Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przypowieści niejako zmuszały słuchacza (obecnie zaś czytelnika Ewangelii) do intelektualnego wysiłku, aby odnaleźć ich puentę, którą Jezus niewątpliwie chciał przekazać swoim naśladowcom. Wszystkie inne detale zawarte w parabolach służyły tylko do podkreślenia ich wiarygodności i wytworzenia sprzyjającej atmosfery. Pomagała ona słuchającemu w skoncentrowaniu się i spostrzeżeniu owej puenty. Właśnie ona stawała się punktem centralnym, który odnosił się do jego egzystencji i sposobu postępowania. Zatem słuchacz musiał odnotować ów morał i odnieść go do realiów swojej sytuacji, do osobistej relacji z Bogiem i drugim człowiekiem.
Dlatego też wszystkie inne szczegóły obecne w przypowieściach można pominąć w ich interpretowaniu. Gdyby jednak ktoś chciał skupiać swoją uwagę na detalach, to z prostej paraboli uczyni alegorię. Ona zaś jest już symbolicznym dyskursem. Można powiedzieć, że jest pewną formą kryptografii, w której każdy szczegół posiada swoje tajemnicze, symboliczne znaczenie. W alegorii każde słowo, każdy przedmiot i każda osoba nie są już realne, lecz stają się symbolami prawd duchowych lub moralnych. Przykłady alegorii odnajdujemy np. w tekście: Ef 6,13-17 lub też w wyjaśnieniu przypowieści o siewcy (por. Mk 4,14-20) czy też chwaście (por. Mt 13,37-43), które przenoszą na wyższy poziom bezpośrednie przesłanie tych parabol.
A zatem, aby uniknąć pokusy interpretacji alegorycznej, potrzeba poszukać punktu odniesienia, czyli puenty, na którą historyczny Jezus chciał położyć nacisk. Stąd też przy wyjaśnianiu jakiejś paraboli warto zwrócić uwagę na dwie zasadnicze rzeczy.
Pierwsza z nich odnosi się do sytuacji, w jakiej owa przypowieść została wypowiedziana. Zadajemy wtedy pytanie o okoliczności, które skłoniły Jezusa do wypowiedzenia paraboli. Trzeba nam pamiętać, że parabole nie są nigdy prawdami czysto abstrakcyjnymi, które są niejako ubrane w konkretne sytuacje. Zawsze są one bowiem zwrócone do osób, które chcą po prostu ich słuchać, aby w ten sposób pogłębić i poszerzyć swoją wiarę. Dlatego też trzeba zawsze przynajmniej usiłować dotrzeć do sytuacji, w której dana przypowieść została obwieszczona.
Drugą rzeczą jest odnalezienie w przypowieści elementu paradoksalnego (np. pozostawienie 99 owiec na pustkowiu, by ratować tylko jedną zaginioną owcę - por. Łk 15,1-7). Paradoks bowiem jest czymś, co czyni z parabol opowiadania, które zawsze i wszędzie są aktualne. Często właśnie ów paradoksalny punkt jest źródłem nauczania, jakie dana parabola nam oferuje.
Na koniec tradycyjny cytat biblijny warty zapamiętania: „Pan jest blisko wszystkich, którzy Go wzywają, wszystkich wzywających Go szczerze” (Ps 145,18).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2006-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Kard. Müller: samobójstwo dla chrześcijan nie jest opcją

2024-05-21 14:30
Bóg nie unika kontaktu z nami. On nas dotyka i obejmuje – powiedział kard. Müller

Karol Porwich/Niedziela

Bóg nie unika kontaktu z nami. On nas dotyka i obejmuje – powiedział kard. Müller

Samounicestwienie przez samobójstwo, narkotyki i alkohol lub powiedzenie «nie» naszej męskiej lub kobiecej seksualności nie są opcjami dla chrześcijan - stwierdził na zakończenie tradycyjnej pielgrzymki do Chartres były prefekt Kongregacji Nauki Wiary, kard. Gerhard Müller. Przewodniczył on w Poniedziałek Wielkanocny w tym sanktuarium Mszy św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego z udziałem 18 tys. wiernych. Wśród młodych, którzy przybyli w poniedziałek do katedry w Chartres, było także 1500 zagranicznych pielgrzymów, głównie z Niemiec, Austrii i Szwajcarii, ale także z USA i wielu innych krajów. Trzydniowa pielgrzymka, odbywająca się od 1983 roku przyciągnęła w tym roku rekordową liczbę pątników.

Więcej ...

Litania nie tylko na maj

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Więcej ...

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Zgorszenie w Warszawie. Tęczowe

Kościół

Zgorszenie w Warszawie. Tęczowe "nabożeństwo" z...

Największą wartością człowieka jest służba innym

Wiara

Największą wartością człowieka jest służba innym

#PodcastUmajony (odcinek 21.): Egoista

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 21.): Egoista

Święty Jan Nepomucen

Święci i błogosławieni

Święty Jan Nepomucen

Nowenna do Ducha Świętego

Wiara

Nowenna do Ducha Świętego

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Moc Ducha w Kościele

Wiara

Moc Ducha w Kościele

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu...

Kościół

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu...

Litania nie tylko na maj

Wiara

Litania nie tylko na maj