Piotr Pałka był w czerwcu 1999 r. dyrygentem Papieskiego Chóru w czasie spotkania z Janem Pawłem II na krakowskich Błoniach. 7 kwietnia 2005 r. prowadził scholę papieską i współtworzył czuwanie modlitewne połączone z Białym Marszem i Eucharystią celebrowaną przez Ojca Świętego Benedykta XVI. Obecnie stoi na czele chóru „Voce Angeli” (Głosem Anioła), który działa przy bazylice Ojców Franciszkanów w Krakowie.
Program
W warsztatach, które odbyły się w dniach 16-19 grudnia, wzięli udział miłośnicy śpiewu liturgicznego z Krakowa i pobliskich miejscowości. Na początku zostali podzieleni na cztery głosy: sopran, alt, tenor i bas. Do wszystkich pieśni, nad którymi pracowali, muzykę skomponował sam prowadzący. Utwory nawiązywały do liturgicznego okresu Adwentu: Mądrości, która…, Na Adwent, Niepokalane Serce Maryi, Zwiastujcie narodom nowinę. Chór wychwalał tymi pieśniami Pana Boga podczas Mszy św. w niedzielę o godz. 13. Repertuar został uzupełniony przez: Alleluja na Błoniach, Łaska Pana, Kto spożywa moje Ciało, Przyjmij Panie nasze dary oraz Uwielbiam Cię Abba.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Na warsztatach zostały wygłoszone konferencje: liturgiczna – przez o. Marcina Drąga, franciszkanina, duchowa – przez ks. Krzysztofa Porosłę oraz biblijna – przez ks. Stanisława Witkowskiego, saletyna. Dzięki nim uczestnicy mogli owocnie rozpocząć ostatni tydzień przygotowania do świąt Bożego Narodzenia. Konferencje dotyczyły treści i znaczenia tzw. wielkich antyfon adwentowych oraz znaków powtórnego przyjścia Chrystusa przedstawionych w Piśmie Świętym. Kapłani dali słuchaczom wiele wskazówek, które z pewnością pomogły im pogłębić wiarę oraz oczekiwać z bezgraniczną ufnością na spotkanie z Oblubieńcem.
W trakcie warsztatów był też czas na integrację, wspólne rozmowy, dzielenie się doświadczeniami związanymi ze śpiewem liturgicznym oraz sposobem jego organizowania w innych parafiach.
Idea warsztatów
Ważnym punktem programu była adoracja Najświętszego Sakramentu, która w bronowickiej parafii jest w każdą sobotę od 19 do 20. Była to okazja do spotkania z Bogiem żywym, ukrytym w białej Hostii i rozmowy z Nim w całkowitej ciszy. Dzień rozpoczynał się Jutrznią, a kończył Kompletą, ponieważ te dwie godziny brewiarzowe są odmawiane codziennie we wspólnocie parafialnej. Zwyczaj ten trwa od 2010 r. Został zapoczątkowany przez ówczesnego proboszcza ks. Józefa Caputę z racji Roku Kapłańskiego ogłoszonego w całym Kościele przez papieża Benedykta XVI. Uczestnicy modlili się także Koronką do Miłosierdzia Bożego, a przede wszystkim – brali udział w Eucharystii.
Z jednej strony na warsztatach otrzymali cenne wskazówki i nauki dotyczące techniki śpiewu, ale też dostali coś dużo ważniejszego – mogli jeszcze bardziej przybliżyć się do Boga, na którego chwałę śpiewa się w czasie liturgii. Były to dla nich rekolekcje, w czasie których mogli sobie uświadomić, że uwielbianie Pana jednym głosem jest modlitwą, pomaga w zjednoczeniu i sprawia, że udział we Mszy św. staje się aktywny, radosny. Te cele muzyki kościelnej zostały przypomniane w trakcie niedzielnej homilii.
Organizatorzy dziękują wszystkim uczestnikom i mają nadzieję, że w przyszłym roku będą chętni do udziału w kolejnej edycji warsztatów.