Słowo Biskupów Polskich na Wielki Jubileusz Narodzenia Zbawiciela
Drodzy, Siostry i Bracia!
1. Chrześcijanin świadkiem ewangelicznej nadziei
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
"Bóg życia i nadziei, i radości niech będzie z Wami wszystkimi"
- takie słowa Orędzia skierowali biskupi Europy do mieszkańców naszego
kontynentu na zakończenie II Specjalnego Synodu Biskupów Europy,
który obradował w Rzymie, w obecności Ojca Świętego, w dniach od
1 do 23 października br.
Podczas obrad biskupi przedstawili główne treści przesłania
Synodu, którego prace inspirował temat: Chrystus żyjący w Kościele
źródłem nadziei dla Europy. W synodalnej wizji przełomu tysiącleci
dominuje nadzieja i optymizm. Jest to nadzieja zakorzeniona w Bogu
i w Jego zbawczej mocy. Jako przykład chrześcijańskiej nadziei ukazywano
w pracach Synodu uczniów idących do Emaus. Swoje doświadczenie rozczarowania
i bólu potrafili oni podzielić z Chrystusem, wsłuchując się w Jego
Słowo i uczestnicząc we wspólnym łamaniu chleba. To Chrystus napełnił
ich dusze pokojem, ukazując źródła nadziei.
Współcześnie spotykamy bardzo często chrześcijan rozczarowanych,
u których pesymizm góruje nad radością Ewangelii. Okazywane przez
nich poczucie rozgoryczenia świadczy o braku żywej wiary i głębokiej
więzi z Chrystusem Zmartwychwstałym. Nasza formacja duchowa winna
przebiegać w tym kierunku, aby nadzieja i radość niesione przez Chrystusa
były silniejsze od wszelkich rozczarowań życiowych.
Podejmując głos biskupów Europy wyznajemy razem z Wami,
jako Wasi pasterze, wspólną wiarę w Jezusa Chrystusa. W przeddzień
Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 kierujemy oczy na Jezusa i za św.
Piotrem wyznajemy z nowym entuzjazmem: "Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga
Żywego" (Mt 16, 16).
Wspólnota wiary i fakt, że Chrystus jest jedynym Zbawicielem
wszystkich ludzi, nadaje obchodom Jubileuszu głęboko ekumeniczny
charakter. Przypomina nam o tym także heroiczne świadectwo męczenników
wszystkich wyznań chrześcijańskich. Stanowi ono moralne zobowiązanie
do tego, aby wiara znalazła swój wyraz w świadectwie życia oraz we
współpracy wszystkich, którzy wyznają Chrystusa swoim Panem. Wyraża
się ono w niesieniu pomocy najbardziej potrzebującym zgodnie ze słowami
Chrystusa: "Cokolwiek uczyniliście jednemu z najbardziej potrzebujących,
Mnieście uczynili" (por. Mt 25, 40).
2. Rok łaski od Pana
Reklama
Po latach przygotowań wkraczamy w czas Wielkiego Jubileuszu. W
noc Bożego Narodzenia Ojciec Święty Jan Paweł II otworzy Święte Drzwi
Bazyliki św. Piotra. Rozpocznie się czas Jubileuszu. W Uroczystość
Narodzenia Pańskiego w jedności wiary i wspólnoty Kościoła we wszystkich
diecezjach świata nastąpi symboliczne przejście pod przewodnictwem
Biskupa diecezjalnego przez bramę katedry, by w ten sposób w Kościołach
partykularnych zainaugurować czas Wielkiego Jubileuszu. Te symboliczne
gesty wyrażają przejście całej ludzkości w trzecie tysiąclecie ery
chrześcijańskiej, by świętować misterium narodzenia Słowa, które
stało się człowiekiem (por. J 1,14).
