Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego zaprasza na wystawę pt. „Oto ja Służebnica Pańska…”.
W gmachu przy ul. Narutowicza można zobaczyć ponad 100 ikon ze zbiorów Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej. Główną bohaterką wystawy jest Matka Boża, przewodniczka, opiekunka, orędowniczka i pocieszycielka. Jan Paweł II w encyklice „Redemptoris Mater” napisał: - „Wizerunki Maryi Dziewicy mają zaszczytne miejsce w świątyniach i domach. Maryja bywa na nich przedstawiana jako tron Boży lub jako droga, która wiedzie do Chrystusa i ukazuje Go, lub jako modląca się Orędowniczka i znak obecności Bożej na drodze wiernych aż do dnia Pańskiego, lub jako Opiekunka okrywająca ludy swym płaszczem czy to jako miłosierna i najczulsza Dziewica. Zwykle bywa przedstawiana wraz z Synem, Dzieciątkiem Jezus w ramionach”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Jak wyjaśnia Anna Doroszuk, autorka i kuratorka wystawy, kult i obraz Matki Bożej w sztuce ruskiej zajmują wyjątkowe miejsce. Od momentu przyjęcia przez Ruś Kijowską chrześcijaństwa kult Bogurodzicy stał się ważnym elementem duchowości tych ziem. Połowa modlitw wznoszonych do Boga skierowana jest za pośrednictwem Maryi, a w malarstwie ikonowym większość ikon to ikony maryjne. Według badaczy, w okresie największego rozkwitu malarstwa ikonowego na Rusi, Matce Bożej poświęconych było około 1000 wizerunków. - W zbiorach Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej ikony maryjne stanowią nie mniej ważną i liczną grupę. To blisko trzecia część zbioru, około 50 typów ikonograficznych - wyjaśnia kurator. Na wystawie zaprezentowane są 103 ikony, w tym 82 ikony na desce oraz zbiór ikon metalowych tzw. podróżnych. Ich tematyka to m.in. sceny z życia Maryi znane z Pisma Świętego, literatury apokryficznej, legend oraz autorskie wizerunki Bogurodzicy z Dzieciątkiem.
W Bizancjum, skąd chrześcijaństwo dotarło na Ruś, terminem „ikona” określano każde figuralne przedstawienie Chrystusa, Maryi, aniołów i świętych, bez względu na technikę w jakiej zostały wykonane. Kościół prawosławny zastrzegł go wyłącznie do malowideł na desce powstających zgodnie z kanonem. W tradycji prawosławnej ikona nie jest obrazem o charakterze dewocyjnym, ale przedmiotem kultu nieodłącznym od liturgii, miejscem obecności łaski, znakiem niewidzialnej obecności Boga.
Ikony prezentowane są w galerii biblioteki do 26 marca.