Reklama

Polska Szkoła świętuje 400-lecie Jamestown

Niedziela amerykańska 50/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Polska Szkoła im. Jana Matejki w Wauconda gościła w końcu września nauczycieli ze szkół polonijnych na otwartych zajęciach w klasie VI. Prowadziła je młoda i ambitna nauczycielka Marta Żółtowska. Lekcja pokazowa z historii poświęcona była tematowi: „Obecność Polaków w Jamestown na początku XVII wieku”.
Cel ogólny, jaki przyświecał temu spotkaniu, został osiągnięty. Dzieci, z pewnością uświadomiły sobie rolę ówczesnych Polaków w założeniu pierwszej, stałej osady w USA. Korzystając z dobrodziejstw techniki komputerowej i możliwości malowniczego przybliżenia miejsc, sugestywnego ukazania realiów tamtej rzeczywistości, uczniowie znaleźli odpowiedź na pytanie, dlaczego Anglicy chcieli mieć stałą kolonię w Nowym Świecie. Dowiedzieli się także, kto sprowadził pierwszych Polaków do Jamestown, jakie były ich zajęcia i losy. Zostali też poinformowani o wielkiej roli naszych rodaków w budzeniu własnej świadomości obywatelskiej oraz odwadze w walce o własne prawa.
Na uwagę zasługuje też duże zaangażowanie dzieci, które korzystając z materiałów przygotowanych przez nauczycielkę, wspólnie tworzyły plakat prezentujący zagadnienia omawiane na lekcji. Całość historii Polaków, analiza śladów ich bytności w Virginii, a wreszcie często pomijany ich znaczący wpływ na rozwój amerykańskiego przemysłu i eksportu - zostały pięknie ukazane dzięki komputerowemu programowi PowerPoint. Materiały, z powodzeniem wykorzystane na zajęciach, można obejrzeć, odwiedzając stronę internetową Szkoły Jana Matejki www.matejkopolishschool.com.
Wielkie brawa należą się Marcie Żółtowskiej oraz dyrektor Hannie Walas za przygotowanie całego przedsięwzięcia, z którego niewątpliwie skorzystali nie tylko uczniowie, ale i oglądający zajęcia nauczyciele.
Lekcja historii była wspaniałym wstępem do konkursu na temat osiągnięć Polaków w Jamestown, którego pomysłodawczynią była także Szkoła Jana Matejki. Propozycja międzyszkolnego współzawodnictwa spotkała się z zainteresowaniem, niestety, tylko 13 szkół z metropolii chicagowskiej. A szkoda, bo cel szczytny.
Zadania kierowane były do dzieci i młodzieży (od przedszkola po klasy licealne). Pierwsze eliminacje miały miejsce w szkołach, natomiast sędziowanie prac oraz uroczyste zakończenie konkursu odbyło się 28 października 2007 r. w Ośrodku Jezuickim. Pragnę przypomnieć jedynie, że dzieci młodsze miały do pokolorowania bądź pomalowania, obrazki ukazujące życie Polaków w Jamestown. Grupa starsza musiała przygotować i zaprezentować własnoręcznie wykonany projekt na trzech rozkładanych tablicach (tzw. „triple board”). W przypadku najstarszych - możliwa była praca indywidualna lub zespołowa. Niedzielne podsumowanie konkursu udowodniło, że dzieci są pełne inwencji twórczej, ciekawe świata i chłonne wiedzy. Wśród gości, a jednocześnie członków jury, można było powitać Helenę Ziółkowską (prezes ZNP), Jana Kwiatkowskiego (PACBA) i Marka Jakubowskiego (redaktora „Dziennika Związkowego”). Na sali nie zabrakło, oczywiście, samych uczestników wraz z opiekunami. W skład jurorów weszły też: pomysłodawczyni konkursu Marta Żółtowska oraz dyrektor Szkoły Jana Matejki - Hanna Walas. Po ciekawych prezentacjach i starannej ocenie prac zostali wybrani najlepsi z najlepszych. W ramach trzech grup wiekowych przydzielono nagrody pieniężne i książkowe, w tym także upominki ufundowane przez przedstawiciela PACBA - Jana Kwiatkowskiego. Otrzymali je:
W tym miejscu należą się słowa podziękowania naszym sponsorom: Zrzeszeniu Nauczycieli Polskich, Szkole im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz samej organizatorce - Szkole im. Jana Matejki.
Celebracja ta była odpowiedzią na apel Polsko-Amerykańskiego Komitetu Jubileuszowych Obchodów 400-lecia Jamestown. Wyzwanie ważne i bliskie naszym sercom, przybliżające bezsprzeczny wkład Polaków w historię Nowego Świata.
Jako że „koniec wieńczy dzieło”, pragnę też przypomnieć o tradycji naszej szkoły, organizującej w tym roku już po raz trzeci Ogólnopolonijny Konkurs Plastyczny, na którym jednym z tematów przewodnich będzie obecność Polaków w Jamestown. Można więc powiedzieć, że zagadnienia te żywo zagościły w naszych sercach i umysłach i zaowocowały szeregiem interesujących inicjatyw. Zachęcamy do ich podjęcia i aktywnego uczestnictwa. Chodzi bowiem o to, by silnie opowiedzieć się po stronie tych, którzy na wiele lat przed innymi znanymi Polakami (m.in. K. Pułaskim i I. Paderewskim), odcisnęli trwały ślad obecności na ziemi amerykańskiej.