Kościół to lud Boży pielgrzymujący do domu wspólnego Ojca,
który jest w niebie. Chrystus to jedyna brama, przez którą mamy dostęp
do zbawienia (por. J 14, 6). Przed nami otwiera się więc Rok Święty,
wielki czas łaski, rok uwielbienia Boga i wdzięczności za dzieło
zbawienia, które realizuje się pośród nas. "Narodzenie Jezusa w Betlejem
nie jest faktem, który można uznać za zamkniętą przeszłość. Przed
Nim staje bowiem cała ludzka historia: Jego obecność oświeca naszą
teraźniejszość i przyszłość świata... Spotykając Chrystusa, każdy
człowiek odkrywa tajemnicę własnego życia" (IM, 1).
Powszechną praktyką Jubileuszu są pielgrzymki do Ziemi Świętej,
do Rzymu - serca chrześcijaństwa i do świątyń wyznaczonych w poszczególnych
diecezjach przez biskupa.
Pielgrzymka do sanktuariów i miejsc świętych ma niezwykle
doniosłe znaczenie. Przestrzeń, którą pokonujemy, miejsca, które
odwiedzamy, przypominają nam działanie Boga w historii i obecnie.
To Bóg zawsze nas poprzedza i idzie przed nami. Dlatego Ojciec Święty
pragnie "udać się osobiście i modlić w najważniejszych miejscach,
które w Starym i Nowym Testamencie były świadkami Bożych interwencji
aż po największą z nich, czyli tajemnicę Wcielenia i paschy Chrystusa" (Jan Paweł II, List o pielgrzymowaniu do miejsc świętych, 4).
3. Tysiąclecie Metropolii Gnieźnieńskiej
Wielki Jubileusz Zbawiciela zbiega się w Polsce z innym ważnym jubileuszem tysiąclecia ustanowienia pierwszej metropolii w Gnieźnie z biskupstwami w Krakowie, Wrocławiu i Kołobrzegu. Stanowi to dodatkowy motyw wdzięczności wobec Boga, ale i nowe zobowiązanie, by chronić i rozwijać całe dobro, które w ciągu tysiąca lat spłynęło od Boga za pośrednictwem Kościoła na nasz Naród. Polska, która przez wieki była wspólną ojczyzną wielu narodów zawierzyła swe dzieje Bogurodzicy Dziewicy. U schyłku pierwszej Rzeczypospolitej złożono wotum dziękczynne - świątynię Opatrzności Bożej. Podejmując ślubowanie naszych ojców, pragniemy, aby świątynia ta stanowiła miejsce pogłębiania i ożywiania wiary oraz nadziei. Ufamy, że w ten sposób stanie się ona miejscem pojednania, duchowego odrodzenia i solidarnej służby. Pragniemy to piękne i bogate dziedzictwo naszych ojców podjąć, rozwinąć i wnieść w nowe tysiąclecie.
4. Czas Bożego miłosierdzia
Reklama
Jubileusz to czas spotkania z Bogiem bogatym w miłosierdzie, który
pochyla się nad słabym i grzesznym człowiekiem. Bóg, odpuszczając
człowiekowi jego grzechy, pragnie odnowić w nim swoje podobieństwo.
Czyni to dlatego, ponieważ go miłuje i pragnie w nim przywrócić utraconą
godność dziecka Bożego.
Następstwem otwarcia się na Boże miłosierdzie jest nawrócenie
człowieka, który wyrzeka się zła i nawiązuje ponownie więź miłości
z Chrystusem.
Spotkanie grzesznego człowieka z miłosiernym Bogiem dokonuje
się w sakramencie pojednania, mocą którego otrzymujemy odpuszczenie
grzechów i win. Łaska Jubileuszu może zostać dopełniona odpustem,
mocą którego "zostaje darowana skruszonemu grzesznikowi kara doczesna
za grzechy zgładzone już co do winy (IM, 9).
Szczególną łaską roku miłosierdzia jest nowe dzieło: Sanktuarium
Miłosierdzia Bożego, jakie powstaje w Krakowie Łagiewnikach. Nowe
Sanktuarium będzie nie tylko miejscem spotkania z Bożym miłosierdziem,
ale również szkołą kształtowania postaw otwartych na ludzką biedę.
