Reklama

Wykłady otwarte w seminarium

„Jeden drugiego brzemiona noście...”

Niedziela toruńska 2/2006

14 grudnia 2005 r. odbył się drugi w tym roku wykład otwarty z cyklu „Wy jesteście solą ziemi... Wy jesteście światłem świata”. Prelegent, ks. dr Wiesław Łużyński, adiunkt w Zakładzie Teologii Moralnej i Katolickiej Nauki Społecznej Wydziału Teologicznego UMK, nadał mu tytuł „Na wzór bp. Chrystiana. Drogi solidarności we wspólnocie i społeczeństwie”. Całość rozważań zmierzała ku odpowiedzi na pytanie, czy koncepcja społeczeństwa solidarnego, zbudowanego w oparciu o zasadę „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”, odpowiada naturze człowieka jako istoty społecznej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bp Chrystian - średniowieczny prekursor solidarności

Na wstępie ks. Łużyński przybliżył postać bp. Chrystiana - wybitnego misjonarza cysterskiego, który, działając w pierwszej połowie XIII wieku na naszych terenach, prowadził akcję nawracania plemion pruskich na chrześcijaństwo. W przeciwieństwie do Krzyżaków, którzy nieco później ogniem i mieczem wykorzenili pogaństwo wśród Prusów, ale „przy okazji” doprowadzili do unicestwienia całego ludu, Chrystian działał pokojowo. Na przekór duchowi epoki, która nie wahała się prowadzić ewangelizacji pogan metodami całkowicie zaprzeczającymi Ewangelii, Chrystian traktował Prusów jako ludzi równych sobie, posiadających prawo do istnienia i samodzielnego rozwoju. - W ten sposób - zauważył Prelegent - bp Chrystian antycypował słowa Jana Pawła II, który napisał w Solicitudo rei socialis, że tym, co pomaga dostrzec „drugiego” - osobę, lud czy naród - nie jako narzędzie, ale jako „podobnego nam”, jako „pomoc”, jest solidarność. Nie będzie więc nadużyciem uznanie bp. Chrystiana za wzór i natchnienie do praktykowania cnoty solidarności - uznał ks. Łużyński.

Solidarność jako zasada ontologiczna i powinnościowa

- Solidarność jest wpisana w rozumną naturę człowieka - podkreślił Prelegent. - Wiemy, że człowiek jako istota społeczna nie może żyć bez kontaktu z innymi. W pojedynkę nie jest w stanie rozwinąć swoich uzdolnień. Życie społeczne polega więc na „dawaniu i braniu”, co dokonuje się między osobami w trzech wymiarach: między jednostkami („ja-ty”), między grupą a jednostką („wy-ja”), oraz pomiędzy jednostką a grupą („ja-wy”). W każdym z tych wymiarów człowiek obdarowuje i jest obdarowywany, świadczy pomoc i z tej pomocy korzysta. W każdym z nich praktykuje - lub nie - solidarność.
Solidarność jest również zasadą powinnościową, wyraża bowiem fakt, iż z zależności międzyludzkich na wspomnianych wyżej trzech poziomach wynikają analogiczne zobowiązania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Solidarność w wymiarze „ja-ty”

Solidarność w wymiarze „ja-ty” to przede wszystkim wymóg chrześcijańskiego przykazania miłości. Prelegent przypomniał słowa Jana Pawła II, wypowiedziane w Gdańsku w 1987 r., nawiązujące do fragmentu z Listu św. Pawła do Galatów: „Jeden drugiego brzemiona noście” (Ga 6, 2). „Solidarność, to znaczy: jeden i drugi, a skoro brzemię, to brzemię niesione razem, we wspólnocie” - mówił Papież. A więc nigdy jeden przeciw drugiemu, jedni przeciw drugim. I nigdy „brzemię” dźwigane przez człowieka samotnie, bez pomocy drugich.

Reklama

Solidarność w wymiarze „społeczeństwo-jednostka”

Obowiązek solidarności spoczywa również na społeczeństwie, które winno tak zorganizować warunki życia, aby dać jednostkom szansę nieskrępowanego rozwoju. - Wolność staje się bowiem iluzją w społeczeństwie, w którym powszechnie występuje nędza, głód, analfabetyzm, bezrobocie - powiedział ks. Łużyński. Wiemy dobrze, jak wielu naszych rodaków żyje bez perspektyw, w poczuciu wykluczenia, odrzucenia przez uprzywilejowaną część społeczeństwa, przez tych, którym się powiodło. Miliony Polaków, o których zapomniano w dobie „dzikiego kapitalizmu”, emigrują w sensie dosłownym, zasilając potencjał innych państw, lub wewnętrznie, dystansując się od udziału w życiu publicznym (wystarczy przywołać żenująco niską frekwencję w ostatnich wyborach).

Solidarność w wymiarze „jednostka-społeczeństwo”

Solidarność obejmuje też obowiązki jednostki wobec społeczeństwa. I wcale nie chodzi tu o jakieś nadzwyczajne działania. Podstawą jest sumienne wypełnianie powinności obywatelskich. Należą do nich m.in. płacenie podatków, tak bardzo lekceważone w Polsce prawo do głosowania w wyborach, ciągle nie dość powszechne angażowanie się w sprawy społeczności lokalnej czy rozwijanie aktywności w stowarzyszeniach użyteczności publicznej. Wyższą formą solidarności jest kandydowanie do objęcia funkcji publicznych, podejmowane nie w celu zrobienia majątku czy z innych niskich pobudek, lecz w intencji jak najlepszego służenia społeczności. Powszechny pogląd, że polityka to coś brudnego, od czego chrześcijanin powinien trzymać się z daleka, to jedno z większych nieporozumień. Nic nie może usprawiedliwić sceptycyzmu i nieobecności chrześcijan w sprawach publicznych.

