W Warszawie przyznawaniem i wypłatą świadczeń rodzinnych będą zajmować się ośrodki pomocy społecznej w poszczególnych dzielnicach, gdyż są lepiej do tego przygotowane niż urzędy dzielnic. Wnioski trzeba
składać w ośrodku pomocy społecznej dzielnicy, w której się mieszka. Jak poinformował Paweł Wypych, dyrektor Biura Polityki Społecznej Urzędu Miasta, w Warszawie będzie 38 takich punktów. Wydrukowano
około 100 tys. formularzy wniosków. Druki te można pobierać w ośrodkach pomocy społecznej, jak i w urzędach dzielnic. Osoby otrzymujące dotychczas świadczenia z Urzędu Pracy m. st. Warszawy mogą pobrać
potrzebne druki i uzyskać pomoc w ich wypełnianiu w Urzędzie.
Nie wszyscy wiedzą czy i w jakim zakresie uprawnieni są do otrzymania zasiłku rodzinnego. Dlatego do dyspozycji zainteresowanych oddana została bezpłatna infolinia świadczeń rodzinnych. Pod nr. tel.
0 800-88-99-88 można dzwonić od poniedziałku do piątku w godz. 8-18. Infolinia będzie działać do 15 czerwca br. Utworzono też specjalną stronę internetową
www.um.warszawa.pl/politykaspoleczna
Rodzaje świadczeń
Rodziny zależnie od sytuacji socjalnej mogą korzystać z zasiłku rodzinnego, zasiłku pielęgnacyjnego bądź świadczenia pielęgnacyjnego. Zasiłek rodzinny przysługuje rodzinom, w których miesięczny dochód
netto na osobę nie przekracza 504 zł (lub kwoty 583 zł w przypadku, gdy członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne). Może go otrzymywać dziecko do 18. roku życia, jeżeli zaś nie ukończyło nauki to
wówczas do 21. roku życia. Zasiłek rodzinny przysługuje również osobom kontynuującym naukę w szkole lub szkole wyższej, które mają orzeczony co najmniej umiarkowany stopień niepełnosprawności. Wówczas
otrzymują uposażenie do ukończenia 24. roku życia. Do zasiłku przysługują dodatki z tytułu: urodzenia dziecka, opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, samotnego wychowywania
dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania, samotnego wychowywania dziecka, kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego, rozpoczęcia
roku szkolnego, podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania. Świadczenie pielęgnacyjne wypłacane jest z tytułu rezygnacji z pracy w związku z koniecznością opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym.
Przysługuje rodzinom, w których miesięczny dochód netto na osobę nie przekracza 583 zł.
Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje niepełnosprawnemu dziecku a także osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 lat (jeśli posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności) oraz osobie, która
ukończyła 75 lat. Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje także osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16. roku życia, legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli niepełnosprawność
powstała w wieku do ukończenia 21. roku życia.
W ośrodkach pomocy społecznej realizacją ustawy zajmować się będzie 80 osób. Wśród nich 21 to nowozatrudnieni zaś 32 znajdą pracę na podstawie programu aktywizacji osób bezrobotnych W czym mogę pomóc?,
przygotowanego przez Urząd Pracy m. st. Warszawy. Kandydaci do programu muszą posiadać wyższe wykształcenie ekonomiczne, prawnicze bądź z zakresu nauk społecznych. Obecnie trwa nabór kandydatów do programu.
Wniosek o dofinansowanie programu złożono do Ministerstwa Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej. W pierwszym okresie realizacją ustawy zajmować się będą również dodatkowi pracownicy ośrodków pomocy społecznej.
Aby usprawnić obsługiwanie petentów ośrodki pomocy społecznej otrzymają środki na zakup sprzętu i oprogramowania. Będzie to 80 komputerów i drukarek, kserokopiarki, program komputerowy do obsługi
świadczeń. Miasto zaadaptuje też dodatkowe pomieszczenia dla ośrodków pomocy społecznej.
Wszyscy pracownicy włączeni do realizacji ustawy przechodzą cykl szkoleń z zakresu świadczeń rodzinnych.
Miasto na realizację ustawy zarezerwowało 4,5 mln zł. Wydatki te zgodnie z ustawą zrekompensować ma administracja rządowa. Czy jednak tak się stanie? Powtarzały się już sytuacje, w których choć rząd
zlecał samorządowi zadania, obiecane na ich wykonanie fundusze przekazywał z opóźnieniem i w niepełnej wysokości. Dwa tygodnie przed przejęciem kompetencji miasto nie otrzymało informacji od Wojewody
Mazowieckiego o wysokości środków, jakie budżet państwa przeznaczy na wdrożenie i realizację ustawy oraz obsługę wypłacania świadczeń w Warszawie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu