Reklama

„Trudny uczeń czy trudności ucznia?

„Trudny uczeń czy trudności ucznia?” - tak brzmiał temat Sympozjum Katechetycznego, zorganizowanego przez Wydział Katechizacji Dzieci i Młodzieży Kurii Metropolitalnej w Częstochowie. W spotkaniu, które odbyło się 14 stycznia br. w auli Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej, uczestniczyło blisko 650 nauczycieli, w większości katechetów. Honorowy patronat nad sympozjum objął prof. Michał Seweryński - minister edukacji i nauki, a patronat medialny sprawowały Tygodnik Katolicki „Niedziela” i Katolickie Radio Fiat. Spotkanie rozpoczęło się Mszą św. sprawowaną przez abp. Stanisława Nowaka - metropolitę częstochowskiego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Aktualność problemu

Każdy nauczyciel spotyka zapewne w swojej pracy wychowanków, o których może powiedzieć: rozkojarzeni, nieprzygotowani, niegrzeczni, konfliktowi, przeszkadzający. Tacy uczniowie z reguły określani są jako trudni, a ich zachowanie skłania do postawienia pytań, czy warto im pomagać i jak należy to robić. Katecheci zgromadzeni na sympozjum usłyszeli wyraźnie, że trzeba pomagać, oraz dowiedzieli się, w jaki sposób to czynić.
Abp Stanisław Nowak w słowie skierowanym do uczestników sympozjum, rozważając ewangeliczną prawdę: „Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają” (Mk 2, 17), przypomniał, że „za przykładem Chrystusa nauczyciel posłany jest do każdego ucznia, a szczególnie tego trudnego. Kierując się miłością, można zrozumieć jego problemy i skutecznie pomóc je rozwiązywać”.
Myśl o potrzebie niesienia pomocy uczniom stwarzającym różnorodne problemy kontynuowała otwierająca sympozjum (w imieniu prof. Seweryńskiego) Anna Dakowicz-Nawrocka - dyrektor Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli Ministerstwa Edukacji i Nauki w Warszawie. Podkreśliła, że „wciąż konieczne jest postrzeganie szkoły nie tylko jako miejsca, w którym istotne są wyniki nauczania ucznia, lecz także jako miejsca, w którym kształtuje się jego osoba”, a temu właśnie służyć mają zaplanowane wykłady.

Radość pracy mimo trudu

Uczestnicy spotkania wysłuchali wykładów na temat różnych aspektów wychowania. Mówili m.in.: ks. Maciej Kubiak (Poznań), Bogusława Jodłowska (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie), Małgorzata Duda (Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie), Bożena Majerek (Akademia Pedagogiczna w Krakowie), ks. Jan Kalniuk (Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie), Beata Helizenowicz (Fundacja Homo Homini w Krakowie).
Prelegenci ukazywali pozytywne strony pracy nauczyciela z uczniami sprawiającymi różnego rodzaju kłopoty. Treść wykładów stanowiły teoretyczne rozważania na temat zapobiegania problemom zasiadających w szkolnych ławkach, poparte przykładami praktycznej pomocy w wychowywaniu dzieci i młodzieży. W procesie wychowawczym - jak zaznaczali wykładowcy - ważną rolę odgrywa postawa katechety, która powinna charakteryzować się działaniem podtrzymywanym przez Ducha Świętego i modlitwą, przejrzystym świadectwem życia i osobową relacją katechety z osobą katechizowaną (jako autonomiczną i jedyną w swoim rodzaju osobą). W dziele katechizowania miłość ma dodawać sił, rozbudzać w uczniach wiarę w Boga, a także pragnienie ich szczęścia.
W wystąpieniach poświęconych nadpobudliwym dzieciom i młodzieży prelegenci przypomnieli, że uczniowie ci potrzebują więcej zrozumienia, czyli m.in.: cierpliwości, porządku i stałego rytmu dnia, ograniczania do minimum bodźców rozpraszających, jasnego i wyraźnego mówienia, zdecydowanej interwencji w sytuacjach konfliktowych, wcześniejszego planowania zajęć, stałego i wygodnego miejsca pracy. Chcąc sprostać trudnym wymaganiom nauczycielskiego zawodu, katecheci muszą pamiętać o przeżywaniu swojej pracy jako zadania i powołaniu. Sens pracy nauczyciela wykracza poza zarobione z tego tytułu pieniądze. Trzeba pamiętać, że najlepszą metodą nauczania jest osobowość nauczyciela i jego styl życia, bo uczeń najpierw akceptuje nauczyciela, a potem to, czego on naucza. Stała radość może płynąć tylko z dobrego serca. Trzeba ciągle doskonalić warsztat pracy, a jeszcze bardziej swój charakter.
Katecheta, podobnie jak nauczyciel każdego przedmiotu, powinien mimo zmęczenia wywołanego pracą z trudnym uczniem okazywać mu, że jest kochany. Ta miłość, która z pewnością stanie się źródłem rozwiązywania problemów wychowanków, przejawiać się ma m.in. w realizacji przez nauczyciela takich próśb, jak: Pomóż mi skupić się na jednej czynności; chcę wiedzieć, co się zdarzy za chwilę; poczekaj na mnie, pozwól mi się zastanowić; jestem w kropce, nie potrafię tego zrobić, pokaż mi wyjście z tej sytuacji; chciałbym od razu wiedzieć, czy to, co robię, jest zrobione dobrze; dawaj mi tylko jedno polecenie naraz; przypomnij mi, żebym się zatrzymał i pomyślał; dawaj mi małe zadania do wykonania, kiedy cel jest daleko, gubię się; chwal mnie choć raz dziennie, bardzo tego potrzebuję; wiem, że potrafię być męczący, ale czuję, że rosnę, kiedy okazujesz mi, jak mnie kochasz.

Wdzięczność za pomoc

Organizatorzy sympozjum - ks. prał. Marian Szczerba (dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Częstochowskiej) i ks. Norbert Pikuła (wizytator diecezjalny) wyrazili podziękowania m.in.: abp. Stanisławowi Nowakowi - za wieloletnią troskę o formację katechetów archidiecezji częstochowskiej; prof. Michałowi Seweryńskiemu - za objęcie honorowego patronatu; ks. inf. Ireneuszowi Skubisiowi, redaktorowi naczelnemu Niedzieli - za patronat medialny nad sympozjum i wszelką pomoc w przeprowadzaniu konkursów katechetycznych oraz wielki wkład w sympozjum; ks. prał. Włodzimierzowi Kowalikowi - za otwieranie gmachu Seminarium na różnorakie spotkania formacyjne nauczycieli religii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2006-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

RED

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

Więcej ...

Skandal! Włamanie, kradzież i profanacja kaplicy w dawnej bursie

2025-05-05 14:46

commons.wikimedia.org/Patryk Duszkiewicz, CC BY-SA 4.0

W nocy z 30 kwietnia na 1 maja doszło do włamania i profanacji kaplicy pw. św. Stanisława Kostki, znajdującej się w dawnej bursie przy ul. Warszawskiej w Mielcu. Sprawcy zniszczyli krzyż ołtarzowy, dokonali kradzieży przedmiotów liturgicznych i prawdopodobnie podjęli próbę podpalenia.

Więcej ...

Licheń: 150. zebranie plenarne przełożonych żeńskich zgromadzeń zakonnych

2025-05-06 15:24
Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

Hubert Gościmski

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

150. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych potrwa od 6 do 8 maja w Licheniu. W obradach weźmie udział ponad 160 sióstr - przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o...

Kościół

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o...

Jezus mówi o sobie jako Drodze

Wiara

Jezus mówi o sobie jako Drodze

Kardynałowie anulowali papieski pierścień

Kościół

Kardynałowie anulowali papieski pierścień

Watykan: kardynałowie o sylwetce przyszłego papieża

Kościół

Watykan: kardynałowie o sylwetce przyszłego papieża

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Profanacja i oburzenie! Michał Szpak naśladuje...

Wiadomości

Profanacja i oburzenie! Michał Szpak naśladuje...

Kard. Gugerotti: papież Franciszek uczył nas kochać...

Kościół

Kard. Gugerotti: papież Franciszek uczył nas kochać...

Co ze wstrzemięźliwością od pokarmów mięsnych w...

Kościół

Co ze wstrzemięźliwością od pokarmów mięsnych w...