prowadzi do oczyszczenia i wzajemnego przebaczenia, napełnia nas światłem i siłą modlitwy, którą wspólnie zanosimy do Boga, aby uzdrowił rany naszego podziału".
Zwracając się do grupy pielgrzymów obecnych na wspólnej modlitwie, Papież w sposób szczególny pozdrowił dyrektorów i nauczycieli, rodziców i uczniów szkół katolickich Rzymu. Przybyli oni z okazji
diecezjalnego dnia szkoły katolickiej, którego temat brzmiał: Rodzina, szkoła, wspólnota: razem, by wychowywać do życia. "Jest to właściwa okazja, aby podjąć refleksję nad oryginalną propozycją formacji,
inspirowaną przez Ewangelię, i nad całościową wizją osoby ludzkiej, jaką szkoła katolicka oferuje młodzieży, pomagając jej w ten sposób w pozytywnym zmaganiu się z ważnymi egzystencjalnymi wysiłkami"
- powiedział Ojciec Święty. Życzył, by każda rodzina miała rzeczywistą możliwość wyboru takiej właśnie szkoły dla swych dzieci.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Jan Paweł II do Polaków
"Pozdrawiam wszystkich pielgrzymów z Polski. Dziękuję za piękny śpiew i za kolędy - «...za kolędę dziękujemy!». Obchodzimy Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, dlatego dzisiejsza katecheza
była poświęcona wysiłkom ekumenicznym, jakie podejmują chrześcijanie różnych wyznań, aby wypełniła się modlitwa Chrystusa: Ut unum sint - "Aby byli jedno". Jest to zadanie, które dotyczy nas wszystkich.
Jedność jednakże jest nade wszystko owocem działania łaski Bożej. Dlatego trzeba, abyśmy nieustannie o tę łaskę prosili. Niech ten Tydzień na nowo obudzi we wszystkich pragnienie współdziałania na drogach
chrześcijańskiej jedności. Szczęść Boże!".
W Auli Pawła VI obecni byli m.in.: członkowie chóru "Il canto Magnificat" z parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Warszawie - Starej Miłosnej, który odśpiewał góralską kolędę Oj, Maluśki, Maluśki,
wspólnota "Ognisko miłości" z Łodzi oraz pielgrzymi indywidualni.
Audiencja generalna 22 stycznia 2003 r.
Papież modli się za ofiary trzęsienia ziemi w Meksyku
Reklama
Jan Paweł II jest głęboko zasmucony tragicznymi wiadomościami, napływającymi z Meksyku, gdzie doszło do trzęsienia ziemi.
W telegramie skierowanym w imieniu Papieża do nuncjusza apostolskiego w tym kraju watykański sekretarz stanu - kard. Angelo Sodano napisał, że Jan Paweł II modli się za ofiary kataklizmu i solidaryzuje
się ze wszystkimi, którzy ucierpieli w jego wyniku. Ojciec Święty wyraził nadzieję, że ludzie dobrej woli udzielą potrzebującym niezbędnej pomocy w duchu chrześcijańskiego miłosierdzia.
Według ostatnich danych, w wyniku trzęsienia ziemi, które 21 stycznia br. nawiedziło centralne i zachodnie stany Meksyku, zginęło co najmniej 21 osób, a 350 zostało rannych.
Meksyk to jeden z najbliższych Janowi Pawłowi II krajów. Był on celem jego pierwszej pielgrzymki na początku pontyfikatu, w styczniu 1979 r. W stolicy Meksyku Papież był ostatnio w sierpniu ub.r.
Kard. Ratzinger o Nocie doktrynalnej Kongregacji Nauki Wiary
Reklama
"Centralnym tematem noty doktrynalnej w sprawie udziału katolików w życiu politycznym jest rozróżnienie między pluralizmem a relatywizmem" - stwierdził kard. Joseph Ratzinger, prefekt Kongregacji Nauki
Wiary, w wywiadzie dla Radia Watykańskiego 17 stycznia br. Wyjaśnił on potrzebę wydania tego dokumentu i jego znaczenie: "Pluralizm w polityce jest czymś naturalnym i oczywistym, gdyż w wielu sprawach
politycznych nie ma gotowej odpowiedzi; jest wiele możliwości reagowania na rozliczne wyzwania dnia dzisiejszego" - powiedział Kardynał.
