Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Dobre znaki

Matka Boża Królowa Tatr

Przemysław Fenrych

Smutno się czasami robi, gdy zacznie człowiek rozmyślać o zawstydzających poczynaniach niektórych chrześcijan, o deklaracjach o odchodzeniu od wiary i Kościoła. Wakacyjną wycieczką po Polsce mocno się pocieszyłem.

Z dwoma córkami przejechaliśmy od morza do Tatr. Zobaczyliśmy wiele przepięknych miejsc, spotkaliśmy wspaniałych przyjaciół, w wielu miejscach zobaczyliśmy i poczuliśmy, że polskie chrześcijaństwo jest żywe i młode. Wiele takich świadectw zobaczyliśmy na Jasnej Górze, u Świętej Anny, w Wadowicach i Kalwarii Zebrzydowskiej, także na codziennych porannych Mszach w różnych kościołach. Wspomnę o jednym miejscu oczywistym i dwóch niespodziewanych.

To oczywiste, to Wiktorówki, sanktuarium Matki Bożej Królowej Tatr. Dotarliśmy tam w deszczu, zastaliśmy jak zwykle dużo ludzi i tę niepowtarzalną atmosferę ludzi modlących się, przyjaznych dla siebie nawzajem, otwartych na rozmowę. A potem pobliska Rusinowa Polana przetarła chmury i pokazała nam Tatry. To miejsce zawsze zbliżało i będzie zbliżało do Najwyższego, nie może być inaczej!

Mniej oczywistym miejscem jest Dwór w Stryszowie, oddział muzeum wawelskiego. Spodziewaliśmy się obejrzeć tam dworskie wnętrza, tymczasem w tych wnętrzach zobaczyliśmy świetną wystawę ikon pisanych współcześnie przez uczestników wadowickiej Szkoły Malowania Ikon. Zbiór obszerny, ledwie się mieścił, a każda z prezentowanych ikon była dla mnie świadectwem nie tylko malarskich umiejętności, ale i wiary w to, co ikona przedstawia. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że takich szkół jest w Polsce coraz więcej i coraz większą zdobywają popularność.

Na naszej trasie znalazł się także skansen w mazowieckim Sierpcu – piękne miejsce, każdemu polecam. Wśród dobrze utrzymanych chłopskich chat, sprzętów, ukwieconych ogródków, ziemiańskich dworów i parków znalazła się tam wystawa współczesnych rzeźb, w znakomitej większości o tematyce religijnej, tradycyjnych, a przecież powstających teraz „świątków”.

Te i wiele innych spotkań z polską kulturą wyrastającą wprost z Ewangelii i zarazem długiej historii natchnęły mnie optymizmem. Będzie dobrze!

2023-08-14 14:23

Wakacje, wakacje

Agnieszka Dziarmaga

Wakacje w pełni. Czas pandemii nauczył nas odkrywać uroki Polski, których bez liku i gdzie czujemy się stosunkowo bezpiecznie. Jednak rok temu nikt nie spodziewał się, że razem z nami wakacje spędzi tak wielu Ukraińców.

Zmiany personalne w diecezji bielsko-żywieckiej 2024

2024-06-19 16:00
Księża otrzymali dekrety

Monika Jaworska

Prezentujemy zmiany personalne w diecezji bielsko-żywieckiej.

Bp Krzysztof Włodarczyk do uczniów: czy Pan Jezus ma plany na wakacje?

2024-06-21 17:12
Bp Krzysztof Włodarczyk

Episkopat News

- Czy Pan Jezus ma plany na wakacje? - pytał uczniów Collegium Salesianum w Bydgoszczy bp Krzysztof Włodarczyk. Ordynariusz diecezji przewodniczył w kościele świętego Marka Mszy św. na zakończenie roku szkolnego.

Jezu, pomóż mi dobrze inwestować swój czas i swoje siły

Św. Alojzy Gonzaga, zakonnik

Diecezja kielecka: zmiany kapłanów 2024

Wzór dla Papieża Dobroci

Ulicami Warszawy przeszedł XIX Marsz dla Życia i Rodziny

Zmiany personalne w diecezji bielsko-żywieckiej 2024

Niedziela na Podbeskidziu

Oczyma duszy widziała miejsca znane z Biblii. Św....

Święci i błogosławieni

Rozważania na niedzielę: Lekarz odpuszczał grzechy

Mamy obowiązek kochać swoją ojczyznę