Napis w języku łacińskim: „Regnavit a ligno Deus” - Oto Bóg królował z drzewa - trzyma w ręku jeden z dziesięciu aniołów Męki Pańskiej, którzy zdobią Most Anioła w Rzymie. Wyraża on głęboko zakorzenione w świadomości Kościoła przekonanie o królewskiej godności Chrystusa ukrzyżowanego. Tą prawdą Kościół żyje zawsze, a szczególnie uroczyście przypomina ją w Niedzielę Chrystusa Króla Wszechświata, która jest także świętem Akcji Katolickiej.
Dziś, kiedy jesteśmy świadkami nowej walki z Krzyżem, przypomnienie prawdy, którą On wyraża, jest bardzo potrzebne. Czyni to w sposób doskonały najnowszy tom serii „Scripturae lumen. Biblia i jej oddziaływanie”, zatytułowany „Krzyż Twój wielbimy” (wyd. BIBLOS, Tarnów 2011). Jest w nim m.in. artykuł znanego biblisty ks. prof. Antoniego Troniny, który jako tytuł swojego studium przyjął te właśnie słowa: „Oto Bóg królował z drzewa” (tamże, s. 89).
W tej cennej edycji został przypomniany także znany obraz Jana Matejki, ilustrujący wizję chrztu Polski. Oto nad zgromadzonymi przedstawicielami wszystkich stanów góruje wielki krzyż, o który - w symbolicznym geście - opiera się książę Mieszko I, uosabiający nowo powstałe państwo Europy. I od tamtego czasu znak krzyża, wbity w ziemię polską, będzie dla Polek i Polaków drogowskazem po ziemi i ku niebu. I choć wiele razy w dziejach narodu polskiego próbowano, w imię nowoczesności i postępu, usunąć ten symbol z serc jego synów i córek oraz z przestrzeni publicznej, to pozostaje on nadal dla nich znakiem zbawienia (por. tamże, s. 7-8).
Krzyż jest „tronem”, na którym „zasiadł” Chrystus, i na którym ukazał wspaniałą królewskość Boga Miłości, składając siebie w ofierze za grzechy świata. W ten sposób odsłonił przed światem tajemnicę swojego panowania i Królestwa Bożego, które objawi się w pełni na końcu czasów, po pokonaniu wszystkich nieprzyjaciół i śmierci (por. 1 Kor 15, 25-26). Wtedy też Chrystus Syn Boży przekaże Królestwo Ojcu i ostatecznie Bóg będzie „wszystkim we wszystkich” (por. 1 Kor 15, 28). Droga prowadząca do tego celu jest długa i trudna; nie dopuszcza skrótów. Od każdego wędrowcy wymaga tego, aby z własnej woli przyjął prawdę o miłości Boga i o Jego prawdzie. Oto sposób, w jaki króluje Bóg. Oto Jego plan zbawienia, który objawia się w historii człowieka.
Królowanie Boga jest panowaniem łaski, sprawiedliwości, miłości i pokoju (por. Prefacja o Jezusie Chrystusie Królu Wszechświata), a jego najistotniejszym aktem jest odkupienie, którego - z miłości do człowieka - dokonał Syn Boży Jezus Chrystus. Tę prawdę ilustruje bogata ikonografia chrześcijańska, także ta ukazana na popularnych obrazkach, przechowywanych z pietyzmem w modlitewnikach dla wiernych i brewiarzach kapłańskich. Przykładem tego jest obrazek sprzed 70 lat - pamiątka prymicyjnej Mszy św. ks. inf. Ludwika Rutyny, zmarłego rok temu najstarszego kapłana archidiecezji lwowskiej obrządku łacińskiego, który w ostatnich latach swego życia był proboszczem w Buczaczu na Podolu. Na awersie obrazka widnieje postać Chrystusa z gorejącym sercem, w białej tunice i szkarłatnym płaszczu. W prawej ręce trzyma On berło, a w lewej krzyż zwieńczony koroną cierniową, oparty na kuli ziemskiej z Bazyliką św. Piotra. Nad głową zaś Chrystusa dwaj aniołowie podtrzymują koronę królewską. Ten pamiątkowy obrazek doskonale ilustruje Ewangelię z Niedzieli Chrystusa Króla Wszechświata, mówiącą o Chrystusie, który jest Sędzią i Władcą (Mt 25, 31-46). Pełnię tej władzy - jak podkreśla św. Paweł Apostoł - Chrystus ukaże na końcu czasów, kiedy dokona ostatecznego triumfu nad śmiercią w tajemnicy swego zmartwychwstania, w którym będą mieli udział ci, którzy do Niego należą (por. 1 Kor 15, 20-26. 28).
Jezus jest Królem tych, których serca są wolne od żądzy władzy i bogactwa materialnego oraz pragnienia i dążenia do panowania nad innymi.
Jezus jest Królem tych, którzy mają wewnętrzną wolność, co uzdalnia do pokonania chciwości i egoizmu, tych, którzy wiedzą, że tylko Bóg jest ich bogactwem.
Jezus jest Królem ubogim między ubogimi, łagodnym wśród tych, którzy chcą być łagodnymi. W ten sposób jest On Królem pokoju, dzięki mocy Bożej, która jest siłą dobra i miłości.
Jest Królem, który czyni pokój, na krzyżu łącząc ziemię i niebo, i stawiając mosty braterskiej miłości między ludźmi.
Krzyż jest narzędziem pokoju, przebaczenia i pojednania, znakiem, że miłość jest silniejsza od wszelkich aktów przemocy, że jest mocniejsza niż śmierć; jest znakiem tego, że zło przezwycięża się dobrem i miłością (por. Benedykt XVI, Katecheza podczas audiencji ogólnej w Watykanie, 26 października 2011 r.). Dlatego „nie wstydźcie się krzyża. Starajcie się na co dzień podejmować krzyż i odpowiadać na miłość Chrystusa. Brońcie krzyża (…). Niech przypomina o naszej chrześcijańskiej godności i narodowej tożsamości” (Jan Paweł II, Zakopane, 6 czerwca 1997 r.).
Bp Mariusz Leszczyński jest Krajowym Asystentem Kościelnym Akcji Katolickiej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu