Reklama

Stoczniowej epopei ciąg dalszy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wszyscy, którzy przewidywali, że nabycie majątku stoczni w Szczecinie i Gdyni przez tajemniczą spółkę z Antyli Holenderskich zapowiada dalsze kłopoty, mieli rację. Oto bowiem okazuje się, że transakcja ta była w jakiś sposób powiązana z wieloletnią umową na zakup przez Polskę skroplonego gazu. A dodatkowo nowy właściciel, ciągle bliżej nieznany opinii publicznej, nie wpłacił pieniędzy w uzgodnionym terminie. Zachowania rządu, a zwłaszcza występującego w jego imieniu ministra skarbu Aleksandra Grada stały się bardziej nerwowe. Odpowiedzialność za niepowodzenia próbował on zrzucić na stoczniowców ze Szczecina, którzy skierowali do polityków i nowych nabywców listy informujące o możliwych nieprawidłowościach przy przekształcaniu stoczni. To, co miało być sukcesem, powoli przeradza się w męczący i kompromitujący serial niejasności. A pomyślnego końca stoczniowej epopei nie widać.

Pochylnie w rękach szejków?

Reklama

Mimo wcześniejszych zapewnień min. Grad nie ujawnił, kto tak naprawdę jest nabywcą sprzedanego na aukcji majątku zlikwidowanych stoczni w Szczecinie i Gdyni ani na jakich warunkach została podpisana z nim umowa. Oficjalnie nabywcą jest United International Trust, spółka inwestycyjna zarejestrowana na wyspie Curacao, wchodzącej w skład archipelagu Antyli Holenderskich. Miejsce to znane jest jako tzw. raj podatkowy, a lokuje się tam często kapitał o wątpliwej reputacji. Przypomnijmy, że przywódcy światowi dyskutujący o przyczynach i sposobach walki z kryzysem gospodarczym wskazywali właśnie na potrzebę ukrócenia działalności tych oaz wolności podatkowej.
Ze strony rządu płynęły jednak uspokajające zapewnienia, że za tym stoi „wiarygodny kapitał” z Kataru. Jest to małe państwo, o powierzchni mniejszego polskiego województwa, położone na Półwyspie Arabskim, z liczbą ludności nieprzekraczającą 1 mln. Ten pustynny kraj posiada jednak znaczące złoża ropy naftowej oraz gazu. Z wydobycia tych surowców czerpie duże dochody. Katar jest największym na świecie eksporterem skroplonego gazu LNG. Co roku odnotowuje nadwyżkę budżetową idącą w setki milionów dolarów. Pieniądze te poprzez instytucje finansowe inwestuje w różne przedsięwzięcia na świecie.
Jednym z takich podmiotów jest bank inwestycyjny QInvest, który szczyci się aktywami sięgającymi 1 mld dolarów. To właśnie ta instytucja ma stać za United International Trust i reprezentować wspomniany „wiarygodny kapitał” z Kataru. Wiarygodność tę ma gwarantować syn premiera Kataru, który stoi na czele Rady Nadzorczej QInvest.
Państwo Katar jest monarchią w klasycznym stylu, bez parlamentu i partii politycznych. Od odzyskania niepodległości z rąk Anglików w 1971 r. rządzi tam nieprzerwanie ród al-Thani. Z tego rodu pochodzi też mianowany przez emira premier Hamad Bin Jassim Bin Jaber al-Thani, a jego syn - młody szejk Jassim zasiada we władzach kilku instytucji zajmujących się zagranicznymi inwestycjami Kataru.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Inwestor nie płaci

Działająca w imieniu United International Trust, nikomu nieznana spółka pośrednicząca Stichting Particulier Fonds Greenrights miała zapłacić za majątek obu stoczni ok. 380 mln zł (ok. 280 mln zł za Gdynię i ok. 100 mln zł za Szczecin) w terminie do 21 lipca. Nie uczyniła tego jednak i miała się zwrócić do rządu o przedłużenie tego terminu, co też zostało uwzględnione i nową datą jest 17 sierpnia. Urzędnicy rządowi twierdzą, że inwestor argumentował zwłokę potrzebą przeprowadzenia dodatkowych audytów w celu wyeliminowania potencjalnych wad prawnych zakupu.
To uzasadnienie było podstawą zarzutu skierowanego przez min. Grada pod adresem Stowarzyszenia Obrony Stoczni i Przemysłu Okrętowego, które rzekomo miałoby swoimi działaniami spowodować tę zwłokę. Stowarzyszenie to skupia działaczy społecznych i stoczniowców. Przed finalizacją umowy sprzedaży rozesłało listy do polityków i mediów. Podpisany pod nim prezes stowarzyszenia Lech Wydrzyński twierdzi, że w 2002 r. rząd bezprawnie doprowadził do upadku Stoczni Szczecińskiej i wyprzedawany obecnie majątek ma wady prawne. Padają tam też stwierdzenia o możliwym praniu brudnych pieniędzy przy okazji kolejnych przekształceń spółek stoczniowych. List ten miał też trafić do katarskiego banku i spowodować wstrzymanie transakcji oraz dodatkowe badanie prawne. Min. Grad nazwał takie działanie stowarzyszenia „sabotażem” i skierował sprawę do prokuratury oraz ABW, która ma się zająć zbadaniem motywów autorów listu. Były to jednak kroki czysto propagandowe, odwracające uwagę od poważnych kłopotów rządu z arabskimi nabywcami.
Eksperci zwracają uwagę, że poważny inwestor przy transakcjach na taką skalę ma zgromadzone raporty o wszystkich aspektach prawnych jeszcze przed przystąpieniem do przetargu. Nie podejmuje też decyzji pod wpływem tego typu listów. A gdyby nawet, to pismo stoczniowców dotyczyło jedynie Szczecina, a inwestor nie zapłacił też za majątek Gdyni.
Rzeczywista przyczyna wstrzymania operacji tkwi gdzie indziej. Ponieważ katarski nabywca to inwestor kapitałowy, a nie branżowy, ma prawdopodobnie trudności ze znalezieniem zamówień na produkcję statków. Być może więc uznał, że interes się nie opłaci i zamiast wydawać pieniądze, lepiej wcześniej się wycofać.

