Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Bóg nadzieją swego ludu

Niedziela Ogólnopolska 23/2003

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej 28 maja 2003 r.

AG/AP/Plinio Lepri

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej 28 maja 2003 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 108 [107], 2-7 - z Jutrzni na środę IV tygodnia
Audiencja generalna, 28 maja 2003 r.

1. Psalm 108 [107], którego przed chwilą wysłuchaliśmy, należy do cyklu Psalmów Liturgii Godzin, będących przedmiotem naszych katechez. Wyróżnia się on na pierwszy rzut oka cechą zaskakującą. Jest bowiem ni mniej, ni więcej połączeniem dwóch fragmentów Psalmów istniejących już wcześniej: jeden pochodzi z Psalmu 57 [56]; ww. 8-12, a drugi z Psalmu 60 [59]; ww. 7-14. Pierwszy fragment utrzymany jest w tonacji hymnu, drugi - o charakterze błagalnym - zawiera jednak również przepowiednię Boską, która przynosi modlącemu się pogodę i ufność.
Połączenie to tworzy nową modlitwę, a fakt ten stanowi dla nas przykład. W istocie bowiem również liturgia chrześcijańska łączy często różne fragmenty biblijne, które w ten sposób stają się nowym tekstem, służącym wyjaśnieniu nowych sytuacji, choć zarazem pozostaje związek z tekstem wyjściowym. W praktyce Psalm 108 [107] - ale nie tylko on, podobny przykład znaleźć możemy np. w Psalmie 144 - ukazuje, jak już w Starym Testamencie Izrael używał powtórnie Słowa Bożego objawionego i aktualizował je.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Psalm powstały z tego połączenia jest więc czymś więcej aniżeli zwykłą sumą czy nałożeniem na siebie dwóch istniejących wcześniej fragmentów. Zamiast zacząć od pokornej prośby, jak w Psalmie 57 [56]: "Zmiłuj się nade mną, Boże, zmiłuj się nade mną" (w. 2), nowy Psalm rozpoczyna się od zdecydowanego wyrażenia chwały Bogu: "Gotowe jest serce moje, Boże... zaśpiewam [psalm] i zagram" (Ps 108 [107], 2). Pochwała ta zajmuje miejsce żalów, które składały się na początek innego Psalmu (por. Ps 60 [59], 1-6), i staje się podstawą do następnej Boskiej przepowiedni (Ps 60 [59], 8-10 = Ps 108 [107], 8-10) oraz związanej z nią prośby (Ps 60 [59], 7.11-14 = Ps 108 [107], 7.11-14).
Nadzieje i obawy stają się istotą nowej modlitwy, zmierzającej do wzbudzenia ufności nawet w czasach prób doświadczanych przez całą wspólnotę.

3. Psalm rozpoczyna się więc radosnym hymnem chwały. Jest to pieśń poranna przy akompaniamencie harfy i cytry (por. Ps 108 [107], 3). Przesłanie jest jasne, a w jego centrum znajduje się "dobroć" i "prawda" Boża (por. w. 5): po hebrajsku hésed i ´emet to terminy na określenie miłosnej wierności Pana w stosunku do przymierza ze swoim ludem. Opierając się na tej wierności, lud jest pewien, że nie zostanie nigdy rzucony przez Boga w otchłań nicości i rozpaczy.
Chrześcijańska interpretacja tego Psalmu jest wyjątkowo wymowna. W w. 6 Psalmista celebruje nadprzyrodzoną chwałę Boga: "Bądź wywyższony, Boże, ponad niebo". Słynny pisarz chrześcijański z III wieku - Orygenes, komentując ten Psalm, odsyła do słów Jezusa: "A Ja, gdy zostanę nad ziemię wywyższony, przyciągnę wszystkich do siebie" (J 12, 32), które odnoszą się do ukrzyżowania.
Ich wynikiem jest to, o czym mówi następny werset: "Aby ocaleli ci, których Ty miłujesz" (por. Ps 108 [107], 7). Konkluduje więc Orygenes: "Jakie wspaniałe znaczenie! Powodem, dla którego Pan został ukrzyżowany i wywyższony, jest to, by zostali uwolnieni ci, których On miłuje... Spełniło się to, o cośmy prosili: On został wywyższony, my zaś zostaliśmy wyzwoleni" (Origene-Gerolamo, 74 omelie sul libro dei Salmi, Mediolan 1993, s. 367).

