Reklama

Szaty liturgiczne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Intensywny rozwój szat liturgicznych przypadł między IV a VIII w. Pierwowzorem stały się szaty używane w cesarstw rzymskim. Od IX w. miały one już pełne zastosowanie w zgromadzeniu liturgicznym.
Humerał (łac. humerale - ramię, siła). Jest to płócienna chusta z tasiemkami, którą kapłan okrywa szyje i ramiona. Wywodzi się od chusty noszonej wokół szyi w starożytnym świecie rzymskim. W liturgii humerał pojawił się w VIII w., symbolizował chełm zbawienia, umiarkowanie głosu, cnotę pokory i wstrzemięźliwość. Dziś używa się go tylko wtedy, gdy zakładana alba nie okrywa zwykłego ubrania.
Alba (łac. alba - biała). Jest to biała szata sięgająca do kostek. Wywodzi się od rzymskiej tuniki. Symbolizuje czystość duszy, sprawiedliwość i łaskę Bożą. Pierwsze wzmianki o albie jako stroju liturgicznym pochodzą z IV w.
Komża. Powstała ze skrócenia alby najprawdopodobniej w krajach zimnych, gdzie ubieranie np. alby na futro było uciążliwe. W liturgii przyjęła się w XIV w.
Cingulum (łac. pas, powróz). Jest to lniany pasek (lub sznurek) służący do przepasywania alby. W liturgii pojawił się w IV w. Jeżeli krój alby na to pozwala cingulum nie musi być używane. Symbolizuje wstrzemięźliwość i umiarkowanie.
Stuła. Jest oznaką urzędu, symbolem władzy kapłańskiej. Wywodzi się od insygniów cesarskich. Przez duchownych była używana od II w. Synod w Toledo (VII w.) wspominał, że stuła jest odznaczeniem biskupa, kapłana i diakona. W XIII w. przyjął się zwyczaj noszenia stuły przewieszonej przez lewe ramie przez diakonów; kapłan krzyżował stulę na piersi, zaś biskup ubierał ją, nie krzyżując. Obecnie kapłan stuły nie krzyżuje na piersi, zachowano zaś średniowieczny sposób ubierania stuły przez diakona.
Ornat. Jest wierzchnią szatą kapłana odprawiającego Mszę św. Nazwa pochodzi od łac. ornatu - ozdoba, upiększenie, strój. Ornat pojawił się w liturgii już w I w., a powstał z rzymskiego płaszcza. Najpierw miał formę dzwonową z niewielkim otworem na głowę. Od XIII do XVII w. zaczęto "ucinać" go po bokach, aż w końcu powstały dwa płaty: przedni i tylni. Taki krój ornatu nazywamy rzymskim, a powszechnie był używany jeszcze w XX w. Dziś raczej używa się ornatu, tzw. gotyckiego, który formą jest zbliżony do tego używanego w starożytności. Od XII w. ornat jest szatą używaną tylko do sprawowania Eucharystii. Symbolizuje miłość przykrywającą grzech, a także słodkie jarzmo Pańskie.
Dalmatyka. Znana była w starożytności jako uroczysta szata senatorska. W liturgii pojawiła się ok. II w. w Dalmacji (stąd nazwa). Początkowo nosili ją papieże (od IV w.), później także diakoni usługujący przy papieżu, a od IX w. pozostali diakoni. Dziś także jest uroczystym strojem diakona asystującego przy biskupie lub kapłanie.
Kapa (łac. capere - obejmować, okrywać). Jest szatą w kształcie peleryny, zarzucana na ramiona i spięta z przodu klamrą. Pierwotnie była uroczystym strojem królów i książąt. Później stała się płaszczem chroniącym duchownych od niepogody. Do liturgii weszła między VIII a XI w. Używać jej można we wszystkich nabożeństwach (jutrznia, nieszpory, nabożeństwa z wystawionym Najświętszym Sakramentem, sprawowanie sakramentów, poświęcenie kościoła i pogrzeby).
Na koniec należy jeszcze zatrzymać się nad kolorami szat liturgicznych. Kanon kolorów wiąże się z techniką farbowania purpury. Za najcenniejszą uchodziła purpura czarna. Aż do wczesnego średniowiecza papieże sprawowali liturgię w szatach czarnych. Drugą w kolejności była purpura czerwona (karmin), a następnie fioletowa. Od X w. purpura zaczęła tracić swoje znaczenie, a jej miejsce zaczęły zajmować kolory roślin. Kanon kolorów używanych w liturgii podał jako pierwszy papież Innocenty III (XIII w.), potem Mszał z 1570 r. Dzisiaj, po Soborze Watykańskim II, obowiązują w liturgii następujące kolory:
Biały - symbolizuje czystość, niewinność, doskonałość, radość. Używa się go w czasie Wielkanocy, Bożego Narodzenia, świąt i wspomnień Chrystusa, Maryi Dziewicy i świętych, którzy nie byli męczennikami;
Czerwony - używa się go w Niedzielę Męki Pańskiej, Wielki Piątek, Zesłanie Ducha Świętego, wspomnienia świętych - męczenników;
Fioletowy - oznacza pokorę, skruchę, żałobę. Szat tego koloru używa się w okresie Adwentu, Wielkiego Postu, dzień zaduszny, a także w mszach pogrzebowych;
Zielony - symbolizuje nadzieję, młodość i sprawiedliwość. Szaty koloru zielonego przywdziewa się w okresie zwykłym;
Różowy - używa się go tylko dwa razy w roku, tj. w III niedzielę Adwentu (Gaudete) i IV niedzielę Wielkiego Postu (Laetare);
Złoty - używany jest podczas wyjątkowo wielkich uroczystości;
Czarny - niegdyś używany w okresie pokuty i postu, a także w mszach pogrzebowych i żałobnych; w zasadzie dzisiaj się go już nie używa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2003-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Dziś uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski

Krzysztof Świertok

Kościół katolicki w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Uroczystość ta została ustanowiona przez Kościół na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej.

Więcej ...

Rozważania na niedzielę: Jak się uczyć miłości?

2024-05-02 20:31

Mat.prasowy

To jest wręcz szalone że współczucie i empatia mogą zmienić świat szybciej niż konflikty i przemoc. Każdego dnia doświadczamy sytuacji, które testują naszą wrażliwość - naszą miłość do siebie samego do bliźnich i oczywiście do Boga.

Więcej ...

Abp Wojda na Jasnej Górze: chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna

2024-05-03 13:28

Karol Porwich/Niedziela

O tym, że chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna mówił na Jasnej Górze abp Tadeusz Wojda. Przewodniczący Episkopatu Polski, który przewodniczył Sumie odpustowej ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski apelował, by stawać w obronie „suwerenności naszego sumienia, naszego myślenia oraz wolności w wyznawaniu wiary, w obronie wartości płynących z Ewangelii i naszej chrześcijańskiej tradycji”. Przypomniał, że „życie ludzkie ma niepowtarzalną wartość i że nikomu nie wolno go unicestwiać, nawet jeśli jest ono niedoskonałe”.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski...

Jasna Góra

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski...

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone...

Kościół

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone...

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Rodzina

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Święta Mama

Kościół

Święta Mama

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

Kościół

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...