Reklama

Pracowite lata Archidiecezjalnego Chóru "Magnificat"

Niedziela rzeszowska 1/2003

Styczeń jest miesiącem, w którym w naszych kościołach rozbrzmiewają najbardziej ukochane ze wszystkich pieśni kościelnych - kolędy. Ich urok znają wszyscy wierni, a zbiory polskich kolęd należą do najliczniejszych i najpiękniejszych na świecie. W sposób szczególny możemy obcować z ich pięknem podczas organizowanych w parafiach koncertów kolęd. Duchową ucztę zawdzięczamy wtedy kunsztowi wykonawców, wśród których poczesne miejsce zajmują chóry. Czy słuchając w ich wykonaniu pięknych utworów pamiętamy o systematycznej, często mozolnej pracy śpiewaków i dyrygentów. Od 18 lat swój kunszt doskonali na chwałę Bożą Archidiecezjalny Chór "Magnificat". Poznajmy dziś krótki zarys jego historii.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Magnificat" - uwielbiaj duszo moja Pana. Nazwa chóru mówi wszystko. Śpiewamy na chwałę Boga. Śpiewamy też dla pokrzepienia serc i radości ludzi, śpiewamy, by pielęgnować skarbiec muzyki kościelnej i muzycznej literatury polskiej. Te cele zawsze przyświecały Archidiecezjalnemu Chórowi "Magnificat".
Zanim przedstawię w ogólnym zarysie historię i dokonania chóru, wyrażę w imieniu wszystkich chórzystów gorące podziękowania Jego Ekscelencji abp. Józefowi Michalikowi, metropolicie przemyskiemu, za życzliwość i sympatię, jaką darzy nasz zespół, czego przejawem są częste kontakty z chórem, a także wyrazy uznania dla naszej działalności.
Zamiar powołania do życia chóru powstał w czerwcu 1984 r. w kręgu przemyskiego Klubu Inteligencji Katolickiej. Zadanie tworzenia tego przedsięwzięcia i kierowania nim powierzono absolwentowi Instytutu Muzykologii KUL, ks. Mieczysławowi Gniademu, który kieruje chórem do chwili obecnej. Pierwszy publiczny występ chóru - koncert kolęd, miał miejsce w styczniu 1985 r.
Od początku istnienia chór tworzył oprawę muzyczną wielu uroczystości religijnych, państwowych i patriotycznych. W ciągu swojej 18-letniej działalności występował i koncertował ponad 600 razy, nie tylko w archidiecezji przemyskiej, lecz również w diecezjach: rzeszowskiej, zamojsko-lubaczowskiej, sandomierskiej, kieleckiej, tarnowskiej a także poza granicami kraju: w Niemczech (Berlin, Paderborn, Oedt, Grefrath, Bad Münstereifel), Austrii (Kahlenberg, Mariazell, Maria Taferl, Marbach), Belgii (Antwerpia, Ohain, Lathuy), Włoszech (Rzym, Monte Cassino), Francji (Coligny, Beny Paryż) oraz na Ukrainie (Lwów, Drohobycz, Sambor, Truskawiec, Kamieniec Podolski, Gródek Podolski).
Spośród występów krajowych do najważniejszych należy zaliczyć: współtworzenie oprawy muzycznej podczas wizyty Ojca Świętego w Rzeszowie (1991) i w Krośnie (1997); trzykrotny udział w Diecezjalnych Przeglądach Chórów organizowanych w Rzeszowie w latach 1986, 1988, 1990; koncerty kolęd (1987, 1988) z udziałem aktorek: Anny Nehrebeckiej i Aleksandry Dmochowskiej; wspólny, prawie 3-godzinny koncert z chórem z Grefrath (Niemcy) i Orkiestrą Filharmonii Rzeszowskiej, który odbył się w przemyskim kościele Księży Salezjanów w 1995 r. i był retransmitowany przez Radio i Telewizję Rzeszów; koncert w 1997 r. z okazji święta 3 Maja z udziałem aktorów: Anny Nehrebeckiej i Janusza Zakrzeńskiego; oprawę muzyczną Mszy św. transmitowanej przez TV "Polonia" z bazyliki archikatedralnej w Przemyślu w 1999 r.; noworoczny koncert kolęd w ramach obchodów Jubileuszu Roku 2000 i z okazji 15-lecia istnienia chóru; koncert kolęd w Filharmonii Rzeszowskiej w 2002 r.; oprawę muzyczną uroczystości powitania Matki Bożej w archidiecezji.
Spośród występów zagranicznych najcenniejszy i najbardziej wzruszający był pobyt w Rzymie w 1998 r. w ramach pielgrzymki dziękczynnej za pobyt Ojca Świętego w naszej archidiecezji. Chór tworzył wówczas oprawę muzyczną Mszy św. w Bazylice św. Piotra i w Bazylice św. Pawła za Murami, a następnie śpiewał w Auli Pawła VI, podczas specjalnej audiencji u Ojca Świętego Jana Pawła II.
Wielkim wyróżnieniem dla chóru był udział w Dniach Kultury Polskiej w Paderborn (Niemcy) w 1997 r., podczas których blok muzyczny stanowiły 3 koncerty: Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pianisty Piotra Palecznego i Archidiecezjalnego Chóru "Magnificat".
Myślami często wracamy do wielu miejsc i sal koncertowych w krajach Europy Zachodniej, gdzie zawsze byliśmy serdecznie podejmowani. Ze szczególnym jednak sentymentem wspominamy pobyt na Ukrainie i spotkania z mieszkającymi tam Polakami. Towarzyszyły im łzy radości i duma, że są Polakami. My byliśmy szczęśliwi, że możemy Rodakom dostarczyć tylu wzruszeń.
Znaczącym nurtem działalności chóru są koncerty na cele charytatywne oraz koncerty w różnych parafiach archidiecezji przemyskiej w ramach corocznych Dni Kultury Chrześcijańskiej. Przez wiele lat chór współpracował też ze znakomitą przemyską Orkiestrą Dętą Straży Granicznej (nieistniejącą już niestety), której kapelmistrzem był kapitan Tadeusz Dobrowolski.
W ciągu 18-letniej działalności chór przebył znaczącą drogę artystyczną. W swoim dorobku posiada ponad 200 utworów, między innymi takich kompozytorów jak G. P. Palestrina, J. S. Bach, W. A. Mozart, J. Haydn, G. F. Haendel, G. Gorczycki, St. Moniuszko, F. Nowowiejski oraz kompozytorów współczesnych. W repertuarze mamy utwory a cappella i z towarzyszeniem instrumentalnym, są utwory w prostym układzie homofonicznym, przeważają jednak utwory polifoniczne, o dużym stopniu trudności.
W trakcie swojej działalności chór był wielokrotnie wyróżniany i nagradzany:
- w latach 1986, 1988, 1990 został wyróżniony w kategorii chórów mieszanych na Przeglądach Chórów odbywających się w Rzeszowie
- podczas Dni Kultury Polskiej w Paderborn w 1997 r. otrzymał nagrodę tamtejszego Volksbanku "w uznaniu dla sztuki, która otwiera ludziom uszy i serca"
- w roku 1998 otrzymał nagrodę miasta Przemyśla za, jak napisano w uzasadnieniu, "całokształt działalności chóru w zakresie upowszechniania kultury muzycznej nie tylko w kraju, ale także za granicą" oraz za to, że "w dostrzegalny sposób kształtuje kulturalny obraz Przemyśla i jest jedną z najpiękniejszych wizytówek naszego miasta zarówno w kraju jak i za granicą" - w roku 2000 dyrygent chóru został uhonorowany nagrodą Marszałka Województwa Podkarpackiego za "całokształt działalności w dziedzinie muzyki", a także za prowadzenie chóru "Magnificat", który "rozsławia Ojczyznę w wielu krajach naszego kontynentu".
Aktualnie chór liczy 52 członków. Cieszy fakt, że w chórze jest sporo młodzieży, martwi duża rotacja (wyjazd na studia lub w poszukiwaniu pracy). Pomimo zmieniającego się składu osobowego zespół trwa i wciąż rozwija się muzycznie, bo "Magnificat" to więcej niż chór, to wspólnota, która zna dotyk pieśni, którą łączy miłość do muzyki. Ale jak każda miłość, tak i ta wymaga wielu wyrzeczeń i poświęceń (częste próby, dojazdy niektórych chórzystów z podprzemyskich miejscowości).
Z chórem "Magnificat" nierozerwalnie związana jest osoba jego założyciela, dyrektora i dyrygenta ks. prałata Mieczysława Gniadego. To dzięki jego zdolnościom organizacyjnym, konsekwencji w działaniu, a przede wszystkim ogromnej wiedzy muzycznej, chór istnieje i doskonali swój warsztat twórczy.
Integralną częścią zespołu są jego akompaniatorzy. Tę bardzo odpowiedzialną i ważną funkcję pełnili: Adam Załęski, Maria Rudawska-Pętlak, ks. Andrzej Śliwa, Wojciech Majchrowicz, a obecnie funkcję tę pełnią Dominik Maziarz i Franciszek Łamasz.
Opiekunem duchowym chóru i zarazem tłumaczem podczas podróży zagranicznych jest ks. prałat Marian Wolicki.
Żywimy niezłomną nadzieję, że Matka Najświętsza, która jest patronką naszego chóru będzie nadal otaczać nas swoją opieką i obdarzać łaskami w dalszych naszych poczynaniach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2003-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Dziś 1 maja, wspomnienie św. Józefa, robotnika