4. Przejdźmy teraz do drugiej części Psalmu 108 [107], która - jak powiedzieliśmy - jest po części cytatem z Psalmu 60 [59]. W niepokoju Izraela, który odczuwa nieobecność i dystans Boga ("Czyż nie Ty, o Boże, nas odrzuciłeś" - w. 12), słychać głos przepowiedni Pana, który rozlega się w świątyni (por. ww. 8-10). W tym objawieniu Bóg ukazuje się jako Sędzia i Pan całej Ziemi Świętej, od miasta Sychem po dolinę Sukkot na drugim brzegu Jordanu, od wschodnich połaci Gileadu i ziemi Manassesa aż po środkowopołudniowe obszary Efraimu i Judy, aby sięgnąć po ziemie podporządkowane, lecz obce - Moabu, Edomu i Filistei.
Za pomocą barwnych wyobrażeń pochodzenia wojskowego lub o charakterze prawnym głosi się panowanie Boga nad ziemią obiecaną. Jeśli Pan króluje, nie należy się obawiać: nie miotają nami na wszystkie strony ciemne siły fatum bądź chaosu. Zawsze, nawet w chwilach mrocznych, istnieje wyższy plan, na którym opiera się historia.

5. Wiara ta rozpala płomień nadziei. Bóg wskaże bowiem drogę wyjścia, to znaczy "miasto warowne", leżące w krainie Idumei. Oznacza to, że mimo prób i milczenia, Bóg ponownie ukaże się, aby wspierać i prowadzić swój lud. Tylko od Niego może nadejść decydująca pomoc, nie zaś z zewnętrznych sojuszy wojskowych, czyli siły broni (por. w. 13). Tylko z Nim uzyska się wolność i "dokonamy czynów pełnych mocy" (por. w. 14).
Wraz ze św. Hieronimem wspominamy ostatnią naukę Psalmisty, odczytywaną po chrześcijańsku: "Nikt nie powinien rozpaczać z powodu tego życia. Masz Chrystusa i boisz się? On będzie naszą siłą, On naszym chlebem, On naszym przewodnikiem" (Breviarium in Psalmos, Ps. CVII: PL 26,1224).

(KAI/Rzym)

Podziel się:

Oceń:

+1 0
2003-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Joe Biden przyjęty do grona masonów. Czy to oznacza automatyczną ekskomunikę?

2025-01-27 13:11
Joe Biden

Karol Porwich/Niedziela

Joe Biden

Były prezydent USA, którego media przedstawiały jako model „katolika”, 19 stycznia oficjalnie otrzymał członkostwo masońskie.

Więcej ...

Toruń: Skrytykowała niejasności finansowe związane z działalnością J. Owsiaka, została zatrzymana

2025-01-28 06:46

PAP/Leszek Szymański

Instytut Ordo Iuris złożył zażalenia na zatrzymanie 66-latki z Torunia za zamieszczony na jednym z portali społecznościowych wpis krytyczny wobec Jerzego Owsiaka oraz na zastosowanie wobec niej środków zapobiegawczych.

Więcej ...

Rzym: Włosi poruszeni historią Ulmów

2025-01-29 15:38
Spotkanie w Rzymie poświęcone książce “Uccisero anche i bambini”

Vatican News

Spotkanie w Rzymie poświęcone książce “Uccisero anche i bambini”

Przykład polskiej, błogosławionej Rodziny Ulmów dowodzi, że istnieje miłość, która nie stawia żadnych warunków, która wykracza poza ludzką logikę. Tę historię trzeba opowiadać we Włoszech - mówili 28 stycznia wieczorem uczestnicy spotkania w Rzymie na temat książki „Zabili nawet dzieci”. Historia z czasów II wojny światowej, o której opowiedzieli autorzy książki ks. Paweł Rytel-Andrianik i Manuela Tulli, wstrząsnęła publicznością w Wiecznym Mieście.

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Błogosławiona Bolesława Lament

Niedziela Podlaska

Błogosławiona Bolesława Lament

Skandal w szkole. Nauczyciel bił się w klasie z uczniem

Wiadomości

Skandal w szkole. Nauczyciel bił się w klasie z uczniem

Jest petycja o dymisję Nowackiej. To pokłosie jej słów...

Wiadomości

Jest petycja o dymisję Nowackiej. To pokłosie jej słów...

Zmarł ks. Zbigniew Sobolewski - dyr. Dzieła Pomocy

Kościół

Zmarł ks. Zbigniew Sobolewski - dyr. Dzieła Pomocy "Ad...

Kielecka Kuria zgłosiła do prokuratury możliwość...

Niedziela Kielecka

Kielecka Kuria zgłosiła do prokuratury możliwość...

Trzeba prosić Boga o dobre oczy, aby widzieć i docenić...

Wiara

Trzeba prosić Boga o dobre oczy, aby widzieć i docenić...

Kanclerz Uniwersytetu Szczecińskiego przyznał, że są...

Wiadomości

Kanclerz Uniwersytetu Szczecińskiego przyznał, że są...

Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej promuje deprawację i...

Wiadomości

Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej promuje deprawację i...

Biskup Ważny ukarał księdza, który chodził po...

Kościół

Biskup Ważny ukarał księdza, który chodził po...