5. Czas nawrócenia i pojednania
Jako chrześcijanie i Polacy nie możemy pominąć trudnych spraw
dotyczących naszej ziemskiej Ojczyzny. Czas Jubileuszu to czas odnowy
i pojednania z Bogiem i pomiędzy ludźmi. Pojednania takiego brakuje
zarówno w życiu rodzinnym, jak i w wielu przejawach życia społecznego.
Bóg w Jezusie Chrystusie pojednał nas ze sobą przez to, że zniszczył
grzech. Pociąga to za sobą wielkie moralne zobowiązanie, aby usuwać
to wszystko, co dzieli ludzi. "U progu nowego milenium chrześcijanie
winni stanąć w pokorze przed Panem, aby zastanowić się nad odpowiedzialnością,
jaką i oni ponoszą za różne przejawy zła w dzisiejszym świecie. W
naszej epoce bowiem, choć rozjaśnionej licznymi światłami, nie brak
również cieni" (TMA, 36).
Z radością, ale nie bez niepokoju, uczestniczymy w życiu
naszej Ojczyzny. Radość nasza ma swe źródło również i w tym, że od
dziesięciu lat żyjemy w wolnym i suwerennym państwie. Im bardziej
kochamy naszą matkę Ojczyznę, tym bardziej jesteśmy zatroskani o
jej los. Czas rachunku sumienia oraz solidarność z wszystkimi uczestnikami
polskich przemian skłaniają nas do refleksji nad wyzwaniami, których
doświadcza nasze społeczeństwo na progu trzeciego tysiąclecia.
6. Wdzięczność za odzyskaną wolność
Reklama
Wydarzenia roku 1989 rozpoczęły proces odnowy życia społecznego,
gospodarczego i politycznego w naszym kraju. Przez dziesięć ostatnich
lat przeszliśmy długą drogę tworzenia od nowa struktur naszego państwa,
odrodzenia życia gospodarczego oraz kształtowania nowej kultury życia
społecznego. Nasze wcześniejsze nadzieje nabierały realnych kształtów
przez powstawanie instytucji państwa demokratycznego, gospodarki
rynkowej i samorządności.
Skłania nas to do głębokiej wdzięczności zarówno wobec Boga,
jak i tych, którzy podjęli trud polskich reform.
Wraz z zachodzącymi przemianami pojawiły się także i trudności.
Stopniowo odkrywaliśmy, że nie wszystko da się zmienić w krótkim
czasie, że wolność, demokracja, gospodarka oparta na zdrowych zasadach
ekonomicznych wymagają od nas poświęcenia. Nie udało się nam w tym
okresie dokonać rozliczenia wielu krzywd, jakich doznaliśmy w czasach
komunizmu. Wiele osób ma poczucie, że sprawcy niesprawiedliwości
tamtych lat korzystają dziś w sposób bezkarny z przywilejów, jakie
wcześniej uzyskali.
7. Trud nowego budowania
Reklama
Zachodzące zmiany wniosły wiele dobra w nasze życie społeczne.
Od dziesięciu lat rozwija się w Polsce samorządność, czyli troska
lokalnych społeczności o rozwiązywanie swoich własnych problemów.
Społecznościom tym brak niekiedy doświadczenia koniecznego do funkcjonowania
w nowej rzeczywistości, a ponadto nie dysponują one wystarczającymi
funduszami, aby móc zagospodarować swoje "małe Ojczyzny".
W procesie odradzania się pluralizmu politycznego pojawiło
się niepokojące zjawisko prywaty i korupcji. Zarówno indywidualni
politycy, jak i niektóre środowiska polityczne tracą wrażliwość na
dobro wspólne i dobro osoby ludzkiej, kierując się interesami swoich
partii.
Ostatnie dziesięciolecie przyniosło ze sobą duże przemiany
gospodarcze. Jednocześnie przemiany te odsłoniły, a może nawet pośrednio
przyczyniły się do zaistnienia wielu obszarów biedy. Wraz z rozwojem
dobrobytu materialnego części społeczeństwa zwiększyło się bezrobocie,
a także pogłębiły się różnice między tymi, którzy stają się coraz
bardziej bogaci i tymi, którzy żyją na skraju nędzy. Niepokoi nas
wzrost przestępczości oraz bezkarność, z jaką działają przestępcy.
Wzrasta liczba osób potrzebujących pomocy.
Obok powodów do radości i dumy w naszej Ojczyźnie jest też
wiele bólu, cierpienia i rozczarowania, spowodowanego zachodzącymi
przemianami. Ból ten czasami ujawnia się w formie niepokojów, strajków
czy demonstracji. Wśród form protestów stosowanych w społeczeństwie
demokratycznym strajki powinny stanowić ostateczność. Władze jednak
powinny szybciej dostrzegać potrzeby społeczeństwa i wychodzić im
naprzeciw. Taka jest rola i obowiązek państwa.
Wobec owych bolesnych zjawisk w naszym życiu społecznym
jawi się pytanie: czy rzeczywiście jesteśmy bezradni wobec zła? Dostrzegamy
wysiłki władz państwowych związane z fundamentalnymi reformami, bez
których przyszłość Polski jest nie do pomyślenia. Los reform, których
konieczności się na ogół nie kwestionuje, zależy od stopnia zaangażowania
całego narodu.
Pojawiają się jednak nowe wyzwania. Rolnicy polscy oczekują
na ukazanie im konkretnych programów, które pomogą w dostosowaniu
się do nowej sytuacji ekonomicznej i społecznej. Większa troska o
rolnictwo jest szczególnie ważna w perspektywie postępujących procesów
integracji z Unią Europejską. Pracownicy likwidowanych przedsiębiorstw
patrzą również z niepokojem na sytuację materialną swoich rodzin.
Wolność słowa przyniosła nam pluralizm i rozwój środków
społecznego przekazu: prasy, radia, telewizji, a ostatnio Internetu.
Wraz z wolnością, na skutek braku odpowiednich uregulowań prawnych,
pojawia się w mediach więcej przemocy, pornografii, taniej sensacji.
Widać wyraźnie, jak posługiwanie się środkami społecznego przekazu
woła o przestrzeganie podstawowych zasad etyki dziennikarskiej.
8. Chrześcijanie a jedność Europy
Synod Biskupów podkreślił wspólną odpowiedzialność za budowę nowej
zjednoczonej Europy. Z naszym kontynentem w sposób szczególny związane
było głoszenie Ewangelii. Kulturę europejską od dwóch tysięcy lat
kształtuje przesłanie wielkich misjonarzy i świętych. Współczesne
oznaki kryzysu tej kultury niosą dla nas wszystkich wielkie zobowiązanie.
Kształt przyszłej Europy nie może być obojętny nikomu, kto przeżywa
głęboko ewangeliczną zasadę miłości bliźniego i potrafi ujmować trudne
sprawy naszego kontynentu w kategoriach wspólnoty kształtowanej przez
ducha solidarności.
W swym przemówieniu wygłoszonym niedawno w Parlamencie polskim
Ojciec Święty jednoznacznie określił nasz obowiązek wspierania działań
na rzecz jedności Europy, gdy powiedział: "Integracja Polski z Unią
Europejską jest od samego początku wspierana przez Stolicę Apostolską.
Doświadczenie dziejowe, jakie posiada Naród polski, jego bogactwo
duchowe i kulturowe mogą skutecznie przyczynić się do ogólnego dobra
całej rodziny ludzkiej, zwłaszcza do umocnienia pokoju i bezpieczeństwa
w Europie". Zarówno papieskie słowa, jak i przesłanie Synodu niosą
dla nas wszystkich zachętę do zatroskania o to, by w zjednoczonej
Europie godność osoby ludzkiej była wartością nadrzędną we wszystkich
działaniach społecznych i politycznych.