Obraz św. Józefa, patrona parafii

Ks. Waldemar Wesołowski/Niedziela

Obraz św. Józefa, patrona parafii

1 maja Kościół katolicki obchodzi wspomnienie św. Józefa, robotnika. Do kalendarza liturgicznego weszło ono w 1955 roku. Św. Józef jest patronem licznych stowarzyszeń i zgromadzeń zakonnych noszących jego imię. Jest także patronem cieśli, stolarzy, rzemieślników, kołodziei, inżynierów, grabarzy, wychowawców, podróżujących, wypędzonych, bezdomnych, umierających i dobrej śmierci.

Więcej ...

Litania nie tylko na maj

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Więcej ...

„Proboszczowie dla Synodu”- praca proboszczów z całego świat trwa od świtu do zmierzchu!

2024-05-01 18:13

ks. Wiesław Kamiński

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Św. Józef - Rzemieślnik

Kościół

Św. Józef - Rzemieślnik

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Rodzina

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Święta Mama

Kościół

Święta Mama

Matka Boża Dobrej Rady

Wiara

Matka Boża Dobrej Rady

Znamy datę prawnego objęcia urzędu biskupa...

Niedziela Sosnowiecka

Znamy datę prawnego objęcia urzędu biskupa...

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst

Wiara

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst