Raport z kontroli dotyczącej organizacji transportu lotniczego najważniejszych osób w państwie i zapewnienia im bezpieczeństwa podczas tego transportu został zamieszczony w wersji ostatecznej 9 marca br. na stronach internetowych Najwyższej Izby Kontroli i w tej wersji został przesłany Sejmowi. Prezes NIK Jacek Jezierski poinformował, że celem raportu nie było wyjaśnienie wszystkich przyczyn katastrofy smoleńskiej, ale pokazanie pewnego tła, na którym ta katastrofa mogła zaistnieć.
- Opinia publiczna dowie się, jaki był stan w całym państwie, bo to w zasadzie całe państwo odpowiada za brak spójnego systemu procedur, który by zabezpieczał najważniejsze osoby w państwie - powiedział prezes NIK-u. Jego zdaniem, musi powstać pełny system, który będzie spinał wszystkie procedury w jednym miejscu, tak aby nie mogła się powtórzyć sytuacja, jaka miała miejsce 10 kwietnia 2010 r. - tłumaczył prezes NIK.
Według NIK-u, poszczególne instytucje - m.in.: Kancelaria Prezydenta, KPRM, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, MON, Dowództwo Sił Powietrznych, 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego, BOR oraz MSWiA i MSZ - uczestniczące w różnym stopniu i zakresie w procesie organizacji wizyt osób zajmujących kierownicze stanowiska w państwie popełniały błędy, bo w Polsce nie istniał spójny system procedur obowiązujących w tym zakresie. Brak systemu procedur utrudniał w szczególności współpracę przy organizacji wizyt osób, które korzystały z wojskowego lotnictwa.
- NIK ustalił, że samolot Tu-154M zgodnie z polskim systemem prawnym nie powinien wykonać lotu 10 kwietnia 2010 r. z zamiarem lądowania w Smoleńsku, ponieważ lotnisko nie istniało w rejestrze lotnisk, w związku z tym traktowano je jako nieczynne. Prezes Jezierski wyjaśnił, że polskie prawo nie zna pojęcia „lotniska tymczasowo czynnego”. - Samolot mógł wykonać lot tylko na lotnisko czynne - czyli nie do Smoleńska - sprecyzował.
(Red.)
Pomóż w rozwoju naszego portalu