W ostatniej „Niedzieli” podano, jak wstawić podział stron i numerowanie. Jeśli chodzi o usuwanie, podano jedynie, jak usunąć podział strony. Czy po wstawieniu krótkiego tekstu do większego strony automatycznie ulegną przenumerowaniu? (T. Kaniowska).
To kolejny e-mail, jaki dostałem w związku z „Komputerem dla bardzo początkujących”. Od razu odpowiadam: numery stron, data i czas, wstawione do nagłówka bądź stopki, uaktualniane są automatycznie. Nagłówek to tekst lub obrazek, który pokazuje się na górze strony. W niektórych dokumentach, tekstach książek umieszcza się tam numer strony, ale także np. tytuł rozdziału czy całego tekstu. Komputer, a właściwie edytor tekstu, spowoduje, że będzie się to działo automatycznie przy pisaniu wielostronicowego tekstu. Stopka z kolei to miejsce u dołu strony. Także tutaj można wstawić numerację stron, jakiś stały tekst, przypisy itd. Zarówno w nagłówku, jak i w stopce można też wstawić np. logo firmy. Możliwe jest umieszczanie innego tekstu (lub grafiki) na stronach parzystych, a innego na nieparzystych. Komputer może też zacząć numerowanie stron np. od strony drugiej. W czasie edycji nagłówka tekst reszty dokumentu wyświetlany jest kolorem szarym. Wystarczy jednak dwukrotnie kliknąć na tenże tekst, aby wrócić do jego edycji.
Instrukcja wykonania nagłówka (lub stopki): wybieramy „Widok”, później „Nagłówek i stopka” (w najnowszej wersji Worda: „Wstawianie”, „Nagłówek” bądź „Stopka”). Bez trudu też znajdziemy w pasku narzędzi polecenia wstawiania numerów stron, dat czy godzin. Teraz zamykamy te narzędzia, a nagłówki już będą widoczne. Nie ukrywam, że trzeba trochę poeksperymentować, ponieważ możliwości, jakie daje edytor, jest całe mnóstwo. Dokładne ich opisywanie zajęłoby dużo miejsca, zwłaszcza że poszczególne wersje Worda nieco się różnią. Tym niemniej program ma intuicyjny interfejs, co oznacza, że przy odrobinie samozaparcia sami dojdziemy do poszczególnych jego możliwości.
Pomóż w rozwoju naszego portalu