Podyplomowe Studium Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej oraz Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej KUL świętowały jubileusze 20- oraz 5-lecia istnienia. Z tej okazji 8 października br. odbyła się sesja naukowa, połączona z wręczeniem honorowych pierścieni emerytowanym profesorom Instytutu: założycielowi kierunku dziennikarstwa i komunikacji społecznej o. prof. Leonowi Dyczewskiemu, prof. Andrzejowi Jurdze i najlepszej absolwentce Adriannie Kucharskiej.
Do udziału w spotkaniu zostali zaproszeni studenci i wykładowcy KUL oraz ludzie mediów. Zgromadzeni zastanawiali się nad tym, jak powinny wyglądać studia kierunkowe oraz jakie zadania stoją przed dziennikarzami. Odpowiedzi na pytania szukali m.in. uczestnicy dyskusji panelowej pt. „Przyszłość mediów i dziennikarstwa”. Głos zabrali: prowadzący debatę dr hab. Robert Szwed, Juliusz Braun, prof. Stanisław Jędrzejewski, prof. Andrzej Jurga, ks. inf. Ireneusz Skubiś, ks. prof. Michał Drożdż oraz prof. Jacek Dąbała.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Ks. inf. Skubiś został poproszony przez organizatorów o przedstawienie refleksji nt. „Przyszłość mediów kościelnych”. Dzieląc się ze zgromadzonymi rozległą wiedzą z zakresu prowadzenia tygodnika katolickiego, prelegent wypowiadał się z perspektywy redaktora naczelnego piastującego urząd nieprzerwanie od 33 lat. Podkreślał, że sukces mediów katolickich zależy zarówno od tworzących ich dziennikarzy, jak i od odbiorców. - Prasę katolicką, czyli powszechną i dostępną dla wszystkich, powinni tworzyć dobrzy dziennikarze, tzn. tacy, którzy charakteryzują się nie tylko profesjonalizmem, ale również odpowiednią postawą etyczną. Z kolei odbiorcy, umiejętnie korzystający z przekazywanych treści, powinni przez lekturę wzrastać w świadomości religijnej i społecznej - mówił ks. inf. Skubiś. Jego zdaniem, media katolickie w Polsce, podejmując szeroki wachlarz tematów od Pisma Świętego, katolickiej nauki społecznej, nauczania papieża i biskupów, przez tematy z płaszczyzny społecznej, politycznej, gospodarczej, wychowawczej czy historycznej, pozwalają na budowanie opcji chrześcijańskiej w różnych aspektach współczesnego świata. Niestety, zbyt małe jest zainteresowanie prasą katolicką: łączny nakład wszystkich tygodników nie przekracza 500 tys. egzemplarzy. Przytaczając słowa założyciela „Niedzieli” bp. Teodora Kubiny: „Niedziela jest jak dodatkowy sufragan dla biskupa i jak wikary dla proboszcza”, Ksiądz Redaktor apelował do biskupów i kapłanów o większą troskę o wykorzystanie mediów katolickich w codziennej pracy duszpasterskiej. Zwrócił również uwagę na nowe możliwości, jakie na płaszczyźnie ewangelizacji stwarza Internet.
Sesję podsumował o. prof. Leon Dyczewski, podkreślając, że dobry dziennikarz to dobry człowiek, który dąży do prawdy i działa dla dobra drugiego człowieka.