Grupa I:
1. Jacob Rozalski - Polska Szkoła im. Jana Matejki
2. Abigail Kulis - Polska Szkoła im. Emilii Plater
3. Monika Bognowska - Polska Szkoła im. Ignacego Paderewskiego

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Grupa II:
1. Sebastian Książek - Polska Szkoła im. Św. Ferdynanda,
2. Michael Zurek - Polska Szkoła im. Emilii Plater
3. Kamila Wilczek - Polska Szkoła im. Św. Jadwigi

Grupa III
1. Krzysztof Magiera i Artur Walas - Polska Szkoła im. Jana Matejki
2. Radosław Mika - Polska Szkoła im. Św. Ferdynanda
3. Patryk Domański, Patryk Openchowski i Phillip Lewy - Polska Szkoła im. Emilii Plater

Podziel się:

Oceń:

2007-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Wrocław: nauczyciele religii zaniepokojeni reformami MEN

2025-03-11 14:26
Wielkopostny Dzień Formacji nauczycieli religii

Archidiecezja Wrocławska

Wielkopostny Dzień Formacji nauczycieli religii

Nauczyciele religii z całej archidiecezji wrocławskiej zjechali się do wrocławskiego seminarium, by uczestniczyć w Wielkopostnym Dniu Formacji. Była to okazja do dyskusji nad zmianami dotyczącymi religii w szkołach i sytuacji katechetów. - Znajdują się tera w trudnym położeniu i widzimy, jak im spada morale - mówi ks. dr Mariusz Szypa z wydziału katechetycznego wrocławskiej kurii.

Więcej ...

Włochy: 13-letni uczeń ukarany za odmowę korzystania z "tęczowych schodów"

2025-03-06 21:09

pixabay.com

Uczeń szkoły średniej w Weronie otrzymał zawiadomienie dyscyplinarne po tym, jak odmówił skorzystania ze schodów udekorowanych kolorami tęczy i napisami dotyczącymi tolerancji. Szkoła uważa, że ​​zachowanie ucznia zagrażało bezpieczeństwu, natomiast rodzice nieletniego utrzymują, że został on ukarany za wyrażenie sprzeciwu wobec ideologii LGBT. Sprawa dotarła do Ministerstwa Edukacji - informuje portal infocatolica.com.

Więcej ...

Ogromny obraz przeleżał 100 lat na strychu kościoła. Teraz można go zobaczyć w Rzymie

2025-03-12 10:40
Strych, zdjęcie poglądowe

Adobe Stock

Strych, zdjęcie poglądowe

Obraz XIX-wiecznego malarza Vincenza Catalaniego, przedstawiający mowę św. Pawła na Areopagu został odnaleziony na strychu kościoła św. Ludwika Króla Francji w Rzymie. Ogromne malowidło, które przez ponad 100 lat leżało zwinięte na schodach, poddano dokładnej renowacji i udostępniono zwiedzającym.

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Pozwólmy sobie na częstsze przyjmowanie znaków od Boga

Wiara

Pozwólmy sobie na częstsze przyjmowanie znaków od Boga

Po co wierze definicje i formuły?

Wiara

Po co wierze definicje i formuły?

Sejmowe biuro prawne: petycja o zakazie spowiadania dzieci...

Wiadomości

Sejmowe biuro prawne: petycja o zakazie spowiadania dzieci...

Włochy: 13-letni uczeń ukarany za odmowę korzystania z...

Wiadomości

Włochy: 13-letni uczeń ukarany za odmowę korzystania z...

Ksiądz zamordowany w Środę Popielcową

Kościół

Ksiądz zamordowany w Środę Popielcową

Oświadczenie ks. Michała Olszewskiego: Profeto kończy...

Kościół

Oświadczenie ks. Michała Olszewskiego: Profeto kończy...

Zmarł ks. Marek Mekwiński. Kapłan zasłabł podczas...

Niedziela Wrocławska

Zmarł ks. Marek Mekwiński. Kapłan zasłabł podczas...

Kanada: To kłamstwo wywołało antykościelną nagonkę....

Wiadomości

Kanada: To kłamstwo wywołało antykościelną nagonkę....

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2025 roku