Reklama

Patriotyzm: solidarność jednostki wobec narodu

Patriotyzm to szacunek dla kultury narodowej, wysiłek zabezpieczenia oraz przechowania tego dobra dla potomnych, uczestnictwo - na miarę możliwości - w jego pomnażaniu i promowaniu na płaszczyźnie międzynarodowej. Dzięki patriotyzmowi ojczyzna może trwać mimo zmiennych kolei losu, a naród może zachować swoją tożsamość i duchową suwerenność w przypadku utraty państwa.
Choć społeczeństwo dysponuje środkami przymusu, za pomocą których może się bronić przed jednostkami godzącymi we wspólne dobro, to jednak najlepszym gwarantem podtrzymania ładu społecznego jest wypracowanie etosu - czyli określonego zestawu wartości, powszechnie akceptowanych i faktycznie praktykowanych. Społeczeństwo obywatelskie opiera się na ludziach szukających wspólnego dobra, postępujących odpowiedzialnie nie tylko dlatego, że odmienne zachowanie spotkałoby się z karą, ale dlatego, że tak nakazuje Dekalog, że tak każe przyzwoitość, że nie wypada postąpić inaczej. Niemoralni obywatele zdeprawują nawet najlepiej pomyślane instytucje, rozwiązania i struktury.

Rodzina impulsem odrodzenia obywatelskiego

- Przezwyciężenie egoizmu może nastąpić jedynie w rodzinie - podkreślił Prelegent. - Ona jest najlepszą szkołą przekraczania samego siebie i składania się w darze małżonkowi, dzieciom, rodzicom, starszemu pokoleniu. To w zdrowej rodzinie kształtują się charaktery przyszłych uczciwych polityków, samorządowców, urzędników.
Postawa solidarności sprzyja stabilności całego społeczeństwa. Człowiek żyjący w nowoczesnym społeczeństwie został uwolniony od wszelkich powiązań, zależności, więzów tradycyjnej społeczności lokalnej. Samotny i wyizolowany, staje przerażony wobec otaczającego go świata i ucieka od tak pojmowanej wolności. Na nowo pragnie odzyskać orientację, poczucie przynależności, bezpieczeństwa i dlatego gotowy jest przyjąć jakąkolwiek - jakże często sprzeczną z chrześcijaństwem - ideologię lub wodza, który proponuje prostą, czytelną wizję polityczną, mającą rzekomo wprowadzić ład i sens w życie jednostki.
- Solidarność jest cnotą, pewną sprawnością moralną. Nie można jej nakazać, wprowadzić za pomocą dekretu, przymusu, kształtuje się bowiem w procesie wychowania: na kolanach matki, żywym przykładzie ojca, w pierwszych i dlatego pozostających na długo w pamięci kontaktach z rodzeństwem. Rodzi się w grupie przyjaciół, w stowarzyszeniu, w kręgu sąsiadów. Jest sprawnością, która kształtuje się w nas dzięki praktyce. Pracujmy nad sobą, by posiąść tę cnotę. Zarażajmy nią innych - zakończył ks. Łużyński.

Podziel się:

Oceń:

2006-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Matko, co Jasnej bronisz Częstochowy, módl się za nami...

2024-05-24 20:50

Karol Porwich/Niedziela

Oto stajemy w Kaplicy Cudownego Obrazu na Jasnej Górze. Pochodzenie obrazu i data jego powstania nie są znane. Jak mówi legenda ikona ta jest jedną z siedemdziesięciu namalowanych przez świętego Łukasza Ewangelistę na fragmentach stołu, przy którym posiłki spożywała Święta Rodzina.

Więcej ...

Matko Łaskawa, módl się za nami...

2024-05-25 20:50
Obraz Matki Bożej Łaskawej umieszczony jest w bocznej kaplicy

Michał Janik/TV Niedziela

Obraz Matki Bożej Łaskawej umieszczony jest w bocznej kaplicy

Obraz Matki Bożej Łaskawej, przed którym się zatrzymujemy pochodzi z 1598 roku i przedstawia Matkę Bożą w czerwonej sukni i w zielonym płaszczu, siedzącą na tronie wśród obłoków i trzymającą na prawym kolanie stojącego małego Pana Jezusa.

Więcej ...

Jaworzyna Śląska. Miejsce pamięci i modlitwy dla rodzin po stracie dziecka

2024-05-25 20:30
Odsłonięcie Pomnika Dziecka Utraconego

ks. Mirosław Benedyk

Odsłonięcie Pomnika Dziecka Utraconego

Na cmentarzu komunalnym w Jaworzynie Śląskiej odsłonięto Pomnik Dziecka Utraconego. Miejsce to ma być przestrzenią pamięci, modlitwy i wsparcia dla rodzin po stracie dziecka.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Zmiany kapłanów 2024 r.

Kościół

Zmiany kapłanów 2024 r.

Czy moim życiem i postępowaniem pragnę sprawiać Bogu...

Wiara

Czy moim życiem i postępowaniem pragnę sprawiać Bogu...

„Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN” -...

Kościół

„Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN” -...

#PodcastUmajony (odcinek 25.): Zarządzanie kryzysowe

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 25.): Zarządzanie kryzysowe

Franciszek wyjaśnia: zezwoliłem na błogosławieństwo...

Kościół

Franciszek wyjaśnia: zezwoliłem na błogosławieństwo...

Zgorszenie w Warszawie. Tęczowe

Kościół

Zgorszenie w Warszawie. Tęczowe "nabożeństwo" z...

Niesamowita święta Rita

Kościół

Niesamowita święta Rita

Święto Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana

Polska

Święto Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania