Reklama

Wiara

Warto spacerować

Powinniśmy wybrać sobie taki rodzaj aktywności, który będzie nam sprawiał największą radość i nie będzie jedynie żmudnym obowiązkiem. Warto zacząć od krótkich spacerów. Należy pamiętać o odpowiednim ubiorze, aby nie doprowadzić do wychłodzenia organizmu ani do jego przegrzania. Wskazane jest także stosowanie innych form ćwiczeń – rozciągania i gimnastyki. Pamiętajmy o zachowaniu środków ostrożności – spacerujmy najlepiej po odosobnionych ścieżkach.

Używaj krokomierza

Bardzo dobrą metodą kontroli dobowego wysiłku fizycznego w przypadku spacerów (marszów) jest używanie krokomierza. Możemy go pobrać jako aplikację na telefon lub zakupić osobne urządzenie. Przyjęło się, że dziennie powinniśmy zrobić 10 tys. kroków. Najrozsądniej będzie przyjąć zasadę, że im dłuższe dystanse jesteśmy w stanie pokonać dziennie, tym lepiej dla naszego zdrowia. Zbyt mała dawka ćwiczeń nie przyniesie istotnych efektów, z kolei wysiłek nadmierny, niedostosowany do naszego wieku i możliwości, może być nawet szkodliwy.

Chodzenie z kijami

Bardzo korzystnie na nasze zdrowie wpływa nordic walking, który w przeciwieństwie do zwykłego marszu pozwala na angażowanie mięśni kończyn górnych oraz obręczy barkowej. Poza tym chodzenie z kijami pozwala spalić jeszcze większą liczbę kalorii. Dla osiągnięcia najlepszych efektów konieczne jest wcześniejsze zapoznanie się z prawidłową techniką marszu z kijami. Pomocne będą w tym zakresie filmiki instruktażowe dostępne w internecie.

Korzyści dla zdrowia

Lista korzyści wynikających z uprawiania sportu jest olbrzymia. Aktywność fizyczna, utrzymanie prawidłowej masy ciała zmniejszają ryzyko powstania miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, udaru, nadciśnienia, zespołu metabolicznego, a także cukrzycy typu II. Badania wskazują, że brak regularnych ćwiczeń jest jedną z przyczyn chorób nowotworowych, m.in. raka jelita grubego czy raka piersi, oraz osteoporozy. Zachowanie wysokiej aktywności fizycznej przez osoby starsze nie tylko pozwala im na zachowanie pełnej sprawności i samodzielności, ale także przyczynia się do poprawy jakości ich życia. Zapobiega powstaniu tzw. zespołu słabości, który objawia się, m.in. zanikiem mięśni. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na sprawność umysłową i znacznie wydłuża życie.

2022-03-15 11:44

Wybrane dla Ciebie

Polski rzymianin

Stanisław August Morawski

Prof. Jerzy Miziołek

Stanisław August Morawski

W Rzymie zmarł nestor włoskiej Polonii Stanisław August Morawski. Jednym z jego polskich przyjaciół był prof. Jerzy Miziołek, który wspomina swojego przyjaciela w rozmowie z Włodzimierzem Rędziochem

Więcej ...

Nie zmuszać młodych do modlitwy?

Karol Porwich/Niedziela

Więcej ...

Zamordowana w Boliwii Helena Kmieć może zostać błogosławioną

2022-12-09 17:20

Fundacja im. Heleny Kmieć

Rozpoczęła się faza przygotowawcza do procesu beatyfikacyjnego Heleny Kmieć. Dekretem abp. Marka Jędraszewskiego powołano postulatora tego procesu, którym został ks. dr Paweł Wróbel SDS.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Kraków: ruszyły przygotowania do procesu beatyfikacyjnego...

Kościół

Kraków: ruszyły przygotowania do procesu beatyfikacyjnego...

Kolęda w archidiecezji warszawskiej – często na nowych...

Kościół

Kolęda w archidiecezji warszawskiej – często na nowych...

Pierwszy czciciel Pani z Guadalupe

Święci i błogosławieni

Pierwszy czciciel Pani z Guadalupe

Watykan: Papież Franciszek popłakał się modląc się o...

Kościół

Watykan: Papież Franciszek popłakał się modląc się o...

Kuria w Kielcach bada sprawę w związku ze zmianą barwy...

Niedziela Kielecka

Kuria w Kielcach bada sprawę w związku ze zmianą barwy...

Proroctwo św. Andrzeja Boboli. Czy wypełniły...

Kościół

Proroctwo św. Andrzeja Boboli. Czy wypełniły...

Godzina Łaski

Kościół

Godzina Łaski

Nakazane święta kościelne w 2022 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2022 roku

Jezuici: zakaz działalności publicznej dla o. Marko Ivana...

Kościół

Jezuici: zakaz działalności publicznej dla o. Marko Ivana...