Reklama

Kościół

Matka Boża i Jej znaczki

Archiwum autorki

Mnogość motywów maryjnych na polskich znaczkach pocztowych dowodzi, w jak różny sposób można oddawać cześć Matce Najświętszej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po raz pierwszy motyw maryjny pojawił się na polskim znaczku pocztowym w 1960 r. w postaci waloru z serii Ołtarz Wita Stwosza, po raz drugi – 13 lat później (Arcydzieła sztuki polskiej). Na pierwszym znaczku tej edycji widzimy fragment polichromowanej drewnianej rzeźby Madonna z Krużlowej (XV wiek) nieznanego artysty. Twarz Matki Bożej została utrzymana w estetyce ludowej. Maryja ma oczy lekko spuszczone, a łagodny uśmiech i proste uczesanie, mimo ledwo widocznego diademu, upodabniają Ją do skromnej pasterki. Drugi znaczek ukazuje Madonnę ze Skarbimierza.

W 1976 r. również ukazał się walor z wizerunkiem Matki Bożej (autor rzeźby też był nieznany, nazwano go Mistrzem Pięknych Madonn). Wraz ze znaczkiem Epitafium Wierzbięty z Branic tworzy serię Arcydzieła sztuki polskiej (nie powinien dziwić fakt nadawania takich samych nazw różnym seriom). Piętnastowieczna Piękna Madonna rzeczywiście zachwyca: lekko pochylona Maryja trzyma na rękach małego Jezusa. Harmonia rzeźby wynika z idealnego zespolenia Matki z Synem, zaś widok Maryi, która stara się skierować uwagę odbiorcy na nagie Niemowlę, ma wymiar głęboko symboliczny. Oto Ona – Królowa nieba i ziemi – pokazuje światu bezbronne i pozbawione atrybutów władzy Dzieciątko. Jakby chciała powiedzieć, że już za 33 lata zostanie Ono, w ludzkim rozumieniu tak samo bezbronne jak w momencie narodzin, wydane na pastwę rozszalałego tłumu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W 1985 r. wyemitowano tzw. blok (znaczek otoczony papierową ramką), będący reklamą zorganizowanej we Włoszech Światowej Wystawy Filatelistycznej. Zazwyczaj ramki bloków są delikatnie zdobione, a obok wartości nominalnej (wydrukowanej na znaczku „cenie”, różniącej się jednak od rzeczywistej, katalogowej ceny obowiązującej podczas kupna) podaje się na nich rok wydania oraz pełną nazwę edycji. Osoby interesujące się filatelistyką pod żadnym pozorem nie powinny wycinać bądź wydzierać znaczka z ramki; blok stanowi bowiem specyficzny rodzaj waloru kolekcjonerskiego. W samym centrum wspomnianego bloku znajduje się obraz Botticellego Madonna z Dzieciątkiem, ze św. Janem Chrzcicielem i aniołem. Ciekawostką jest fakt wyemitowania dwóch rodzajów bloków – różniących się jedynie tym, że na jednym znalazła się informacja: „35 rocznica istnienia Światowego Związku Filatelistów”.

Wszystkie drogi prowadzą do Częstochowy

Nie od dziś wiadomo, że szczególnym kultem wierni otaczają Matkę Bożą Częstochowską – Jasna Góra co roku przyciąga tysiące pielgrzymów z całego świata. Trzydzieści dziewięć lat temu, z okazji okrągłej rocznicy umieszczenia obrazu w częstochowskim sanktuarium, Poczta Polska wyemitowała pamiątkową serię 600 lat obecności Obrazu Jasnogórskiego w klasztorze Ojców Paulinów w Częstochowie. Pominięcie w tytule imienia Matki Bożej mogło stanowić rodzaj serwitutu w stosunku do władz – w końcu walor został wydrukowany w stanie wojennym.

