Reklama

„Tajemnica to wielka…” (Ef 5, 32)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Małżeństwo jako rzeczywistość ziemska: naturalna instytucja społeczna będąca wyjątkowym darem Stwórcy dla stworzenia w pierwotnym Jego planie stanowi wartość sakralną, pozostając od samego początku w relacji do ekonomii zbawienia. Prawda o tym szczególnym związku mężczyzny i kobiety - ukazywana stopniowo w Starym Testamencie jako sposób objawienia przymierza Boga z Izraelem - znajduje swoje historyczne wypełnienie w Nowym Testamencie. Potwierdzona została wówczas zbawcza wartość owego daru, przedstawionego jako rzeczywiste odtworzenie w życiu małżonków relacji istniejącej między Chrystusem i Kościołem. Miłość oblubieńcza zacznie się odtąd urzeczywistniać w małżeństwie chrześcijańskim. Można więc powiedzieć, że - poczynając od Księgi Rodzaju (2, 8), a kończąc na Liście św. Pawła do Efezjan (5, 32) - małżeństwo jawi się coraz wymowniej jako dar osobowy, przez który Bóg objawia człowiekowi swoją przyjaźń. Pozostając rzeczywistością ludzką, otrzymuje wymiar religijny, ukazuje więc prawdę o wewnętrznej więzi porządku stworzenia z porządkiem odkupienia.
Dla rozumienia małżeństwa jako przymierza decydujące znaczenie ma wskazany wyżej fragment Listu do Efezjan, przy czym racji dla sakramentalności małżeństwa trzeba szukać w całym tekście (5, 21-33). Pozwala on przyjąć, że małżeństwo chrześcijan nie tylko odtwarza zbawczą relację Chrystusa z Kościołem, lecz także stanowi przykład ukazujący najwyższy stopień przymierza miłości. Ujęcie małżeństwa w relacji do przymierza Chrystusa z Kościołem upoważnia do stwierdzenia, że miłość Chrystusa do Kościoła jest nie tylko w małżeństwie odtwarzana, lecz stanowi podstawę miłości małżonków i źródło sakramentalnej łaski. To właśnie stąd małżeństwo zyskuje swoją świętość i godność sakramentalną.
W nawiązaniu do wielowiekowej nauki Kościoła o sakramentalności małżeństwa, w tym także do doktryny Soboru Watykańskiego II, posoborowy Kodeks Prawa Kanonicznego (1983 r.) stwierdza, iż „przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury do dobra małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu” (kan. 1055 § 1).
Nadając naturalnej rzeczywistości małżeńskiej rangę sakramentu, Chrystus w niczym nie zmienił jej istoty, lecz włączył ją do porządku nadprzyrodzonego. „Prawdziwa miłość małżeńska - uczy Sobór Watykański II - włącza się w miłość Bożą i kierowana jest oraz doznaje wzbogacenia przez odkupieńczą moc Chrystusa i zbawczą działalność Kościoła, aby skutecznie prowadzić małżonków do Boga oraz wspierać ich i otuchy im dodawać we wzniosłym zadaniu ojca i matki” (Konstytucja „Gaudium et spes”, n. 48). W małżeństwie chrześcijan należy zatem widzieć jedność rzeczywistości ludzkiej i rzeczywistości Boskiej. Sakrament nie jest czymś, co znajduje się ponad lub obok małżeństwa albo jest doń „dołączone”, lecz stanowi go samo małżeństwo, jeśli zawarli je chrześcijanie. Nic też dziwnego, że w Kodeksie Prawa Kanonicznego, bezpośrednio po przytoczonym wyżej określeniu małżeństwa, znalazło się następujące stwierdzenie: „Z tej racji między ochrzczonymi nie może istnieć ważna umowa małżeńska, która tym samym nie byłaby sakramentem” (kan. 1055 § 2).
Skoro małżeństwo jest sakramentem, to musi być związkiem świętym, a więc dającym łaskę (tzw. sakramentalną). Pytając o charakter łaski, której udziela sakrament małżeństwa, należy najpierw powiedzieć, że dzięki niemu miłość małżonków zyskuje głębszy wymiar: Chrystus wzbudza między nimi miłość podobną do Jego miłości wobec swego Kościoła. Związek mężczyzny i kobiety, ustanowiony jako małżeństwo, otrzymuje od Chrystusa zdolność rzeczywistego ożywiania w sobie, inaczej aktualizowania, relacji miłości Chrystusa do Kościoła. Następnie trzeba stwierdzić, że łaska ta, stanowiąc źródło uświęcenia, ma za zadanie ustawiczne przemienianie małżonków, niezależnie od ich ludzkich ułomności i słabości. Wspierając ich ludzką miłość, udziela im pomocy w zachowaniu wzajemnej wierności, trwaniu w nierozerwalnym węźle oraz urzeczywistnianiu naturalnych celów małżeństwa: dobra ich samych oraz zrodzenia i wychowania potomstwa. W ten sposób sakrament małżeństwa odtwarza realnie przymierze Chrystusa z Kościołem i stanowi dla małżonków również wezwanie do udziału w eschatologicznej uczcie Syna Bożego. Można by w tym miejscu pytać: Czy i na ile małżonkowie chrześcijańscy korzystają z łaski sakramentalnej, którą otrzymują w momencie zawierania ze sobą przymierza małżeńskiego? Czy dar łaski w ogóle doceniają? Czy potrafią z tą łaską na co dzień współpracować, budując swoją wspólnotę małżeńską?
Jednocześnie można pytać: Dlaczego tylu chrześcijan niezwiązanych przeszkodami małżeńskimi poprzestaje wyłącznie na związku małżeńskim cywilnym (albo trwa w związkach nieformalnych)? Dlaczego osoby te pozbawiają się tego szczególnego daru, jakim jest sakrament małżeństwa?
Słowa św. Pawła zawarte w Liście do Efezjan: „Tajemnica to wielka, a ja mówię: w odniesieniu do Chrystusa i do Kościoła” (5, 32) zdają się wskazywać, że tak bliska więź dwojga osób, które stają się „jednym ciałem” (Ef 5, 31), stanowiąca „wielką tajemnicę”, ma swoją podstawę w miłości Chrystusa do Kościoła. To przecież w Chrystusie i w Jego miłości do Kościoła wyraża się prawdziwa relacja mężczyzny i kobiety.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

