Do Osieka powróciła po konserwacji ambona, którą już w czerwcu można było podziwiać na ścianie zabytkowego kościoła. Udało się również dokończyć konserwację ołtarza głównego, która przyniosła różne niespodziewane odkrycia. Podczas prac na strukturze ołtarza, konserwatorzy odsłonili pierwotną dekorację malarską naśladującą cesarki porfir.
Jeszcze większą niespodziankę przyniosły prace nad obrazem w rokokowej nastawie ukazującym scenę Zwiastowania NMP. Pracownicy usunęli warstwę przemalowań z 1896 r., pod którą ukazała się warstwa z początków XVII w. Jak zauważa diecezjalny konserwator architektury i sztuki sakralnej ks. dr Szymon Tracz, obraz powstał w kręgu cenionego włoskiego artysty Tomasza Dolabelli. Ma bardzo przemyślaną kompozycję: widać na nim Matkę Bożą, która klęczy na klęczniku. Przed nią w otoczeniu aniołów klęczy archanioł Gabriel. Nad nim znajdują się Osoby Boskie, a pod – królowie i prorocy Starego Testamentu, którzy trzymają tablice z łacińskimi proroctwami odnoszącymi się do Mesjasza. Natomiast archanioł trzyma w dłoniach list z pisanym po łacinie początkiem modlitwy „Zdrowaś Mario” oraz z przyczepioną do niego pieczęcią zawierającą symbol Boga Ojca, Jego imię po hebrajsku i łacinie, oraz litery A i Ω.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Na tym nie koniec. Konserwatorzy prześwietlili rentgenem obraz i wówczas zobaczyli, że pod obecną warstwą znajduje się jeszcze wcześniejsza wersja Zwiastowania, być może namalowana ok. poł. XVI w. Jednakże postanowili zachować wersję z XVII w., motywując to jej wysokimi walorami artystycznymi. W osieckim drewnianym kościele nadal trwają prace przy polichromii.
Prace są realizowane w ramach Projektu pn. „Beskidzkie Muzeum Sakralnej Architektury Drewnianej Diecezji Bielsko-Żywieckiej – udostępnienie dziedzictwa kulturowego Podbeskidzia poprzez nadanie nowych funkcji kulturalnych drewnianym obiektom zabytkowym” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 VIII Oś Priorytetowa: Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury.