Reklama

Inspirowani dziedzictwem Jana Pawła II

Niedziela lubelska 13/2009

„Cieszę się, że jest wiele osób, które pragną żyć przesłaniem Jana Pawła II, wracać do niego, umacniać nadzieję. Jestem z was dumny i gorąco wam za to dziękuję” - mówił abp Józef Życiński do uczestników i organizatorów III Przeglądu Form Teatralnych Inspirowanych Twórczością Jana Pawła II, który odbył się w dn. 10-13 marca w Zespole Szkół nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czujmy się odpowiedzialni za poziom piękna w świecie i ufajmy, że to piękno może wzrastać dzięki naszemu zakorzenieniu w tradycji Jana Pawła II i dzięki temu, że obudzimy w sobie drzemiącego artystę” - mówił Metropolita Lubelski. Tego typu zaangażowanie abp Życiński wskazał jako jedną ze skutecznych form przeciwdziałania nudzie, dotykającej wielu młodych ludzi. - Wy dajecie przykład jak budować bogaty świat ludzkich wartości, które ukazywał Jan Paweł II”. Ideą konkursu, który już na stałe wpisał się w kalendarz imprez organizowanych w „papieskiej” szkole, było przybliżenie młodzieży dzieł Jana Pawła II oraz wskazanie ponadczasowości wartości, które w nich żyją. Jako myśl przewodnią przeglądu wybrano słowa Jana Pawła II: „Świat bez sztuki naraża się na to, że będzie światem zamkniętym na miłość”. Pragnieniem organizatorów było, aby konkurs stał się dla młodych ludzi „nie tylko szansą na rozwijanie swoich teatralnych talentów, ale także okazją do refleksji nad nauczaniem Papieża Polaka”. Czy tak faktycznie było, mogli dowiedzieć się ci, którzy z uwagą i zaangażowaniem przyglądali się konkursowym potyczkom.
Do przeglądu zgłosiło się 12 zespołów z: Lublina, Milanowa, Moniatycz, Puchaczowa, Dęblina i Tomaszowic. Spośród nich, jury nagrodziło trzy zespoły. W kategorii szkół gimnazjalnych - Zespół „Kołek w płocie” z Gimnazjum im. J. I. Kraszewskiego w Milanowie, za bogatą propozycję wykorzystania różnorodnych środków artystycznych w spektaklu „Nie będę powalonym drzewem”. W kategorii szkół ponadgimnazjalnych nagrodzono Teatr „Pół na pół” z Zespołu Szkół im. św. Stanisława Kostki w Lublinie za inteligentną kompilację tekstów i pełne wdzięku przedstawienie „Z pamiętnika jubilera. Krótka historia miłości Adama i Ewy”, a także Teatr „Pierwsze kroki” z Zespołu Szkół nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie, za znakomity aktorsko i głęboko wzruszający monodram „Dlaczego Ty żyjesz? Jest sens”, na podstawie fragmentów „Świadectwa”. Ponadto, wyróżniono Karolinę Kosakowską z Zespołu Szkół Publicznych im. Papieża Jana Pawła II w Moniatyczach, za ciekawą formę i interpretację tekstu w spektaklu „Magnificat”. Po raz pierwszy przyznano nagrodę publiczności. Otrzymał ją Teatr „Pół na pół” z Zespołu Szkół im. św. Stanisława Kostki w Lublinie. Laureaci odebrali nagrody z rąk abp. Józefa Życińskiego, Ewy Dumkiewicz-Sprawki (dyrektor Wydziału Oświaty Miasta Lublin) oraz Mariana Klimczaka (dyrektor Zespołu Szkół nr 5 im. Jana Pawła II).
Prezentowane spektakle, choć różniły się poziomem i sposobem zaangażowania scenicznego, stanowiły rozwinięcie słów Jana Pawła II, były interpretacjami jego wybranych dzieł lub ich fragmentów czy też tekstów innych twórców, których przesłanie współbrzmi ze słowami Papieża. Wszyscy uczestnicy III Przeglądu Form Teatralnych Inspirowanych Twórczością Jana Pawła II, wykazali się dużą wrażliwości na piękno, dobro i mądrość. Jak mówił Jacek Brzeziński, przewodniczący jury, aktor Teatru „Priovisorium” i wykładowca w Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS w Lublinie - „pomimo tego, że było wiele mankamentów, nie wszyscy z występujących mieli jednakowo ułożone umiejętności, a instruktorzy i nauczyciele predyspozycje do prowadzenia zespołów teatralnych, to jednak wśród młodych aktorów zdarzały się prawdziwe perły”. Wielokrotnie podkreślano i doceniano również wysoki poziom organizacyjny przeglądu i bardzo dobrą atmosferę stworzoną przez gospodarzy. Przegląd uzupełniły warsztaty dla instruktorów zespołów teatralnych prowadzone przez Jacka Brzezińskiego, aktora Teatru „Provisorium”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2009-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Watykan: papież będzie przewodniczył procesji Bożego Ciała na tradycyjnej trasie

2024-05-04 12:54

Grzegorz Gałązka

2 czerwca b.r. w niedzielą po uroczystości Bożego Ciała Ojciec Święty będzie o godzinie 17.00 przewodniczył Mszy św. w bazylice św. Jana na Lateranie, a następnie procesja przejdzie do bazyliki Santa Maria Maggiore, zaś Ojciec Święty udzieli tam błogosławieństwa eucharystycznego - poinformowało Biuro Papieskich Ceremonii Liturgicznych.

Więcej ...

#PodcastUmajony (odcinek 4.): Oddaj długopis

2024-05-03 20:00

Mat. prasowy

Czy w oczach Maryi istnieją lepsze i gorsze życiorysy? Dlaczego warto Ją zaprosić we własny rodowód? I do jakiej właściwie rodziny Maryja wprowadza Jezusa? Zapraszamy na czwarty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że przy Maryi każda historia może zakończyć się świętością.

Więcej ...

Ludzie o wielkim sercu

2024-05-04 15:21

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Z okazji wspomnienia św. Floriana w Sandomierzu odbyły się uroczystości z okazji Dnia Strażaka.

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Zatrzymajmy się dziś i mocno przyjmijmy krzyż naszego...

Wiara

Zatrzymajmy się dziś i mocno przyjmijmy krzyż naszego...

Św. Florian, żołnierz, męczennik

Święci i błogosławieni

Św. Florian, żołnierz, męczennik

Wytrwajcie w miłości mojej!

Wiara

Wytrwajcie w miłości mojej!

Kim był św. Florian?

Kim był św. Florian?

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...