+1 -1
2009-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Morawiecki: zrzekłem się immunitetu, bo wiem, że prawda, prawo i sprawiedliwość zwyciężą

2025-01-23 20:36
Mateusz Morawiecki

Karol Porwich/Niedziela

Mateusz Morawiecki

B. premier, poseł PiS Mateusz Morawiecki poinformował w czwartek, że zrzekł się immunitetu. "Wiem, że prawda, prawo i sprawiedliwość zwyciężą" - podkreślił. Szef komisji regulaminowej Jarosław Urbaniak (KO) przekazał PAP, że pismo o zrzeczeniu się immunitetu przez Morawieckiego trafiło już do komisji.

Więcej ...

Archidiecezja Warszawska nie ma nic wspólnego z Kongresem dla społecznego panowania Chrystusa Króla

2025-01-23 17:41

M.K.

Archidiecezja Warszawska zdecydowanie odcina się od "Kongresu dla społecznego panowania Chrystusa Króla", który 1 lutego ma odbyć się na terenie naszej diecezji. Archidiecezja nie ma z tym wydarzeniem nic wspólnego zarówno w aspekcie organizacyjnym, jak i co do głoszonych na nim treści - czytamy w przesłanym KAI komunikacie.

Więcej ...

Sejm uchwalił "ustawę incydentalną" dot. stwierdzenia przez SN ważności wyboru prezydenta

2025-01-24 10:04
Sejm

PAP

Sejm

Sejm uchwalił w piątek tzw. ustawę incydentalną, zgodnie z którą o ważności wyboru prezydenta w 2025 r. ma orzekać 15 sędziów najstarszych stażem w Sądzie Najwyższym, a nie - jak dotychczas - Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN. Ustawa trafi teraz do prac w Senacie.

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Kanclerz Uniwersytetu Szczecińskiego przyznał, że są...

Wiadomości

Kanclerz Uniwersytetu Szczecińskiego przyznał, że są...

Dziś Ewangelia przypomina nam powołanie dwunastu...

Wiara

Dziś Ewangelia przypomina nam powołanie dwunastu...

Komunikat Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu: Tomasz Z....

Kościół

Komunikat Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu: Tomasz Z....

Archidiecezja Warszawska nie ma nic wspólnego z Kongresem...

Niedziela w Warszawie

Archidiecezja Warszawska nie ma nic wspólnego z Kongresem...

Wrocławscy biskupi o kolędzie: najlepiej, gdyby odbywała...

Kościół

Wrocławscy biskupi o kolędzie: najlepiej, gdyby odbywała...

Biskup Ważny ukarał księdza, który chodził po...

Kościół

Biskup Ważny ukarał księdza, który chodził po...

Panie spraw, abym przyjmował Twoją łaskę i czynił moje...

Wiara

Panie spraw, abym przyjmował Twoją łaskę i czynił moje...

Profanacja w Tychach. Opiłowane ręce Jezusa i belka...

Kościół

Profanacja w Tychach. Opiłowane ręce Jezusa i belka...

Biskup prosi o modlitwę w intencji naszego księdza...

Kościół

Biskup prosi o modlitwę w intencji naszego księdza...