Reklama

Parafian portret własny

Niedziela warszawska 9/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Andrzej Tarwid: - Jaka jest specyfika warszawskich parafii rzymskokatolickich?

Prof. Elżbieta Firlit: - Jest ona związana ze swoistym kontekstem społeczno-kulturowym, w jakim te parafie działają. To kontekst stołecznego miasta, które zajmuje szczególne miejsce na mapie politycznej, społecznej, kulturowej, naukowej, gospodarczej tak Polski, jak i Europy. Społeczna struktura mieszkańców Warszawy, wielkie rozwarstwienie, bardzo szybkie tempo życia i pracy, duża mobilność, a równocześnie anonimowość stawiają przed warszawskimi parafiami duże i często trudne wymagania duszpasterskie i organizacyjne.

- W artykule „Zróżnicowanie więzi parafialnej w Archidiecezji Warszawskiej” pisze Pani: „..można powiedzieć, że ludność archidiecezji warszawskiej jest prawie idealnie podzielona w zakresie emocjonalnego związku z parafią na trzy równe części - silnie związanych, słabo związanych oraz zupełnie niezwiązanych z parafią...”. Z czego wynika taki podział i co jest jego przyczyną?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Rzeczywiście, taki wynik przyniosły badania zrealizowane przez Ośrodek Sondaży Społecznych OPINIA w 2006 r. na reprezentatywnej próbie mieszkańców archidiecezji warszawskiej. Najniższy wskaźnik autoidentyfikacji ludności świeckiej z parafią występuje w archidiecezji warszawskiej. Mamy tu również relatywnie najwięcej osób, które w ogóle nie czują się związane z parafią. Przyczyna wydaje się tkwić w czynnikach środowiskowych. Wysoki stopień urbanizacji, bogata infrastruktura kulturalna, pluralizm wartości i postaw, duże indywidualne możliwości wyboru różnych stylów życia i grup odniesienia oraz generalnie duża mobilność społeczna - to niektóre cechy sprzyjające tworzeniu się innego rodzaju więzi społecznych niż te charakterystyczne dla parafii terytorialnych. W odniesieniu do parafii stołecznych należy zwrócić też uwagę na rozbieżność między parafią przynależności administracyjnej a parafią (lub kościołem) z wyboru.

- Jakie cechy sprzyjają autoidentyfikacji z parafią?

- Głęboka wiara i systematyczne praktyki religijne, a także wiek, sytuacja materialna - zdecydowanie częściej o silnej identyfikacji z parafią mówią ludzie biedni niż bogaci, wykształcenie - silna identyfikacja z parafią występuje relatywnie najczęściej wśród osób z wykształceniem podstawowym, a najrzadziej u osób z wykształceniem pomaturalnym. Ważnym czynnikiem jest również miejsce zamieszkania, najczęściej silna identyfikacja z parafią ma miejsce na wsi.

- „Parafianie wiejscy w archidiecezji warszawskiej są znacznie bardziej proparafialni niż ich odpowiednicy z podwarszawskich miast oraz z Warszawy”. Z czego wynika ta różnica?

- W świadomości większości mieszkańców wsi parafia jest instytucją ważną zarówno w wymiarze religijnym, jak i społecznym, jest integralnie związana z małą ojczyzną.

- Dlaczego większość ludzi świeckich nie jest zainteresowana partycypacją w strukturach i decyzjach parafialnych?

- „Oczywistością” kulturową w polskim kontekście jest dominująca i czynna rola duchownych w parafii przy zachowaniu bierności świeckich. Przeświadczenie o słuszności takiej sytuacji występuje zarówno u większości księży, jak i świeckich. Przyczyny takiego stanu rzeczy można wyjaśniać odwołując się do mechanizmów socjalizacji, procesu uczenia się ról społecznych, kontekstu społeczno-kulturowego, zaszłości historycznych. W przeprowadzonych badaniach zagadnienie partycypacji osób świeckich w decyzjach dotyczących parafii jako wspólnoty wiernych zostało zaledwie zasygnalizowane przez dwa pytania. Interesujący jest relatywnie wysoki odsetek - 25,7% mieszkańców archidiecezji warszawskiej, którzy chcieliby mieć wpływ na życie swoich parafii. Powiedziałabym, że problemem nie jest to, że 54,6% (łącznie: „raczej nie” i „zdecydowanie nie”) archidiecezjan warszawskich nie zamierza włączyć się w sprawy parafialne, lecz właściwe spożytkowanie i rozwijanie kapitału społecznego związanego z ź ogółu mieszkańców archidiecezji, którzy chcą się angażować w życie i działalność parafii.

Podziel się:

Oceń:

2009-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Stać się dzieckiem Boga to największa nagroda

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 10, 17-24.

Więcej ...

Święty Franciszek z Asyżu

Więcej ...

Tłumy miłośników modlitwy różańcowej w Rokitnie

2025-10-04 17:47
Rokitno, Diecezjalna Pielgrzymka Róż Żywego Różańca i Apostolatu Margaretka

Karolina Krasowska

Rokitno, Diecezjalna Pielgrzymka Róż Żywego Różańca i Apostolatu Margaretka

Tłumy wiernych – miłośników modlitwy różańcowej z całej diecezji - przybyły 4 października do Rokitna na Diecezjalną Pielgrzymkę Róż Żywego Różańca i Apostolstwa Margaretka.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nowenna za młodzież do św. Carlo Acutisa

Wiara

Nowenna za młodzież do św. Carlo Acutisa

Komunikat ws. medialnych wystąpień o. Wojciecha...

Kościół

Komunikat ws. medialnych wystąpień o. Wojciecha...

Pierwsze dłuższe wystawienie na widok publiczny ciała...

Kościół

Pierwsze dłuższe wystawienie na widok publiczny ciała...

Stać się dzieckiem Boga to największa nagroda

Wiara

Stać się dzieckiem Boga to największa nagroda

Każdy, kto sobie tego życzy, może przyjąć Komunię...

Wiara

Każdy, kto sobie tego życzy, może przyjąć Komunię...

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Wiara

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Wiara

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Ksiądz zmarł na zawał serca podczas Mszy św.

Kościół

Ksiądz zmarł na zawał serca podczas Mszy św.

Święci Archaniołowie – Michał, Rafał i Gabriel

Święta i uroczystości

Święci Archaniołowie – Michał, Rafał i Gabriel