Reklama

Parafian portret własny

Niedziela warszawska 9/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Andrzej Tarwid: - Jaka jest specyfika warszawskich parafii rzymskokatolickich?

Prof. Elżbieta Firlit: - Jest ona związana ze swoistym kontekstem społeczno-kulturowym, w jakim te parafie działają. To kontekst stołecznego miasta, które zajmuje szczególne miejsce na mapie politycznej, społecznej, kulturowej, naukowej, gospodarczej tak Polski, jak i Europy. Społeczna struktura mieszkańców Warszawy, wielkie rozwarstwienie, bardzo szybkie tempo życia i pracy, duża mobilność, a równocześnie anonimowość stawiają przed warszawskimi parafiami duże i często trudne wymagania duszpasterskie i organizacyjne.

- W artykule „Zróżnicowanie więzi parafialnej w Archidiecezji Warszawskiej” pisze Pani: „..można powiedzieć, że ludność archidiecezji warszawskiej jest prawie idealnie podzielona w zakresie emocjonalnego związku z parafią na trzy równe części - silnie związanych, słabo związanych oraz zupełnie niezwiązanych z parafią...”. Z czego wynika taki podział i co jest jego przyczyną?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Rzeczywiście, taki wynik przyniosły badania zrealizowane przez Ośrodek Sondaży Społecznych OPINIA w 2006 r. na reprezentatywnej próbie mieszkańców archidiecezji warszawskiej. Najniższy wskaźnik autoidentyfikacji ludności świeckiej z parafią występuje w archidiecezji warszawskiej. Mamy tu również relatywnie najwięcej osób, które w ogóle nie czują się związane z parafią. Przyczyna wydaje się tkwić w czynnikach środowiskowych. Wysoki stopień urbanizacji, bogata infrastruktura kulturalna, pluralizm wartości i postaw, duże indywidualne możliwości wyboru różnych stylów życia i grup odniesienia oraz generalnie duża mobilność społeczna - to niektóre cechy sprzyjające tworzeniu się innego rodzaju więzi społecznych niż te charakterystyczne dla parafii terytorialnych. W odniesieniu do parafii stołecznych należy zwrócić też uwagę na rozbieżność między parafią przynależności administracyjnej a parafią (lub kościołem) z wyboru.

- Jakie cechy sprzyjają autoidentyfikacji z parafią?

- Głęboka wiara i systematyczne praktyki religijne, a także wiek, sytuacja materialna - zdecydowanie częściej o silnej identyfikacji z parafią mówią ludzie biedni niż bogaci, wykształcenie - silna identyfikacja z parafią występuje relatywnie najczęściej wśród osób z wykształceniem podstawowym, a najrzadziej u osób z wykształceniem pomaturalnym. Ważnym czynnikiem jest również miejsce zamieszkania, najczęściej silna identyfikacja z parafią ma miejsce na wsi.

- „Parafianie wiejscy w archidiecezji warszawskiej są znacznie bardziej proparafialni niż ich odpowiednicy z podwarszawskich miast oraz z Warszawy”. Z czego wynika ta różnica?

- W świadomości większości mieszkańców wsi parafia jest instytucją ważną zarówno w wymiarze religijnym, jak i społecznym, jest integralnie związana z małą ojczyzną.

- Dlaczego większość ludzi świeckich nie jest zainteresowana partycypacją w strukturach i decyzjach parafialnych?

- „Oczywistością” kulturową w polskim kontekście jest dominująca i czynna rola duchownych w parafii przy zachowaniu bierności świeckich. Przeświadczenie o słuszności takiej sytuacji występuje zarówno u większości księży, jak i świeckich. Przyczyny takiego stanu rzeczy można wyjaśniać odwołując się do mechanizmów socjalizacji, procesu uczenia się ról społecznych, kontekstu społeczno-kulturowego, zaszłości historycznych. W przeprowadzonych badaniach zagadnienie partycypacji osób świeckich w decyzjach dotyczących parafii jako wspólnoty wiernych zostało zaledwie zasygnalizowane przez dwa pytania. Interesujący jest relatywnie wysoki odsetek - 25,7% mieszkańców archidiecezji warszawskiej, którzy chcieliby mieć wpływ na życie swoich parafii. Powiedziałabym, że problemem nie jest to, że 54,6% (łącznie: „raczej nie” i „zdecydowanie nie”) archidiecezjan warszawskich nie zamierza włączyć się w sprawy parafialne, lecz właściwe spożytkowanie i rozwijanie kapitału społecznego związanego z ź ogółu mieszkańców archidiecezji, którzy chcą się angażować w życie i działalność parafii.

Podziel się:

Oceń:

2009-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

27 grudnia - wspomnienie św. Jana, Apostoła i Ewangelisty

Adobe Stock

Dziś, 27 grudnia, Kościół obchodzi wspomnienie św. Jana, Apostoła i Ewangelisty. W tym dniu święci się wino, które podaje się wiernym do picia. Jest to bardzo stara tradycja Kościoła, sięgająca czasów średniowiecza.

Więcej ...

Po co święcimy wino na św. Jana?

Wolfgang Cibura/Fotolia.com

W dniu św. Jana święci się wino, które podaje się wiernym do picia. Jest to bardzo stara tradycja Kościoła, sięgająca czasów średniowiecza.

Więcej ...

Budzą zadziwienie. Jasnogórskie Rekolekcje o „Uzdrawiającej Mocy Eucharystii”

2024-12-27 20:28

Karol Porwich/Niedziela

Wpisały się już w stały kalendarz jasnogórskich posług. Rekolekcje o „Uzdrawiającej mocy Eucharystii” prowadzone są w ostatni weekend każdego miesiąca. Odbywają się na Jasnej Górze od przeszło dwóch lat.

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Co z postem w piątek w oktawie Bożego Narodzenia?

Kościół

Co z postem w piątek w oktawie Bożego Narodzenia?

Policja tłumaczy się z najazdu na klasztor w poszukiwaniu...

Wiadomości

Policja tłumaczy się z najazdu na klasztor w poszukiwaniu...

Pasterka z Małą Armią Janosika podbija sieć. Występ na...

W wolnej chwili

Pasterka z Małą Armią Janosika podbija sieć. Występ na...

Muniek Staszczyk: Modlę się każdego dnia i dziękuję...

Wiara

Muniek Staszczyk: Modlę się każdego dnia i dziękuję...

Szokujący najazd na klasztor w poszukiwaniu Romanowskiego

Wiadomości

Szokujący najazd na klasztor w poszukiwaniu Romanowskiego

Nowenna do Świętej Rodziny

Wiara

Nowenna do Świętej Rodziny

Nowenna do Dzieciątka Jezus

Wiara

Nowenna do Dzieciątka Jezus

Niepokojące informacje o stanie zdrowia ks. Michała...

Wiadomości

Niepokojące informacje o stanie zdrowia ks. Michała...

Maryja udaje się do Elżbiety, by służyć

Wiara

Maryja udaje się do Elżbiety, by służyć