9. Odnowa duchowa człowieka fundamentem reform społecznych
Reklama
Z odnową struktur życia społecznego i gospodarczego musi iść w
parze odnowa moralna i duchowa ludzi, którzy je tworzą. Dopiero ludzie
z odnowioną wrażliwością moralną będą zdolni w taki sposób wprowadzać
zmiany, aby człowiek i troska o niego były podstawą wszystkich przemian.
Jeśli zabraknie duchowej odnowy, nawet najbardziej doskonałe struktury
będą szybko ulegały zniekształceniu i staną się nam obce na skutek
egoizmu gospodarczego i politycznego. Stąd też palącą potrzebą staje
się formacja duchowa środowisk odpowiedzialnych za życie gospodarcze,
społeczne i polityczne.
U progu trzeciego tysiąclecia jest nam wszystkim potrzebna
głęboka odnowa moralna i duchowa. Uświadamiają nam to wyraźnie wszystkie
nasze słabości ostatniego dziesięciolecia. Do odnowy duchowej człowieka
nawoływał wielokrotnie Ojciec Święty podczas pielgrzymek do Ojczyzny.
Wzywa do niej zakończony w bieżącym roku II Synod Plenarny Kościoła
katolickiego w Polsce.
10. Pokolenie przełomu tysiąclecia.
Reklama
Na koniec przesłania naszą myśl i serce kierujemy do Was, młodzi
chrześcijanie, żyjący na polskiej ziemi. Dostrzegamy w Was godnych
spadkobierców bogatego dziedzictwa duchowego, które wypracowały poprzednie
pokolenia. Do Wielkiego Jubileuszu Zbawiciela przygotowaliście się,
wsłuchując się w słowa Ewangelii oraz nauczanie Ojca Świętego. Wraz
z Ojcem Świętym przypominamy Wam: Wy jesteście nadzieją Kościoła
i Ojczyzny. W Orędziu na XV Światowy Dzień Młodzieży 2000 czytamy: "
Na progu nowego tysiąclecia z głębi serca kieruję do Was ponownie
naglące wezwanie, byście otworzyli na oścież drzwi Chrystusowi -
Słowu, które ´wszystkim (...), którzy Je przyjęli, dało moc, aby
się stali dziećmi Bożymi´ (J 1,12). Przyjąć Chrystusa znaczy otrzymać
od Ojca misję życia miłością i do Niego, i do braci, w poczuciu solidarności
ze wszystkimi, bez żadnej różnicy; znaczy wierzyć, że w ludzkich
dziejach, choć naznaczonych złem i cierpieniem, ostanie słowo należy
do życia i miłości, ponieważ Bóg zamieszkał wśród nas, abyśmy mogli
zamieszkać w Nim".
Przyszłość naszej Ojczyzny zależy od młodego pokolenia,
od dobrej jego edukacji. Podjęta reforma szkolnictwa stwarza dla
Narodu poważną szansę. Jednakże brak jest możliwości finansowych,
który dotyka wielu młodych, szczególnie na wsi. Kształcenie młodego
pokolenia musi mieć charakter priorytetowy w życiu Narodu i państwa,
dlatego należy uczynić wszystko, aby zapewnić środki materialne na
kształcenie młodego pokolenia.
Jednocześnie kierujemy apel do wszystkich wiernych: stwarzajmy
warunki do rozwoju młodego pokolenia przez autentyczne życie chrześcijańskie,
tak w naszych rodzinach, jak życiu publicznych. Jest to najlepszy
sposób pomocy młodemu pokoleniu. Niech nasze rodziny stają się miejscem,
w którym młodzież doświadczy autentycznej miłości, zrozumienia i
pomocy. Niech szkoła przekazuje nie tylko wiedzę, ale prawdziwą mądrość
życia. Kościół pragnie wspierać wysiłek rodziny, szkoły i państwa.
Siostry i Bracia!
