Reklama

Nauka

Para Buch! Tryumfalny powrót lokomotywy

Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

19 lipca 2014 r. odbędzie uroczysta prezentacja lokomotywy po zakończonym remoncie w trakcie pikniku kolejowego „Para Buch!” oragnizowanego przez Muzeum. W trakcie pikniku planowana jest również wystawa „Kolej dawniej i dziś”, w trakcie której zaprezentowane zostaną wybrane zabytkowe i współczesne lokomotywy PKP. 19 i 20 lipca odbywać się będą przejazdy składem retro, prowadzonym przez lokomotywę TKt48-18 po tzw. Trasie Parowozowej Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa. Trasa Parowozowa to projekt pozwalający na pełniejszą i atrakcyjniejszą prezentację zbiorów Muzem. Wiosną 2014 r. dzięki remontom zabytkowych obiektów kolejowej infrastruktury technicznej, została uruchomiona kolejowa trasa wiodąca po najważniejszych częściach Muzeum. Prowadzony przez parowóz skład, przejeżdżając po terenie bocznicy, prezentuje ważne dla historii kolejnictwa obiekty – m.in. zabytkową obrotnicę kolejową, dźwig bramowy, zapadnię kolejową czy żuraw wodny.

Lokomotywa TKt48-18

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Parowóz pochodzi z tzw. pierwszej serii, tzn. został wyprodukowany w 1951 r. w Zakładach Metalowych Im. Józefa Stalina w Poznaniu. Posiada numer fabryczny producenta 1544. Na lokomotywie zamontowany jest pochodzący z 1955 r. kocioł parowy z Zakładów Urządzeń Kotlarsko-Mechanicznych w Sosnowcu (numer seryjny 14405).

Reklama

TKt48-18 rozpoczęła służbę w lokomotywowni Warszawa-Wschodnia. W następnych latach w prowadziła pociągi dla lokomotywowni Tłuszcz i Nasielsk. Po ujawnieniu bardzo dobrych właściwości jezdnych w terenie górskim, w październiku 1964 r. trafia na Dolny Śląsk, do lokomotywowni w Jeleniej Górze. W 1984 r. trafia do Oleśnicy, w dwa lata później do Kłodzka. Tamtejsza parowozownia jest ostatnią w jakiej parowóz ten obsługuje planowy ruch pociągów. W 1995 r. lokomotywa zostaje do Skansenu Lokomotyw Parowych w Jaworznie Śląskiej, gdzie po wyłączeniu z eksploatacji, popada w ruinę. W 2006 r. poddany zostaje naprawie głównej i powraca na kolejowe szlaki Dolnego Śląska. W 2009 r. poważny defekt (wytopienie tzw. panewki) spowodowało konieczność przeprowadzenia kolejnej, kosztownej naprawy. Dzięki współpracy Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku oraz angielskiej formy The Wolsztyn Experience w 2010 r. TKt48-18 wraca do Jaworzyny Śląskiej.

Lokomotywa wykorzystywana jest do organizacji okolicznościowych przejazdów retro oraz realizacji produkcji filmowych, m.in. filmu „Afonia i Pszczoły” J.J. Kolskiego z 2006 r. oraz „Letniego Przesilenia” M. Rogalskiego z 2013 r.

23 września 2013 r. rozpoczęła się naprawa główna jaworzyńskiego parowozu, polegająca m.in. na wymianie zasadnicznych części kotła parowozowego oraz remontowi podwozia lokomotywy. Część prac została zrealizowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

Lokomotywy serii TKt48. Rys historyczny

Powstanie lokomotywy parowej serii TKt48 związane jest bezpośrednio z sytuacją geopolityczną, w jakiej znalazła się Polska po 1945 r. W wyniku prowadzonych na terenie kraju działań wojennych, część taboru kolejowego została zniszczona, poważnie uszkodzona lub uległa rozproszeniu na wskutek działań okupantów. Zniszczeniu uległo również zaplecze warsztatowe i maszynowe PKP. W pierwszych powojennych latach, dzięki pomocy międzynarodowej, do służby trafiały lokomotywy m.in. z Wielkiej Brytanii i USA a dzięki przyznanym Polsce reparacją, także lokomotywy niemieckie i austriackie. Do najważniejszych zadań przed jakimi stanęło PKP w drugiej połowie lat 40. XX wieku, oprócz odbudowy infrastruktury kolejowej była również standaryzacja taboru kolejowego.