Stocznie za gaz

W okresie między rozstrzygnięciem przetargu na zakup majątku stoczni a ostateczną zapłatą miało miejsce ważne wydarzenie. Oto 30 czerwca br. podczas wizyty w Katarze polskiej delegacji rządowej z min. Gradem na czele podpisano 20-letni kontrakt na dostawy do naszego kraju skroplonego gazu. Zobowiązaliśmy się nabywać corocznie 1 mln ton w cenie początkowej 550 dol. za tonę. W kolejnych latach cena ta będzie uzależniona od ceny ropy naftowej na światowych rynkach. Kontrakt jest korzystny dla Kataru, gdyż zawarty w tym samym czasie z firmami z Japonii mówi o cenie 450 dol. za tonę.
Skroplony gaz ma być dostarczany od 2014 r. do budowanego w Świnoujściu gazoportu. Zgodnie z polityką energetyczną rządu, inwestycja ta wraz z zagwarantowaniem dostaw ma nas uniezależnić, przynajmniej częściowo, od zakupu tego surowca z Rosji.
Transport ma się odbywać specjalnymi statkami, zwanymi gazowcami. Istnieje więc uzasadnione przypuszczenie, że polski rząd zawarł z szejkami z Kataru uzgodnienie: kupujemy od was gaz po korzystnych cenach, do jego przewiezienia potrzebujemy jednak specjalnych statków, które wy wyprodukujecie w naszych stoczniach. Oczywiście, te kilka jednostek potrzebne w przyszłości nie gwarantuje rentowności przedsięwzięcia. O nie nowy inwestor powinien zadbać we własnym zakresie.
Tego, że istnieje ścisły związek kontraktu gazowego z katarską inwestycją w nasze stocznie, nie ukrywał w rozmowach z polską prasą ambasador RP w Katarze Rober Rostek, który uczestniczył w negocjacjach.
Polska strona z umowy się wywiązała. Z realizacją drugiej części są jednak, jak widzimy, poważne problemy. Jeśli nawet ostatecznie do finalizacji umowy dojdzie, to charakter nabywcy, który nie jest firmą zajmującą się produkcją stoczniową, a jedynie funduszem kapitałowym o cechach spekulacyjnych, szukającym jak największego zysku, nie rokuje niczego dobrego. Zapewne nie zagrzeje on u nas zbyt długo miejsca i szybko tego majątku się pozbędzie. A zapowiedź premiera Donalda Tuska, że w stoczniach w Szczecinie i Gdyni nadal będą produkowane statki, może stać się kolejną niespełnioną obietnicą.

Podziel się:

Oceń:

2009-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Św. Jadwiga Śląska w obrazach

2024-10-13 08:00
Lubiąski opat nakazuje św. Jadwidze nosić buty

Archiwum ks. Bogdana Giemzy

Lubiąski opat nakazuje św. Jadwidze nosić buty

850 lat temu na zamku Andechs w Bawarii przyszła na świat Jadwiga, późniejsza święta. Gdy miała 12 lat, została poślubiona przez 18-letniego księcia Henryka I Brodatego i osiadła u jego boku na Śląsku.

Więcej ...

Przez 13 lat żyła samą Eucharystią

Materiał prasowy

Nie jest to odosobniony przypadek w historii Kościoła. Święta Aniela z Foligno żyłą samą Eucharystią przez dwanaście lat; św. Katarzyna Sieneńska przez osiem, a Teresa Neumann przez trzydzieści sześć. W przypadku Aleksandriny całkowity brak przyjmowania pokarmów i płynów, któremu towarzyszył brak oddawania moczu, trwał trzynaście lat i siedem miesięcy.

Więcej ...

Łódź: Marsz Pamięci św. Jana Pawła II

2024-10-13 20:00

Julia Saganiak

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Przez 13 lat żyła samą Eucharystią

Wiara

Przez 13 lat żyła samą Eucharystią

Tajemnice błogosławionego kapucyna

Wiara

Tajemnice błogosławionego kapucyna

Nowenna do św. Jana Pawła II

Modlitwa

Nowenna do św. Jana Pawła II

Nowenna do bł. ks. Jerzego Popiełuszki

Wiara

Nowenna do bł. ks. Jerzego Popiełuszki

Niepokojące wieści o ks. Michale Olszewskim

Wiadomości

Niepokojące wieści o ks. Michale Olszewskim

Wrocław: dyrektor szpitala ma zostać zwolniona za to, że...

Wiadomości

Wrocław: dyrektor szpitala ma zostać zwolniona za to, że...

Sportowiec zawieszony po wykonaniu znaku krzyża na...

Wiara

Sportowiec zawieszony po wykonaniu znaku krzyża na...

Komunikat ws. medialnych wystąpień o. Wojciecha...

Kościół

Komunikat ws. medialnych wystąpień o. Wojciecha...

Nowenna do św. Teresy od Jezusa

Wiara

Nowenna do św. Teresy od Jezusa