Zapraszamy wszystkich do postawy dziękczynienia za dar Wcielenia
i Zbawienia, ofiarowany nam przez Boga za pośrednictwem Maryi Matki
Słowa Wcielonego. Podejmijmy wszyscy wysiłek odnowy własnego życia
oraz odnowy życia społecznego w naszej Ojczyźnie. Stworzy to lepsze
warunki do powiększania wokół nas obszarów dobra, aby Bóg za naszym
pośrednictwem mógł urzeczywistnić Swój plan Zbawienia
Z serca błogosławimy wszystkim na Wielki Jubileusz naszego
Zbawiciela Jezusa Chrystusa
Kardynałowie, Arcybiskupi i Biskupi zgromadzeni na 302. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski
Jasna Góra, 25 listopada 1999 r.
Rekolekcje Episkopatu Polski na Jasnej Górze 22-25 listopada 1999 r.
KS. ZBIGNIEW KIERNIKOWSKI
W dniach rekolekcyjnych zatrzymaliśmy się nad problematyką PASTERZOWANIA
jako udziału w Ojcostwie Boga, objawionym w Jezusie Chrystusie i
udzielającym ludziom daru synostwa w Duchu Świętym. Poszczególne
tematy były oparte (zasadniczo) na fragmentach (wg Pisma Świętego)
Listu św. Pawła do Rzymian. Sam św. Paweł przedstawia się jako "sługa
Jezusa Chrystusa, z powołania apostoł, przeznaczony dla Ewangelii
Boga o Jego Synu" (por. Rz 1, 1n - 3).
Rozważaliśmy najpierw tekst odnoszący Jezusa do postaci
z historii zbawienia, mianowicie do króla Dawida (Rz 1, 3-4). Jezus
bowiem stał się Synem Dawida według ciała - to znaczy wszedł w historię
Dawida i ją wypełnił. To wypełnienie jest treścią Ewangelii Boga,
która objawia prawdę o SYNU Boga. Św. Paweł deklaruje, iż nie wstydzi
się tej Ewangelii, gdyż jest ona MOCĄ Boga dla zbawienia każdego
wierzącego (Rz 1, 6n). Dzięki niej ludziom zostaje dana możliwość
przystąpienia do tego SYNA - Jezusa Chrystusa, by mogli otrzymać
dar synostwa Bożego. Dynamika i proces przystępowania do Jezusa był
rozważany w oparciu o wstęp do Kazania na Górze (Mt 5, 1-2).
W drugim dniu przedmiotem rozważania było objawienie się
gniewu Bożego przeciw bezbożności i nieprawości (Rz 1, 18n). Ten
słuszny gniew Boga ze względu na wierność Boga wobec stworzenia,
a w szczególności człowieka, został przemieniony przez Jezusa Chrystusa,
który stał się narzędziem przebłagania (Rz 3, 25). W ten sposób zostało
wypełnione przymierze Boga z ludźmi zawarte z Abrahamem, ojcem postawy
wiary (Rdz 15). Przez tego rodzaju dzieło Boga, dokonane w Jezusie
Chrystusie, objawiła się Jego sprawiedliwość przekraczająca wymogi
przepisów Prawa i wypełniająca całe Prawo (Rz 3, 31; Mt 5, 17). Ośrodkiem
i wyrazem tej nowej sprawiedliwości Boga jest przebaczenie, które
jest punktem kulminacyjnym wypełnienia Nowego Przymierza (Jr 31,
34). Tajemnica Nowego Przymierza została zawarta we Krwi Jezusa,
wylanej na przebaczenie grzechów i przekazana do sprawowania w Eucharystii
i do uzewnętrznienia się w niosącej przebaczenie postawie chrześcijan.
To dzieło Boga pochodzi z Jego miłości w stosunku do ludzkości i
cechuje się mocą wydania własnego Syna za grzesznika, czyli nieprzyjaciela
Boga (Rz 5, 6-11). Stąd miłość nieprzyjaciół jest w życiu chrześcijan
znamieniem i świadectwem poznanej i przyjętej przez człowieka miłości
Boga (Rz 12, 14-21).