W służbie PKP znajdowało się wiele serii tzw. parowozów beztendrowych (tzn. pozbawionych tendra, tj. specjalnej konstrukcji wagonu do przewozu wody i węgla, znajdującego się za lokomotywą), m.in. niemieckie TKi3, OKi3 oraz OKl27. Realizując politykę standaryzacji, władze zleciły zaprojektowanie nowego, rodzimego parowozu beztendrowego. Zadania podjęło się Centralne Biuro Konstrukcyjne Taboru Kolejowego w Poznaniu. Przed konstruktorami postawiono zadanie zaprojektowania lokomotywy do obsługi podmiejskich składów osobowych oraz lekkich składów towarowych na niewielkich dystansach. Produkcja serii TKt48 ruszyła w 1950 r. w Zakładach Metalowaych Im. Józefa Stalina w Poznaniu (dawniej HCP). Do 1952 r. powstało tam 98 egzemplarzy ( w tym 6 dla kolei albańskich). Następnie produkcję kontynuowano w Fabryce Lokomotyw Im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie (dawniej Pierwsza Fabryka Lokomotyw). Do zakończenia produkcji w 1957 r. tamtejsze zakłady wyprodukowały 100 sztuk tych pojazdów.

Szczegółowe informacje na www.muzeumtechniki.pl

.

Podziel się:

Oceń:

2014-07-15 06:59

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Mediolan: Dzień Caritas na Expo 2015

pierluigipalazzi/fotolia.com

174 przedstawicieli Caritas z 85 krajów świata daje dziś usłyszeć na Expo 2015 głos ludzi wykluczonych. Wystawa Światowa w Mediolanie gości bowiem Dzień Caritas, w centrum którego stoi walka z głodem i światowym wykluczeniem.

Więcej ...

Premier: Polska nie będzie implementowała Paktu migracyjnego

2025-02-04 14:44
Donald Tusk

PAP/Leszek Szymański

Donald Tusk

Polska nie będzie implementowała żadnego Paktu migracyjnego, ani żadnego zapisu tego typu projektów, które miałyby doprowadzić do przymusowego przyjmowania przez Polskę migrantów zidentyfikowanych w innych krajach europejskich - powiedział we wtorek premier Donald Tusk.

Więcej ...

Gdańsk: Prawomocny wyrok wobec Nergala w sprawie obrazy uczuć religijnych

2025-02-05 14:57

wikipedia.org

Sąd Okręgowy w Gdańsku w środę utrzymał w mocy wyrok ws. lidera zespołu Behemoth Adama Nergala Darskiego, oskarżonego o obrazę uczuć religijnych. W ubiegłym roku sąd I instancji uniewinnił muzyka od dwóch zarzutów i warunkowo umorzył postępowanie w sprawie trzeciego z nich.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Co chleb, sól i woda mają wspólnego ze św. Agatą?

Kościół

Co chleb, sól i woda mają wspólnego ze św. Agatą?

Nowenna do Matki Bożej z Lourdes

Wiara

Nowenna do Matki Bożej z Lourdes

Św. Agata, dziewica i męczennica

Św. Agata, dziewica i męczennica

Panie, również wiara jest Twoją łaską

Wiara

Panie, również wiara jest Twoją łaską

Proroctwa bł. Bronisława Markiewicza dotyczące Polaków

Wiara

Proroctwa bł. Bronisława Markiewicza dotyczące Polaków

Proboszcz jednej z parafii podaje do wiadomości...

Kościół

Proboszcz jednej z parafii podaje do wiadomości...

Gromnica - świeca nieco zapomniana

Rok liturgiczny

Gromnica - świeca nieco zapomniana

Pod Toruniem stanie największy pomnik Matki Bożej na...

Kościół

Pod Toruniem stanie największy pomnik Matki Bożej na...

Święta na trudne czasy

Święci i błogosławieni

Święta na trudne czasy