W 1999 r. wprowadzono do obiegu serię Wizerunek Matki Bożej – patronki jeńców żołnierzy na Wschodzie. Na pierwszym znaczku widać rzeźbę Matki Bożej Zwycięskiej Kozielskiej, wykonaną przez polskiego jeńca, na drugim zaś – płaskorzeźbę Matki Bożej Katyńskiej. Wizerunek Maryi tulącej do serca zabitego strzałem w tył głowy więźnia do głębi wstrząsa odbiorcą.

Reklama

W 2000 r. ukazała się seria wyemitowana wraz z Pocztą Watykańską z okazji 80. rocznicy urodzin Jana Pawła II. Obok dwóch walorów, na których widzimy papieża oraz srebrny krucyfiks, który zawsze ze sobą woził, pojawił się znaczek przedstawiający Czarną Madonnę. Jej wizerunek pojawił się także na tzw. całostkach, czyli walorach filatelistycznych w formie koperty bądź kartki pocztowej z nadrukowanym znaczkiem o określonym nominale, zastępującym opłatę pocztową. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre walory, także te wydrukowane już po ostatniej denominacji, czasami zostają wycofane z obiegu.

Edycje jubileuszowe i okolicznościowe

Osobną kategorię znaczków z wizerunkami Madonny tworzą walory okolicznościowe, do których można zaliczyć np. te drukowane z okazji uroczystości koronacji obrazów lub objawień Matki Bożej. Szczególnie obfity pod tym względem był 2017 r.; wyemitowano wówczas znaczki upamiętniające m.in. 50-lecie koronacji obrazu Matki Bożej Licheńskiej.

Objawieniom maryjnym w Gietrzwałdzie poświęcono walor z 2019 r. W samym centrum znajduje się figura Matki Bożej, a na marginesach widzimy zdjęcia, na których uwieczniono wiernych. Zastosowanie małej głębi ostrości sprawia, że twarze pielgrzymów są zamazane. Tłum tworzy „ziarno”, co dodatkowo skupia uwagę odbiorcy na jednym z najsłynniejszych artystycznych wyobrażeń Najświętszej Maryi Panny.

Poczta Polska dwukrotnie upamiętniła rocznicę założenia Radia Maryja. W 2001 r. ukazano Najświętszą Maryję Pannę na tle siedziby radia, w 2016 – Matkę Bożą Fatimską. To kopia słynnej figury, znajdująca się w Kaplicy Zawierzenia Radia Maryja. Szkic kopuły Bazyliki św. Piotra umieszczono na wydrukowanej wraz z walorem kopercie pierwszego dnia obiegu (FDC – first day cover). W dniu wprowadzenia do obiegu pojedynczego znaczka bądź serii na rynek trafia bowiem także koperta z naklejonym znaczkiem (co na pierwszy rzut oka pozwala odróżnić FDC od całostki, na której walor jest nadrukowany).

Ikony i edycje świąteczne

Reklama

Osobną kategorię znaczków wykorzystujących motywy maryjne stanowią przedstawienia ikon – wyjątkowego przedmiotu kultu w Kościele wschodnim. Do tej pory ukazały się edycje Ikony ze zbiorów Muzeum w Łańcucie i Ikony ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej. Na uwagę zasługuje także ikona przedstawiająca Matkę Bożą Nieustającej Pomocy, zwana też Ikoną Miłości. Znajduje się ona w kościele św. Alfonsa de Liguori w Rzymie. Ponadto w latach 2014-18 wyemitowano serię Madonny Kresowe.

Chociaż pierwszy znaczek o tematyce bożonarodzeniowej trafił do obiegu w 1979 r., to do najpiękniejszych należą walory z lat 1998 i 2000, na których przedstawiono pokłon trzech Króli oraz Świętą Rodzinę i pasterzy składających hołd. Projekt nawiązuje do artystycznych rozwiązań stosowanych przez twórców witraży, a żywe, nasycone barwy dodają uroku całej kompozycji.

