Codziennie docierają do nas nowe wiadomości o politycznych, gospodarczych, a ostatnio także militarnych wydarzeniach, związanych z nasilającą się konfrontacją cywilizacji chrześcijańskiej z arabską. Najczęściej
trudno nam zrozumieć postępowanie Arabów, bowiem życie z dala od siebie przez wieki utrudniało wzajemne poznanie i zrozumienie. Najbardziej barwna sienkiewiczowska powieść związana z obroną Kresów Wschodnich
przed najazdami wyznawców Allaha oraz zwycięstwo Jana III Sobieskiego pod Wiedniem utrwaliły w świadomości Polaków obraz wroga, który jednak nie pasuje do dzisiejszej sytuacji. Dzisiaj muzułmanie mają
swoje meczety w stolicach europejskich, zyskują wyznawców w Ameryce, ich wspólnoty odżywają w krajach Federacji Rosyjskiej i na Dalekim Wschodzie. Dynamizm islamu staje się coraz bardziej widoczny, ale
i dokuczliwy. Parlamenty państw europejskich coraz częściej muszą się liczyć z żądaniami swobód religijnych dla wyznawców islamu. Czymże więc jest na progu XXI w. islam? Czy tylko religią, czy może także
sposobem prowadzenia polityki? Czy ma on wymiar indywidualny, czy z natury nastawiony jest na masowość ujawniania postaw religijnych?
Wydana w ostatnich dniach staraniem Instytutu Wydawniczego „PAX”, przy pomocy środowiska Niedzieli, książka Islam. Sto pytań wprowadza w świat cywilizacji zrodzonej w VII wieku w wyniku
reformy religijnej Mahometa. Na pytania dziennikarzy włoskich Giorgio Paolucci i Camille Eida odpowiada niezwykle kompetentny w tym zakresie człowiek - Samir Khalil Samir, jezuita. Urodzony w Egipcie,
wzrastał w środowisku kultury arabskiej. Po latach zakorzenił się jednak w kulturze europejskiej, został zakonnikiem, twórcą rzymskiego Centrum Studiów Arabsko-Chrześcijańskich, wykładowcą na Uniwersytecie
św. Józefa w Bejrucie. Znając więc doskonale obie kultury religijne, podejmuje się odpowiedzi na pytania w rodzaju: „Czy Koran zawiera Boże objawienie?”, „Czy w islamie człowiek jest
wolny?”, „Czy mudżahedini są prawdziwymi muzułmanami?” oraz czy istnieją szanse na porozumienie i pokojowe współistnienie z wyznawcami islamu? Tezy, jakie stawia o. Samir, są interesujące.
„Napływ imigrantów i wzrost wspólnot muzułmańskich stanowi autentyczne wyzwanie dla społeczeństwa, które zmuszone jest odpowiedzieć sobie na pytanie o własną tożsamość, odkryć ideały i głębokie
racje, które mogą je określić jako zbiorowość, jako naród”. Innymi słowy - żarliwość religijna muzułmanów zmusza katolików do uświadomienia sobie własnej religijności i życia zgodnie z jej
nakazami. W innym miejscu o. Samir stawia radykalną diagnozę: „Mam wrażenie, że w imię pędu ku nowoczesności wy, Europejczycy, straciliście pamięć... Ja sam, Arab nasiąknięty kulturą muzułmańską,
byłem przekonany, że cywilizacja europejska nie jest do pomyślenia bez odniesień do tradycji chrześcijańskiej”.
Obok tych dalekowzrocznych społecznych wizji książka informuje o elementach światopoglądu islamskiego, wyjaśnia jego najbardziej podstawowe pojęcia i kreśli burzliwą historię kontaktów judaizmu i
chrześcijaństwa z islamem. Uzupełnieniem polskiego tłumaczenia jest tekst wykładu: Czy islam zagraża Europie?, wygłoszonego przez prof. Eugeniusza Sakowicza w Studium Duchowości Europejskiej, przy Centrum
Kultury „Civitas Christiana” w Warszawie. Całości dopełniają: chronologia islamu, słowniczek pojęć islamskich i bibliografia. W tomie zamieszczono też mapę ze statystyką obecności wspólnot
islamskich w Europie.
Po tę książkę warto sięgnąć, gdy ze względów zawodowych (dziennikarze, wychowawcy, politycy) musimy wypowiadać się na temat islamu. Jest to także książka przeznaczona dla szerszego kręgu odbiorców,
zwłaszcza dla młodzieży, której szkoła nie zawsze daje pełny obraz tej kultury. Fakt, że w życiu coraz częściej spotykamy się z fenomenem islamu, dyktuje potrzebę uzupełnienia tej wiedzy lekturą książki
o. Samira Khalila Samira.
Książkę można nabyć w sklepie internetowym: www.inco-veritas.com.pl/pax
Pomóż w rozwoju naszego portalu