Program
XV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej
Gaude Mater
Margita Kotas: - Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” jest jedną z wielu dużych imprez muzycznych w Polsce, ale z każdą edycją wzrasta jego renoma, sprawiając, że coraz bardziej znany jest w świecie. Co stanowi o jego niepowtarzalnym charakterze i jego wyjątkowości na tle innych festiwali w kraju?
Reklama
Małgorzata Nowak: - Z założenia tym, czym ten festiwal miał różnić się od innych, była jego formuła: z jednej strony prezentacja muzyki innych religii i kultur, a co za tym idzie, jego nurt ekumeniczny, z drugiej - zapoznawanie słuchaczy z polską muzyką sakralną. Pracując nad pierwszymi edycjami festiwalu, stawialiśmy na muzykę różnych religii i różnych kultur. Wydawało się nam, że w tym tkwi pewna oryginalność festiwalu, że to stanowi pewien pierwiastek przyciągający publiczność. Z drugiej strony, w trakcie organizacji festiwalu dostrzegliśmy problem braku promocji polskiej muzyki sakralnej na arenie międzynarodowej. Potraktowaliśmy ten festiwal jako rodzaj misji wobec polskiej kultury, równoważąc te dwa festiwalowe nurty i jakby przeciwstawiając nurt polskiej muzyki sakralnej tej wielokulturowości. Stąd też zrodził się pomysł przyłączenia do festiwalu Konkursu Młodych Kompozytorów „Musica Sacra”, stąd od 1993 r. zaproponowane przez nas koncerty polskich prawykonań muzyki sakralnej, stąd koncerty muzyki polskiej, już znanej, ale wielkiej i wartościowej. Stąd również inspiracja festiwalu w stosunku do polskich kompozytorów, aby powstawały nowe cykle liturgiczne, nowe cykle mszalne, które będą prezentowane podczas inauguracji liturgicznej festiwalu, a potem wzbogacą już dzisiaj bardzo szeroką gamę polskiej muzyki liturgicznej.
- Festiwal obchodzi w tym roku jubileusz 15-lecia swego istnienia. Jaką drogę przebył przez te lata?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
- Od samego początku jego formuła jest ta sama, cały czas bazujemy na początkowym pomyśle. Oczywiście, jak każda impreza, festiwal ewoluuje. Ewolucja polega przede wszystkim na coraz większej różnorodności form, gatunków, stylów i kierunków muzycznych, jakie prezentujemy. Z festiwalu, który niemal w całości poświęcony był prezentacji muzyki chóralnej, stworzyliśmy imprezę, w której prezentujemy również wielkie formy oratoryjno-kantatowe. Staraliśmy się proponować melomanom program, który wyczerpywałby - choćby w pigułce - różnorodne formy muzyczne.
- Dotychczas Festiwal rozpoczynał się koncertem. W tym roku forma inauguracji festiwalu „Gaude Mater” jest odmienna.
Reklama
- Festiwal rozpoczyna się zawsze 1 maja. W tym roku dzień ten przypada w niedzielę. Pomyśleliśmy więc, że skoro to niedziela, nie rozpoczniemy go wieczornym koncertem, a inauguracją liturgiczną - Mszą św., która i tak zawsze mieści się w programie festiwalu - jest liturgią dla uczestników festiwalu, jego gości i słuchaczy. Msza św. inauguracyjna będzie miała miejsce 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej o godz. 13.00 i za pośrednictwem Telewizji Polonia będzie transmitowana na cały świat. Myślę, że stała się tu rzecz bardzo ważna i dla festiwalu, i dla promocji dobrego, wzorcowego modelu liturgii. Podczas tej liturgii po raz pierwszy zostanie wykonana nowa forma mszalna - Missa Claromontana Mariana Sawy.
- Czy w bogatym programie Festiwalu jest taki koncert, którego nie można absolutnie opuścić?
Reklama
- To jest trudne pytanie, bo gusta publiczności są bardzo różne. Inne są gusta osób, które przybywają do Częstochowy na seminarium naukowe, towarzyszące festiwalowi, osób wykształconych muzycznie i poszukujących na festiwalu rzeczy nowych i wartościowych, inne gusta przeciętnej publiczności. Ta najczęściej oczekuje imprez z udziałem egzotycznych wykonawców. Myślę, że ogromnym powodzeniem będzie się cieszył koncert muzyki islamskiej w wykonaniu zespołu z Maroka. Z pewnością wielu słuchaczy przyciągnie muzyka synagogalna w wykonaniu kantora ze Stanów Zjednoczonych - Benziona Millera. Jedna propozycja będzie łączyć w sobie wszystko lub wiele - mówię o koncercie wielkich religii monoteistycznych świata, jaki usłyszymy 4 maja. Koncert noszący tytuł Bóg ojców naszych zaprezentuje korzenie trzech największych religii monoteistycznych. W koncercie wystąpią liczni wykonawcy, których będzie można zobaczyć później w indywidualnych koncertach. Tu wystąpią w jednym miejscu o jednym czasie, chwaląc Pana. W koncercie tym zabrzmi chorał gregoriański, polska muzyka współczesna, muzyka muzułmańska, muzyka żydowska, muzyka chrześcijańska Kościoła ortodoksyjnego. Chcemy pokazać szerokie spektrum, chcemy pokazać również, w jaki sposób funkcjonuje nasza idea ekumenizmu. Ten koncert będzie pewnie jednym z hitów festiwalu. Bardzo się cieszymy, że do tegorocznego jubileuszowego festiwalu udało się zaprosić wykonawców reprezentujących trzy wielkie religie monoteistyczne.
- Niektóre z koncertów będą transmitowane bądź rejestrowane przez II Program PR...
- Bezpośrednio transmitowane będą dwa koncerty: koncert muzyki ze zbiorów jasnogórskich - 4 maja oraz koncert finałowy - 6 maja, w którym zabrzmi Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego. To wielka radość, że radio transmituje koncerty muzyki polskiej, to jest dla festiwalu bardzo ważne. Będą też retransmisje z koncertu kantora i koncertu prawykonań, zatytułowanego Muzyka pięciu kontynentów.
- Dziękuję za rozmowę. Będziemy ją kontynuować w następnym numerze.
Zamawianie biletów na koncerty Festiwalu „Gaude Mater” pod nr tel. (0-34) 324-36-38, tel./fax (0-34) 365-17-60, biuro@gaudemater.pl