W dniach 27 i 28 lutego br. odbyła się konferencja rejonowa dla duszpasterzy w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi. Przedmiotem wspólnej refleksji była Nota Doktrynalna Kongregacji Nauki Wiary dotycząca
udziału i postaw katolików w życiu politycznym. Arcybiskup łódzki zaprosił prelegentów: ks. prof. Piotra Niteckiego z Wrocławia oraz dr Marię Gretę z Uniwersytetu Łódzkiego. Pierwszy referat nosił tytuł:
"Duszpasterz wobec udziału i postaw katolików w życiu politycznym".
Prelegent rozpoczął od stwierdzenia, że słowo "polityka" kojarzy się negatywnie, a w zestawieniu z ewangelizacją wydaje się nieporozumieniem. W systemie totalitarnym wszystko było polityką. Tymczasem
dla Kościoła polityka to troska o dobro wspólne i dotyczy ona wszystkich obywateli. Sobór Watykański II wskazywał zadania dla profesjonalnych polityków, papież Paweł VI stwierdził, że polityka jest wyrazem
miłości bliźniego, a Jan Paweł II podkreśla potrójną relację polityki: do prawa objawionego (służba prawdzie), do podmiotu polityki, a więc człowieka, oraz do dobra wspólnego. Wspomniana nota Kongregacji
Nauki Wiary wpisuje się w nauczanie Jana Pawła II, zwłaszcza w przesłanie do polityków skierowane w listopadzie 2000 r. podczas jubileuszowej pielgrzymki polityków do Rzymu. Autor referatu stwierdził,
że dokumenty związane z Rokiem Świętym są programem na Nowe Tysiąclecie dla wszystkich wierzących. Nota wskazuje także, jak kształtować demokrację. Nie mówi, że demokracja jest zła, ale przestrzega, że
jeśli nie opiera się ona na wartościach, staje się totalitaryzmem! Należy odrzucić etyczny pluralizm, gdyż zasady etyczne nie mogą się stać przedmiotem negocjacji! Zasady autonomii nie mogą być wolne
od zasad moralnych, muszą stać zawsze w obronie istoty ludzkiej. Europa Środkowowschodnia boryka się z problemem zagospodarowania wolności. Często wolność traktowana jest jako anarchia, a nie "im bardziej
jestem wolny, tym bardziej mogę wybrać dobro". Nota uwrażliwia sumienia chrześcijan, aby uczestniczyli w wyborach. Katolik winien wybierać to, co jest zgodne z prawem naturalnym. Katolik może uczestniczyć
w różnych partiach politycznych, ale nie mogą one głosić haseł sprzecznych z prawem moralnym i nauką społeczną Kościoła. Zaangażowanie katolików nie może dopuścić do konformizmu. Nota podkreśla, że nie
ma autentycznej wolności bez prawdy. Dziś największym dramatem jest liberalizacja prawdy! Autor referatu z mocą wskazywał kolejne wątki poruszone w watykańskim dokumencie. Szczególnym zadaniem katolików
jest kształtowanie świata, a więc nie ucieczka od polityki, ale wprowadzanie zasadniczych wartości w życie społeczne. W odniesieniu do księży - ich miejsce w świecie polityki ma być ewangeliczne. Autor
zadał słuchaczom pytanie: czy umiemy powiedzieć kazanie o chrześcijańskim modelu posła? Kapłan ma być świadkiem, ale także winien służyć formacji ludzi świeckich, także tych, którzy podejmą odpowiedzialność
za życie publiczne.
Drugi referat, noszący tytuł: Co należy wiedzieć o integracji europejskiej?, wygłosiła dr Maria Greta. Tradycja jednoczenia się Europy ma już ponad 50 lat. Integracja oznacza transgraniczność, czyli
"sąsiedzkość". Oznacza również współpracę, wspólny rynek (wolność przepływu towarów, usług, kapitału, swobodę ruchu osobowego), unię gospodarczą i walutową. Po wstępnej prezentacji rysu historycznego
tego procesu Autorka stwierdziła, że fundamenty tej jedności są chrześcijańskie. Dali temu wyraz ludzie myślący po chrześcijańsku: Adenauer, Gaspari, Monet czy Schuman. W ich zamyśle miała to być Europa
Ojczyzn. Po traktacie z Maastrich z roku 1992 konstrukcja Wspólnoty wznosi się na 3 filarach jak gmach "świątyni": jeden filar ponadnarodowy i dwa narodowe. Europa Ojczyzn ma wspólną flagę, hymn i paszport.
Pomysł na charakterystyczny motyw flagi - wieniec gwiazd został wzięty z cudownego medalika Matki Bożej z Rue du Bac z Paryża, a nawiązuje on do tekstu Apokalipsy. Rada Europy - instytucja powołana do
obrony praw człowieka - użyczyła tego wzoru Wspólnocie europejskiej w 1986 r. Hymn stanowi IX Symfonia Beethovena, a słowa hymnu zaczerpnięto z tekstu Schillera. Jean Monet uważał, że jedność wynosi się
z domu, Schuman głosił, że centrum zainteresowania wspólnoty jest człowiek. Papież Jan Paweł II mówi, by Europy się nie bać, ale wejść i ją przemieniać! Autorka przedstawiła strukturę Wspólnoty i jej
instytucje. Na koniec postawiła pytanie: co daje Wspólnota europejska? Wskazała najpierw zagrożenia: obszar ubóstwa dotyka blisko 25% ludności, ok. 52% gospodarstw domowych otrzymuje pomoc socjalną, średnia
liczba dzieci 1.41, aktualnie panująca recesja gospodarcza. Opowiedziała się za wejściem do Wspólnoty, ale na odpowiednich warunkach! Odpowiadając na pytania padające w dyskusji, stwierdziła, że Europa
szuka rynków zbytu i Unia Europejska, poszerzając liczbę członków, próbuje rozwiązać swój problem ekonomiczny. Lecz tym samym narzuca swoje warunki, tworząc ekonomiczny apartheid. Fundamenty tej budowli
są chrześcijańskie, ale po latach mają istotne rysy. Polska może coś wnieść do tej Wspólnoty, zarówno pod względem potencjału gospodarczego, jak i wartości, którymi żyje. Wspólnota europejska wymaga odnowy
i przebudowy. Poruszony temat spowodował ożywioną dyskusję, ukazał wiele obaw słuchaczy związanych z wejściem do Unii oraz pokazał konieczność wielkiej odpowiedzialności uczestników za sprawy Ojczyzny.
Pomóż w rozwoju naszego portalu