Na wakacje Muzeum Diecezjalne w Płocku przygotowało wystawę,
zatytułowaną "Skarby diecezji płockiej". Jest to jubileuszowa, 50.
już wystawa, od objęcia urzędu dyrektora Muzeum przez ks. Bronisława
Gwiazdę w 1993 r. Zabytki znajdujące się na wystawie pochodzą z parafii
diecezji płockiej, ze skarbca katedralnego oraz ze zbiorów Muzeum
Diecezjalnego. Są one trwałym znakiem wiary, kultury materialnej
i estetycznej mieszkańców Mazowsza płockiego. Część z nich wykonana
została na zamówienie w pracowniach artystów zagranicznych.
Większość z przedstawionych skarbów pokazana jest w Płocku
po raz pierwszy. W doborze obiektów starano się zaprezentować poszczególne
dziedziny twórczości artystycznej.
Największą grupę zabytków stanowią tkaniny liturgiczne.
Są to najczęściej ornaty i dalmatyki. Pochodzą z ostatnich 400 lat.
I choć czasy te nie zawsze były łaskawe dla Mazowsza, to jednak można
wśród nich znaleźć prawdziwe perełki sztuki hafciarskiej.
Jak już wspomniano, są pośród nich ornaty i dalmatyki,
ale też mitry, antepedium oraz welony kielichowe. Wśród wyrobów złotniczych
znajdziemy natomiast hermy, relikwiarz, przenośny ołtarzyk, kielichy
i monstrancję. Na szczególną uwagę zasługują: XVII-wieczne hermy
św. Maurycego (1600 r.) i św. Walentego (1690 r.) oraz ołtarzyk Wieczerzy
Pańskiej, dar żony Zygmunta III Wazy Konstancji Austriaczki dla katedry,
z okazji jej pobytu Płocku w roku 1618.
Pośród obrazów znajdują się: obraz Matki Bożej Bolesnej
oraz portret bp. Michała Poniatowskiego, zaś piękno rzeźby sakralnej
ukazują figury: Pięknej Madonny z XV w., Piety oraz Chrystusa Ukrzyżowanego,
który patronuje sali wystaw czasowych.
Muzeum czynne jest w dni powszednie od wtorku do soboty
w godz.: 10.00-15.00, a w niedziele od 11.00-16.00.
Obok podajemy wyjaśnienie terminów najczęściej spotykanych
w podpisach.
Ornat - (łac. ornatus - strój, ornamentum - ozdoba) ozdobny
strój, ozdobna szata liturgiczna stosowana do Mszy św. Ornat powstał
z płaszcza rzymskiego zwanego penulą. Najczęściej przód ornatu zdobi
emblemat, a tył - krzyż. Zdobniejsze ornaty mają z przodu i z tyłu
bogato zdobiony pas pionowy zwany kolumną utworzony z bogatych haftów
lub aplikacji. Obok ornatów prezentowanych na wystawie można zobaczyć
ciekawe przykłady tychże szat liturgicznych w Dużej Sali;
Dalmatyka - początkowo luźna szata dekorowana dwoma purpurowymi
pasami zwanymi clavi. W V w. znika z ubiorów cywilnych; pozostała
jako szata liturgiczna. Od XIV w. znacznie skrócona; obecnie używana
przez diakonów;
Antependium lub antepedium - (łac. ante-pendere - wisieć
przed) ozdobna zasłona na froncie ołtarza. Do XI w. zastępowała przednią
część obrusu ołtarzowego; od XII w. występuje jako osobna zasłona
ołtarza. Sporządzano ją z jedwabiu i innych tkanin lub skóry, przyozdabiano
drogimi kamieniami lub wykonywano stosując srebrną nić (jak na antepedium
z Płocka);
Infuła lub mitra - uroczyste nakrycie głowy biskupów
składające się z dwóch trójkątów sferycznych (cornu tituli), połączonych
opaską (circulum), z dwiema wiszącymi z tyłu taśmami (fannones, vittae)
wykonana z kosztownych materiałów.
Herma - relikwiarz metalowy o kształcie popiersia charakterystyczny
dla sztuki średniowiecznej. Jedna z najcenniejszych herm znajduje
się w skarbcu katedry płockiej (fundowana przez Kazimierza Wielkiego,
zawiera relikwie św. Zygmunta).
Nazwa herma wywodzi się od elementu architektonicznego
w formie czworokątnego słupa, zwężającego się zazwyczaj ku dołowi,
zwieńczonego głową lub popiersiem Hermesa. W starożytnej Grecji hermy
ustawiano na placach lub ulicach jako rodzaj pomników Hermesa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu