Świątynia Opatrzności Bożej, według założeń architektonicznych, obok głównego zastosowania, jakim jest kult, będzie pełniła również funkcję kulturalną. W budowli powstającej na polach wilanowskich w Warszawie na trzech kondygnacjach ma mieścić się Panteon Wielkich Polaków, Świątynia Opatrzności Bożej oraz muzeum papieża Jana Pawła II i kard. Stefana Wyszyńskiego, prymasa Tysiąclecia.
Na wysokości 32 metrów, a więc przy samej kopule świątyni, powstanie wielka multimedialna ekspozycja upamiętniająca papieża z Polski i prymasa Tysiąclecia, którą przygotowuje studio Kłaput Project. – Nie mamy wątpliwości, że tym dwóm wielkim Polakom takie wielkie muzeum się należy - podkreśla kard. Nycz.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Przestrzeń sakralna, która powstaje na drugiej kondygnacji gmachu, będzie posiadać niespotykany walor. Będzie to jedyna tego typu sala w Polsce o wysokich parametrach akustycznych, która pomieści nawet 5 tys. osób. Dzięki zastosowaniu profesjonalnej technologii będzie miejscem, które posłuży artystom do organizowania koncertów i nagrywania utworów o wysokiej jakości rejestracji.
Reklama
- Dotacja z Ministerstwa Kultury w wysokości 4 mln złotych przyznana na 3 lata wesprze budowę tych nowoczesnych rozwiązań akustycznych. Dzięki nim w Świątyni Opatrzności Bożej powstanie jedna z największych sal koncertowych, w której docelowo będzie można słuchać najpiękniejszych utworów muzyki klasycznej wykonywanym na światowym poziomie - wyjaśnia KAI Monika Drozd, rzeczniczka Centrum Opatrzności Bożej w Warszawie.
Dodaje, że dla porównania koszt wybudowania samodzielnej sali koncertowej o podobnych gabarytach mogącej pomieścić do 5 tys. osób wyniósłby kilkaset milionów złotych.
Wzniesienie świątyni ku czci Opatrzności Bożej, będącej wotum za Konstytucję 3 Maja uchwalili jeszcze w 1791 r. posłowie Sejmu Czteroletniego. Budowa Świątyni nie była jednak możliwa z powodu rozbiorów, II wojny i sprzeciwu władz komunistycznych. Obecnie budowana jest jako wotum za Konstytucję 3 Maja, odzyskanie przez Polskę niepodległości oraz pontyfikat Jana Pawła II.
Z inicjatywą powrotu do idei wzniesienia Świątyni wystąpił w wolnej Polsce prymas kard. Józef Glemp. Prace budowlane rozpoczęły się w 2002 roku. Obecnie ideę tworzenia świątyni kontynuuje metropolita warszawski abp Kazimierz Nycz.
Budowa świątyni finansowana jest ze zbiórek pieniędzy prowadzonych w kościołach archidiecezji warszawskiej i diecezji sąsiadujących oraz z wpłat od darczyńców - jest ich ponad 80 tys. osób. Dotychczas uzbierano ponad 100 mln złotych.
Pieniądze przekazane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzą z programu na rozwój infrastruktury kulturalnej.