Do bezpośredniej rywalizacji stanęło 37 zespołów. Konkurs przeznaczony był wyłącznie dla zespołów amatorskich, które zaprezentowały się w jednej z dwu kategorii: chórów kościelnych i świeckich. Od początku pomysłu organizatorom przyświecała troska o jakość muzyki liturgicznej, stąd założeniem nowego ogólnopolskiego konkursu jest popularyzacja polskiej i obcej sakralnej twórczości chóralnej, zwłaszcza użytkowej muzyki liturgicznej, konfrontacja i doskonalenie poziomu artystycznego chórów kościelnych i świeckich, a także wymiana doświadczeń i nawiązanie współpracy między zespołami.
Źródłem, z którego wzięła swój początek Ars Liturgica 2004, był I Ogólnopolski Konkurs Pieśni Pasyjnej, zorganizowany 5 kwietnia 2003 r. w kościele Ojców Jezuitów w Bydgoszczy. Wyniesione stamtąd doświadczenia i obserwacje skłoniły organizatorów do poszerzenia pola konkursowego i zaplanowania, a następnie realizacji konkursu chóralnego w największej świątyni Torunia. Postanowiono jednak zachować bydgoski konkurs pasyjny, którego II edycja odbędzie się 12 marca 2005 r.
Konkurs Ars Liturgica 2004 zakończyła uroczysta Msza św. pod przewodnictwem pasterza diecezji - bp. Andrzeja Suskiego, po której nastąpiło ogłoszenie werdyktu i wręczenie nagród.
Grand Prix i I miejsce w kategorii chórów kościelnych wyśpiewał Chór Dominicantes WSB Poznańskiego Klasztoru Ojców Dominikanów pod kierownictwem Karoliny Piotrowskiej-Sobczak. Zespół ten otrzymał także nagrody Biskupa Toruńskiego oraz rektora Toruńskiego Seminarium Duchownego - ks. dr. Krzysztofa Lewandowskiego.
W kategorii chórów kościelnych przyznano jeszcze cztery I miejsca i nagrody. Zdobyły je: Chór Młodzieżowy Aksion Prawosławnej Katedry pw. św. Mikołaja (dyr. Aleksander Łysynkiewicz). Zespół ten uhonorowany został również Nagrodą Specjalną Ceremoniarza Biskupiego Katedry Toruńskiej - ks. Wojciecha Niedźwieckiego; Capella Ecumenica (dyr. Adam Rajczyba) oprócz I miejsca zdobyła Nagrodę Specjalną Prezesa Oddziału Bydgoskiego Związku Chórów Kościelnych Caecilianum Anny Wójtowicz; Zespół Wokalny Alterno przy
Katedrze Polowej Wojska Polskiego (dyr. Anna Celmer-Falkiewicz) obok I miejsca wyśpiewał Nagrodę Specjalną Kantora Katedralnego Diecezji Toruńskiej - ks. dr. Mariusza Klimka, oraz Katedralny Chór Carmen z Białegostoku pod dyr. Bożeny Bojaryn-Przybyły.
W kategorii chórów świeckich pierwsze miejsca wraz z nagrodami otrzymały: Chór Kameralny Musica Viva Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (dyr. Marek Gandecki) - Grand Prix w kategorii chórów świeckich oraz Nagroda Specjalna Prorektora ds. Artystycznych Akademii Muzycznej w Bydgoszczy - prof. Janusza Staneckiego i Nagroda Prezydenta Torunia Michała Zaleskiego; Chór Kameralny Astrolabium Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu (dyr. Kinga Litowska) - Nagroda Specjalna Dziekana Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku - prof. Marka Wrocławskiego; Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej Consonanza (dyr. Marta Kierska-Witczak) - Nagroda Specjalna Kierownika Katedry Edukacji Artystycznej Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Artystycznej Akademii Muzycznej w Łodzi - prof. Anny Romańskiej; Chór Musica Mundana (dyr. Jacek Piech) - Nagroda Specjalna Prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia Muzyki Sakralnej w Toruniu Bernarda Czajkowskiego; Chór Kameralny Dysonans (dyr. Magdalena Wdowicka-Mackiewicz) - Nagroda Specjalna Dyrektora Artystycznego Oddziału Bydgoskiego Związku Chórów Kościelnych Caecilianum - prof. Mariusza Kończala.
Należy podkreślić, iż poziom konkursu był bardzo wysoki, tym bardziej trzeba pogratulować zwycięzcom, wyróżnionym i wszystkim uczestnikom.
Pomóż w rozwoju naszego portalu