Promieniujące już wieloma łaskami sanktuaria maryjne nad Odrą i Bałtykiem, rozwijający się kult licznych obrazów Bogurodzicy, jak i figur Matki Najświętszej to widoczne dowody oddziaływania Maryi na nasz skrawek Kościoła powszechnego. W ciągu minionych lat dokonały się również koronacje obrazów, chociażby w Trzebiatowie czy Siekierkach, a najbliższe lata przyniosą niezwykle ważne kolejne uwielbienia miejsc, gdzie Matka Syna Bożego doznaje chwały. Jednym z nich jest Gryfino, gdzie już od ponad 70 lat udziela swych łask obraz Matki Bożej Królowej Polski – „Hołd Stanów”, który przybył tutaj z Kałusza.
Reklama
Podczas południowej modlitwy „Regina Caeli, laetare”, która w siedzibie Kurii Metropolitalnej codziennie gromadzi grono urzędników wraz z księżmi biskupami, w środę 18 kwietnia uroczyście poświęcona została kopia gryfińskiego obrazu, która została 28 kwietnia ofiarowana wspólnocie parafii w Zbąszynku, gdzie pochowany jest ks. prał. Jan Palica, który wraz z parafinami z Kałusza tuż po wojnie przybył do Gryfina. Obraz powstał około 1931 r. i jest dziełem pędzla lwowskiego malarza Stanisława Kaczora-Batowskiego. 3 maja 1932 r. został poświęcony w kościele w Kałuszu k. Lwowa i umieszczony w ołtarzu głównym kościoła pw. Najświętszej Maryi Panny. Obraz przedstawia hołd czterech przedstawicieli stanów polskich składany Matce Bożej Królowej Polski. Przywieziony został do Gryfina 26 sierpnia 1945 r. przez ks. Jana Palicę i repatriantów z Kałusza, a 2 września 1945 r. odprawiono przed nim pierwszą polską Mszę katolicką w Gryfinie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Warto krótko naszkicować wymowę obrazu, którą w swojej monografii opisał gryfinianin ks. kan. Jan Zalewski: „W inwentarzu parafii w Kałuszu napisanym przez księdza Jana Palicę w roku 1938 obraz wymieniany jest jako «Matka Boska Królowa Polski». Artysta na obrazie łączy wymiar teologiczny z przesłaniem historycznym (szczególne śluby króla Jana Kazimierza i czas potopu) oraz współczesnym dla twórcy i zawiera wiele alegorii i wieloznacznej symboliki. Obraz jest skomponowany na osi, dzieląc całość na pół: z lewej strony (oglądając obraz) Dzieciątko, duchowny, husarz oraz tarcza. Z prawej – Maryja z koroną i z całym obliczem, rolnik i górnik. W układzie horyzontalnym także na pół: część górna Dzieciątko i Maryja oraz część dolna 4 osoby. Obraz podzielony jest na pół: niebo i ziemia, czyli w sensie oddania sfery niebiańskiej (Maryja i Dzieciątko) i rzeczywistości ziemskiej (4 osoby modlące się). Trójca Święta jest przedstawiona poprzez trzy kręgi: 1. Bóg Ojciec – nimb i aureola za głową Maryi. 2. Syn Boży – drugi krąg i Dzieciątko. 3. Duch Święty – krąg niewidoczny – modlący się wierni, czyli Kościół. Postać Maryi jest tak umiejscowiona, jakby wyrastała z kręgu ziemskiego, idąc ku niebu. Maryja odbiera hołd i zawierzenie stanów polskich, jednak już patrzy nie tylko na zgromadzone osoby ujęte w konkretny miniony i współczesny malarzowi kontekst historyczny, ale spogląda daleko, na następne polskie zawierzenia i zawierzenia całego świata”.
Kopię obrazu wykonał znany i ceniony artysta malarz Edward Rogalski – profesor Liceum Plastycznego w Szczecinie. Wielki hołd wdzięczności za kultywowanie pamięci o obrazie, jak i o Kałuszanach oddać należy Wspólnocie Polskiej w Gryfinie z jej przewodniczącym Zdzisławem Szczepkowskim, Stowarzyszeniu Kolejarzy Polskich, Sybirakom, repatriantom i władzom samorządowym Gminy Gryfino.
Poświęcenie gryfińskiego obrazu wpisuje się w ważny ciąg zbliżających się koronacji w wymiarze naszej archidiecezji. W październiku przeżyjemy bowiem koronację obrazu Matki Bożej Zwycięskiej Królowej Polski w bazylice św. Jana Chrzciciela w Szczecinie, za rok koronację obrazu Matki Bożej Niepokalanej Dziewicy w sanktuarium w Resku, w 2020 r. obrazu Matki Bożej Królowej Polski w kościele Narodzenia NMP w Gryfinie i wreszcie koronację figurki Matki Bożej Brzeskiej w tamtejszym sanktuarium. Ukoronowaniem zaś tych wszystkich podniosłych uroczystości będą obchody 900. rocznicy misji reewangelizacyjnej św. Ottona z Bambergu – patrona naszej archidiecezji. Czekają nas więc głębokie w swojej treści maryjne uroczystości, do których pełnego przeżywania zachęca abp Andrzej Dzięga, wskazując na to, aby w ten sposób wzrastała cześć dla Matki Najświętszej, która jest Patronką archidiecezji w Jej tytule Matki Kościoła, a zarazem, by to Ona prowadziła nas przez najbliższe lata do chrzcielnego źródła św. Ottona.