Reklama

Niedziela Wrocławska

„Czternastka” robi prawdziwy teatr

Anna Wyszyńska

Czternastka” czyli Liceum Ogólnokształcące nr XIV im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu ma powody do dumy i radości. W ogólnokrajowym rankingu „Rzeczpospolitej” i „Wprost” obejmującym 500 „ogólniaków” w 2013 r. zajęło pierwsze miejsce. Zresztą od pięciu lat „Czternastka” plasuje się w pierwszej krajowej trójce.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie może być inaczej, skoro tylko w 2013 r. na egzaminie maturalnym uczniowie zdający język angielski na poziomie podstawowym uzyskali średni wynik 96,2 proc., wynik z matematyki 93,7 proc., natomiast na poziomie rozszerzonym odpowiednio 86,8 proc. i 82,9 proc.

Dwustronna inspiracja

Liceum i gimnazjum dwujęzyczne zajmują rozległy teren przy ul. Brücknera. W ciągu minionych lat szkoły dorobiły się świetnej bazy sportowej, mają m.in.: basen, boisko piłkarskie, boisko tartanowe, kryte lodowisko. Baza to jednak nie wszystko, bo – jak podkreśla dyrektor Zespołu Szkół nr 14, Marek Łaźniak – najważniejsza jest pasja odkrywania i poznawania świata. Ta pasja decyduje o radości uczenia się, która z kolei owocuje znakomitymi wynikami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W „Czternastce”, tak jak w innych dobrych szkołach, zachodzi klasyczne sprzężenie zwrotne: zawodowa ambicja i twórcze podejście nauczycieli do zajęć inspiruje uczniów i odwrotnie – kreatywność uczniów zachęca nauczycieli do coraz odważniejszych eksperymentów. A że trzeba się przy tym napracować, wyjść poza bezpieczne ramy podstawy programowej i trochę zaryzykować – dzięki temu życie nabiera barw i staje się bogatsze.

Reklama

Takim eksperymentem było wprowadzenie przed kilku laty projektów z zakresu literatury angielskojęzycznej. – Kolejne dni literatury anglojęzycznej mają konkretny temat – mówi Agnieszka Smarzewska, nauczycielka języka angielskiego, pomysłodawczyni i realizatorka projektów edukacyjnych. – W pierwszym roku była to proza Jane Austen, w kolejnym – literatura amerykańska itd. Każdy projekt trwa kilka miesięcy i jest realizowany na zajęciach pozalekcyjnych. Rozpoczynamy od warsztatów i wykładów na dany temat, oglądamy prezentacje multimedialne i filmy. Następnie uczniowie przygotowują eseje i biorą udział w konkursach tematycznych. Zwieńczeniem każdego projektu jest przedstawienie teatralne w języku angielskim w wykonaniu uczniów.

To już sześć spektakli

Te przedstawienia pozwoliły odkryć w uczniach talenty aktorskie, a w ich nauczycielce – talent reżysera, producenta i organizatora; rozsławiły imię szkoły najpierw we Wrocławiu, a potem znacznie dalej.

Początki jednak były skromne. Na zakończenie pierwszego projektu zrealizowanych w 2008 r. – Dni Jane Austen – wystawiono sztukę opartą na wydanej pośmiertnie powieści tej autorki – „Persuasion”. W spektaklu wzięło udział kilkunastu uczniów. – Przedstawienie było udane, albo brakowało nam zaplecza, którym dzisiaj dysponujemy: kulis, ekranu i aparatury multimedialnej, bezprzewodowych mikrofonów – wspomina Agnieszka Smarzewska.

Reklama

W kolejnych latach uczniowie sięgali po coraz trudniejsze pozycje. W 2009 r. na zakończenie Dni Literatury Amerykańskiej wystawili sztukę „Great Gatsby”, a do scenicznej współpracy zaprosili zespół jazzowy. Ten spektakl uświadomił uczniom i nauczycielce, że wprowadzenie muzyki do scenariusza wspaniale wzbogaca przedstawienie. Dlatego w kolejnym roku wypłynęli na szerokie wody, wystawiając „Madame Butterfly”. Operę dostosowano do szkolnych możliwości, a do wykonania głównych arii opery Giacomo Pucciniego zaproszono artystów operowych. Z kolei projekt zrealizowany w 2011 r. nosił nazwę „Gothic Fiction Days”. – Celem projektu było zaznajomienie uczniów z powieścią gotycką – gatunkiem literackim z przełomu XVIII i XIX w. i jej kontekstem historycznym, a także analiza i interpretacja wybranych dzieł. Na zakończenie projektu wystawiliśmy słynny musical „Upiór w Operze” – wspomina Agnieszka Smarzewska. Ten spektakl, podobnie jak ubiegłoroczna premiera musicalu „Notre Dame de Paris” był już poważną realizacją z układami choreograficznymi, bogatą scenografią i wsparciem zawodowych aktorów.

