Niedziela Sosnowiecka

Owoce duchowe i materialne

Świątynia parafii św. Rafała Kalinowskiego w Sosnowcu

Piotr Lorenc

Z ks. Zbigniewem Kasperskim, salezjaninem, proboszczem parafii św. Rafała Kalinowskiego w Sosnowcu – po wizytacji kanonicznej bp. Grzegorza Kaszaka, rozmawia Piotr Lorenc.

Piotr Lorenc: Pięć lat to w życiu każdej wspólnoty parafialnej spory okres czasu. Co zmieniło się w parafii św. Rafała?

Ks. Zbigniew Kasperski: W minionym pięcioleciu oprócz normalnego cyklu roku kalendarzowego, na który składają się Msze św., spowiedzi, nabożeństwa, chrzty, śluby, bierzmowania, I Komunie św. itp., staraliśmy się, aby w naszej parafii funkcjonowały grupy i wspólnoty realizujące ważne inicjatywy duszpasterskie i formacyjne. Działa grupa Salezjanów Współpracowników, wspólnota Miłosierdzia Caritas, która pomaga materialnie najbardziej potrzebującym, ale również załatwia pracę, mieszkanie i opiekę medyczną oraz wydaje ciepłe obiady. Działało oratorium dziecięce i oratorium młodzieżowe, schola dziecięca i zespół młodzieżowy. Możemy się pochwalić licznym gronem ministrantów, grupą modlitewną, trzynastoma różami Żywego Różańca, Domowym Kościołem, oazą dorosłych, kręgiem biblijnym, Kołem Przyjaciół Radia Maryja. Zorganizowaliśmy
5 pielgrzymek do Ziemi Świętej i śladami św. Pawła. Ciekawą inicjatywą, przerwaną co prawda przez pandemię, była alpakoterapia dla dzieci. W każde ferie i wakacje organizowaliśmy półkolonie, kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży, wyjazdy rodzinne, festyny parafialne, bale wszystkich świętych, parafialne zabawy karnawałowe. Funkcjonowała biblioteka parafialna. Regularnie jest prowadzona katecheza szkolna dla przeszkoli i dwóch szkół znajdujących się na terenie parafii. Do tego należy dodać katechezę parafialną przygotowującą dzieci do I Komunii św. i młodzież do sakramentu bierzmowania. Od 5 lat nasza parafia prowadzi kurs przedmałżeński przygotowujący do zawarcia sakramentu małżeństwa. Skorzystało z niego w tym czasie 582 osoby.

Trwa wyposażanie, upiększanie świątyni. Co zmieniło się w tej kwestii na przestrzeni ostatnich 5 lat?

W minionym pięcioleciu wykonaliśmy wiele prac. Przenieśliśmy dzwon z budynku oratorium na wieżę kościoła, zabudowaliśmy wieżę, która miała dotychczas tylko 4 słupy i hełm dachu. Wykonaliśmy odwodnienie i izolację fundamentów kościoła i pozostałych budynków. Ociepliliśmy wszystkie budynki i wykonaliśmy elewację zewnętrzną na wszystkich budynkach, aby tworzyły jeden styl. Wymieniliśmy wszystkie okna w oratorium, plebanii i kościele. Zamontowaliśmy 4 potężne witraże dedykowane św. Janowi Bosko, św. Rafałowi Kalinowskiemu, św. Janowi Pawłowi II i Matce Bożej Wspomożenia Wiernych. Wybudowaliśmy od podstaw grotę Matki Bożej znajdującą się przed wejściem do kościoła. Zainstalowaliśmy na kościele instalację fotowoltaiczną produkującą własny prąd. Wykonaliśmy wyspy ciepła do kościoła, na chór i częściową instalację grzewczą w jego pozostałych pomieszczeniach. Wykonaliśmy i wstawiliśmy nowe, drewniane, dwuskrzydłowe drzwi wejściowe do kościoła od strony południowej, tam też wylaliśmy schody i podjazd dla wózków. Pod instalacją fotowoltaiczną poprawiliśmy dach kościoła. Dokończyliśmy dwie kaplice wewnętrzne naszej świątyni – kaplicę relikwii i Matki Bożej. Wymurowaliśmy scenę zewnętrzną na widowiska plenerowe od strony południowo-wschodniej kościoła. Powstało oświetlenie zewnętrzne kościoła i placu kościelnego. Zakupiliśmy pompę ciepła i rozbudowaliśmy sieć solarną na budynku plebanii i oratorium. Uporządkowaliśmy teren wokół kościoła, plebanii i oratorium.

Warto jeszcze wspomnieć, że uporządkowana została sprawa własności gruntów parafialnych.

Uporządkowaliśmy powikłaną i trwającą wiele lat sprawę gruntów i własności należących do naszej parafii. Dość powiedzieć, że w minionym pięcioleciu w kościół, plebanię i oratorium zainwestowaliśmy ponad 4 mln zł, pochodzących z dotacji, składek wiernych i prowincji wrocławskiej salezjanów.

2021-02-17 09:37

Świętość dla każdego

W waszych rękach jest życie szczęśliwego człowieka – zapewniał młodzież bp Adam Bab

Tadeusz Boniecki

Warto zaprzyjaźnić się z Bogiem i przez życie iść razem z Nim.

Bp Milewski do młodych: nie zmarnujcie bierzmowania

2024-04-18 19:23

- Bardzo zależy mi na tym, żebyście nie zmarnowali bierzmowania. Zachowajcie w sobie prawdę i otwartość na dary Ducha Świętego, na Boga i drugiego człowieka - powiedział bp Mirosław Milewski w Nasielsku w diecezji płockiej. Dokonał wizytacji parafii pw. św. Katarzyny i udzielił młodzieży sakramentu bierzmowania.

28. Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej w Przemyślu

2024-04-19 09:54
Laureaci konkursu

Łukasz Sztolf

W Wyższym Seminarium Duchownym w Przemyślu 18 kwietnia br. odbył się etap diecezjalny 28. Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej, którego organizatorem jest Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”.

Święty ostatniej godziny

Niedziela Przemyska

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją...

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją...

Ilu jest katolików w Polsce? – analiza danych ze spisu...

Przewodniczący KEP prosi, by najbliższa niedziela była...

„Niech żyje Polska!” - ulicami Warszawy przeszedł...

Zakaz działalności dla wspólnoty

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Zakaz działalności dla wspólnoty "Domy Modlitwy św....

Rozpoczął się proces beatyfikacjny sł. Bożej Heleny...