"Jeśli zagubimy się na tym szlaku, uważając, że pluralizm jest tożsamy z relatywizmem, zatracimy fundamenty człowieczeństwa i fundamenty demokracji, która oparta jest na konsensusie wokół minimum
etycznego, będącego niezbędnym warunkiem prawdy dla ludzkości i dla demokratycznej współpracy" - tłumaczył Prefekt Kongregacji. Dodał, że "w tym sensie odróżniamy też świeckość od laicyzmu: świeckość
to słuszna niezależność państwa i sfery politycznej, bo nie hierarchia kościelna ma wskazywać politykom, co mają robić w sprawach, za które jako świeccy są w swym sumieniu odpowiedzialni. Decydujące znaczenie
ma więc rozum, który kieruje się wielkimi wartościami, ważnymi dla istoty ludzkiej. Laicyzm natomiast jest ideą, według której treści moralne wiary chrześcijańskiej nie powinny wchodzić do polityki, należy
je wykluczyć. Zakłada to istnienie dwóch światów, które nie mają punktów stycznych. Tymczasem humanizm chrześcijański i wielkie wartości etyczne, jakie ukazuje wiara, mogą stanowić wskazówkę także w dziedzinie
polityki. Nie pozbawia to polityków ich wolności, ale przeciwnie - przestrzeganie zasad humanizmu służy obronie wolności człowieka" - podkreślił kard. Ratzinger.
Wkrótce zostanie ogłoszony dokument nt. New Age
Stolica Apostolska ogłosi wkrótce dokument na temat New Age, który przygotowały wspólnie dwie Papieskie Rady: ds. Kultury i ds. Dialogu Międzyreligijnego.
Jak powiedział w wywiadzie dla szwajcarskiej agencji katolickiej APIC niedawno mianowany przewodniczący Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, abp Michael Fitzgerald - nad dokumentem pracowano
już od dłuższego czasu. "Stanowi on wstępne studium, które ma pobudzić do refleksji nad tym ruchem, nadal jeszcze wywierającym wpływ na różne grupy" - stwierdził abp Fitzgerald.
New Age jest syntetyczną mieszanką idei zaczerpniętych z europejskich i amerykańskich nurtów ezoterycznych, z różnych tradycji religijnych oraz z astrologii. Analizę tego zjawiska podano już przed
pięcioma laty na łamach L´Osservatore Romano. Zwrócono wówczas uwagę, że prąd ten przyciąga osoby szukające duchowości, która by je łączyła z całą ludzkością i z kosmosem. Również w 1998 r. wspomniał
go w swych rekolekcjach dla domu papieskiego słowacki kardynał Jan Korec. W rozważaniu o "tajemnicy niegodziwości" określił on New Age jako współczesną formę pokusy budowania świata bez Boga.
Ojciec Święty wspiera duchowo rodziny przeżywające kryzys
O swej duchowej bliskości Jan Paweł II zapewnił 20 stycznia br. rodziny przeżywające kryzys, osoby żyjące w separacji oraz rozwiedzionych, którzy zawarli nowy związek małżeński. Przemawiając do uczestników
spotkania zorganizowanego przez międzynarodowy ruch duchowości małżeńskiej "Equipe Notre Dame", Papież powiedział, że "każde małżeństwo jest dobrą nowiną", jak również znakiem przymierza i jedności człowieka
z Bogiem.
Ojciec Święty przypomniał, że centralne miejsce w życiu małżonków powinna zajmować Eucharystia, gdyż w tym sakramencie mogą oni odnaleźć "odwagę konieczną do otwarcia się, przebaczenia, dialogu i
wspólnoty serc". Wyjaśnił, że "Eucharystia jest pomocą w przezwyciężaniu trudności życia małżeńskiego".
Papież wyraził nadzieję, że rodziny doświadczające próby spotkają na swej drodze świadków tkliwości i miłosierdzia Bożego. Przypomniał, że wszyscy ochrzczeni, w tym także żyjący w separacji czy nawet
w nowym związku, "zgodnie z przewidzianymi regułami", mają obowiązek uczestniczyć w życiu Kościoła.
Ruch "Equipe Notre Dame" założył francuski zakonnik o. Henri Caffarel, którego setna rocznica urodzin przypada w tym roku. Jego początki sięgają 1938 r., gdy cztery pary poprosiły o. Caffarela o wskazówki,
jak przeżywać miłość w świetle wiary. Jednak dopiero w 1947 r. ukonstytuował się ruch, do którego należy obecnie 52 tys. małżeństw w 60 krajach, z czego jedna czwarta we Francji. Małżeństwa spotykają
się raz w miesiącu w grupie złożonej zwykle z 5 par. Po wspólnej kolacji modlą się i dyskutują, dzieląc się radościami i troskami swych rodzin. W spotkaniach bierze również udział ksiądz, który jednak
nie przewodniczy, a jedynie towarzyszy zgromadzonym świeckim. W pracach ekip uczestniczy kilka tysięcy księży. Obok dialogu małżeńskiego i comiesięcznych spotkań - duży nacisk kładziony jest w ruchu na
wspólną modlitwę małżonków i odbywane przez nich doroczne rekolekcje.