Nic dziwnego, że uczniowie i widzowie niecierpliwie oczekiwali na najnowszy pomysł Agnieszki Smarzewskiej. Wraz z początkiem obecnego roku szkolnego uczniowie rozpoczęli realizację projektu „The Classic Literature Days in English”, tym razem ich zadaniem było zbadanie literackiego mitu Don Juana na przestrzeni wieków i różnych kultur, a wielkim finałem było teatralno-muzyczne przedstawienie „Don Juana”. Barwny i dynamiczny spektakl, w którym wzięło udział ponad 70 uczniów, prezentował poziom, którego nie powstydziłaby się niejedna scena zawodowa. Uczniowie Dwujęzycznego Gimnazjum nr 49 oraz XIV LO im. Polonii Belgijskiej stanowili zgrany i doskonale rozumiejący się zespół, a każdy ruch i gest były dopracowane. Wraz z uczniami wystąpili znani artyści scen warszawskich: Jerzy Grzechnik i Krzysztof Rymszewicz ze Studia Buffo, Edyta Krzemień – do niedawna związana z Teatrem Roma, Marta Moszczyńska, obecnie solistka Piotra Rubika oraz aktor teatralny i telewizyjny Damian Aleksander.

– Wzruszenia, których dostarczyła nam młodzież, nie mają ceny. Mam nadzieję, że te działania będą kontynuowane – podsumował spektakl Marek Łaźniak, dyrektor Zespołu Szkół nr 14.

Zapewne tak będzie. Spektakl podobał się tak bardzo, że w maju br. uczniowie pojadą z nim do Francji. Młodzież jest chętna do dalszej współpracy, a wyrazem uznania dla Agnieszki Smarzewskiej, niezwykłej anglistki z talentem reżysera, jest przyznanie jej uczniowskiej statuetki „Złotego Psora”.

Podziel się:

Oceń:

2014-01-30 09:38

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Czarnek: rozważamy pięć wariantów nauki w szkołach po 17 stycznia

Adobe.Stock.pl

Rozważamy pięć wariantów nauki po zakończeniu ferii zimowych, w tym cztery, które dotyczą powrotu w jakimś stopniu uczniów do szkół – poinformował we wtorek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

Więcej ...

Korea: „40 dni modlitwy za życie” w odpowiedzi na plany liberalizacji aborcji

2025-09-30 15:09

Vatican Media

Kościół katolicki w Korei rozpoczął kampanię „40 dni modlitwy za życie”. Jest to odpowiedź na plany liberalizacji prawa aborcyjnego. Rząd zamierza m.in. zastąpić słowo „aborcja” terminem „przerwanie ciąży” i zalegalizować pigułkę wczesnoporonną. Temat ten wraca do porządku obrad po raz pierwszy od 2019 r., a o sprawie informuje m.in. agencja Fides.

Więcej ...

Łódź: Jubileuszowa edycja festiwalu światła

2025-10-01 07:40
Light Move Festival w Łodzi

Piotr Drzewiecki

Light Move Festival w Łodzi

Tysiące mieszkańców Łodzi i turystów wzięło udział w 15. Jubileuszowej edycji Light Move Festival.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Wiara

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Być w drodze z Jezusem!

Wiara

Być w drodze z Jezusem!

Nowe informacje o życiu siostry Łucji, uczestniczki...

Kościół

Nowe informacje o życiu siostry Łucji, uczestniczki...

Święty Hieronim – patron miłośników Pisma Świętego

Święci i błogosławieni

Święty Hieronim – patron miłośników Pisma Świętego

Każdy, kto sobie tego życzy, może przyjąć Komunię...

Wiara

Każdy, kto sobie tego życzy, może przyjąć Komunię...

Ksiądz zmarł na zawał serca podczas Mszy św.

Kościół

Ksiądz zmarł na zawał serca podczas Mszy św.

Nowenna do św. Michała Archanioła

Wiara

Nowenna do św. Michała Archanioła

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

Wiara

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

24 września – wspomnienie odnalezienia ciała świętej...

Wiara

24 września – wspomnienie odnalezienia ciała świętej...