Śladami sanktuariów

Najliczniejszą grupę znaczków maryjnych stanowią te, na których widnieją obrazy znajdujące się w polskich sanktuariach. W latach 1993 – 2008 Poczta Polska drukowała walory zatytułowane Sanktuaria Maryjne. Być może to tylko „chwilowa” przerwa i pojawią się kolejne emisje. W końcu w Polsce znajduje się o wiele więcej sanktuariów i byłoby dobrze, gdyby pojawiła się możliwość uzupełnienia kolekcji znaczków.

Mnogość motywów maryjnych na polskich walorach filatelistycznych dowodzi, w jak różny sposób można oddawać cześć Matce Najświętszej. Między innymi przez kolekcjonowanie znaczków z Jej wizerunkiem, do czego mocno zachęcam.

Podziel się:

Oceń:

2021-06-22 14:24

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Podwójny jubileusz mistrza

2025-02-18 13:38

Niedziela Ogólnopolska 8/2025, str. 53

Józef Wilkoń i Jerzy Kisielewski

Archiwum Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach

Józef Wilkoń i Jerzy Kisielewski

Siedem dekad działalności artystycznej i 95. urodziny – te imponujące jubileusze obchodzi właśnie Józef Wilkoń, rzeźbiarz, ilustrator, grafik, scenograf, malarz i historyk sztuki.

Więcej ...

13 marca. Wspomnienie św. Krystyny z Persji

Św. Krystyna z Persji

By Unknown/catholicreadings.org/en.wikipedia.org

Św. Krystyna z Persji

Krystyna pochodziła z Persji i należała do znamienitego rodu. Kiedy pogański król perski, Chozroes I, rozpoczął krwawe prześladowanie, św. Krystyna należała do pierwszych chrześcijan, którzy padli jego ofiarą.

Więcej ...

Każdy etap historii tego Krzyża to osobna katecheza

2025-03-12 20:45
Krucyfiks Baryczkowski

Episkopat News

Krucyfiks Baryczkowski

Msza Święta z udziałem Konferencji Episkopatu Polski zainaugurowała dziś wieczorem całoroczne obchody 500. rocznicy sprowadzenia cudownego Krzyża Baryczków do Warszawy. - Każdy etap historii tego Krzyża to osobna katecheza. Od początku otaczany był wielkim kultem. Przed wizerunkiem Ukrzyżowanego zawsze ktoś czuwa - mówił w homilii ordynariusz warszawsko - praski bp Romuald Kamiński. Liturgii w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie przewodniczył abp Tadeusz Wojda, metropolita gdański, przewodniczący KEP. Po Eucharystii biskupi przeszli do Kaplicy Baryczków, gdzie przed Cudownym Krucyfiksem odmówili modlitwę zawierzenia.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Włochy: 13-letni uczeń ukarany za odmowę korzystania z...

Wiadomości

Włochy: 13-letni uczeń ukarany za odmowę korzystania z...

Pozwólmy sobie na częstsze przyjmowanie znaków od Boga

Wiara

Pozwólmy sobie na częstsze przyjmowanie znaków od Boga

Po co wierze definicje i formuły?

Wiara

Po co wierze definicje i formuły?

Jak ks. Alojzy Orione pojmował świętość?

Święci i błogosławieni

Jak ks. Alojzy Orione pojmował świętość?

Ksiądz zamordowany w Środę Popielcową

Kościół

Ksiądz zamordowany w Środę Popielcową

Zmarł ks. Marek Mekwiński. Kapłan zasłabł podczas...

Niedziela Wrocławska

Zmarł ks. Marek Mekwiński. Kapłan zasłabł podczas...

Oświadczenie ks. Michała Olszewskiego: Profeto kończy...

Kościół

Oświadczenie ks. Michała Olszewskiego: Profeto kończy...

Kanada: To kłamstwo wywołało antykościelną nagonkę....

Wiadomości

Kanada: To kłamstwo wywołało antykościelną nagonkę....

Czy możemy być pewni, że nasze modlitwy nie trafiają w...

Wiara

Czy możemy być pewni, że nasze modlitwy nie trafiają w...