W trzecim dniu zatrzymaliśmy się nad prawdą chrztu św.,
który jest wszczepieniem w Tajemnicę śmierci i zmartwychwstania Chrystusa
i który uzdalnia chrześcijanina do podobnego z Nim wzrastania, na
podobieństwo Jego śmierci (Rz 6, 3-6). Stanowi to moc zorientowania
całego życia w kierunku przeciwnym niż świat (stary człowiek). Przeżywanie
tej Tajemnicy przez chrześcijan jest objawianiem nadziei zbawienia
dla świata. Dzięki temu jęk bólu i cierpienia, a nawet dotknięcie
opuszczenia i rozpaczy (Rz 8, 18-25) - zjednoczony z krzykiem Jezusa
na krzyżu: "Boże mój, czemuś mnie opuścił?´ (Mk 15, 34) - może przemieniać
się w wołanie: Abba, Ojcze! (Rz 8, 15). Jest to stopniowe objawianie
się tajemnicy przybrania ludzi za synów Boga w historii świata (Rz
8, 19.23). Kto poznał taką miłość i został wprowadzony w jej tajemnicę,
ma pewność wynikającą z wiary, że nic nie zdoła go odłączyć od tej
tajemnicy (Rz 8, 31-39). Z przyjęcia i doświadczenia tej prawdy wynika
gotowość - granicząca z paradoksem - poświęcenia siebie dla tych,
którzy nie znają Ewangelii czy jej nie przyjmują. Właśnie to św.
Paweł wyraża słowami: "Wolałbym być odłączony od Chrystusa na rzecz
moich braci (Rz 9, 3) Tego rodzaju postawa św. Pawła, jak i każdego
pasterza, jest odzwierciedleniem poznania Ojcowskiej miłości Boga.
Wyraża się ona w trosce o ewangelizację każdego człowieka, czyli
niesienie mu Dobrej Nowiny w jego zagubieniu czy kryzysie, a nie
zadowala się jakąś formą instytucjonalnej organizacji życia religijnego,
bądź też usiłowaniem zewangelizowania struktur czy przejawów życia
społecznego. To może być osiągnięte tylko jako skutek nawrócenia
konkretnych ludzi dzięki przyjęciu przez nich Ewangelii. W tym znaczeniu
nasze polskie społeczeństwo religijne w tym pokoleniu potrzebuje
głębokiej ewangelizacji.
Końcowa konferencja stanowiła okazję do zastanowienia się
nad słowami św. Pawła o wydawaniu "swego ciała przez miłosierdzie
Boże na ofiarę żywą, świętą, Bogu przyjemną". Jest to stawianie siebie
w ofierze przed Bogiem dla spełniania rozumnej służby Bożej (Rz 12,
1-2). Zawiera się w tym zarówno sprawowanie świętych tajemnic w znakach
podczas celebrowania Liturgii, jak też i całe życie każdego chrześcijanina
i całej wspólnoty jako Ciała Chrystusa. Dzięki tej mocy, poznawanej
i przyjmowanej w Liturgii, chrześcijanin jest w stanie nie wpadać
w schematy świata, lecz będąc w świecie i uczestnicząc aktywnie w
jego strukturach, korzystać z daru jedności z Chrystusem, która daje
mu władzę takiego służenia ludzkości, aby objawiało się poznanie
woli Boga, i aby ostatecznie dzięki poznaniu miłosierdzia Bożego,
także poganie wielbili Boga. Dziś, kiedy Naród polski stoi przed
decyzjami wejścia w struktury ponadnarodowe, staje się to tak bardzo
aktualne i niezmiernie ważne, by wchodził w nie ze świadomością i
godnością chrześcijańską. Jest to poważne zadanie ewangelizacyjne.
Na Pasterzach polskiego ludu Bożego spoczywa obowiązek i odpowiedzialność
za przewodniczenie w realizowaniu tego dzieła w obecnym pokoleniu.
Niechaj modlitwa całego ludu wspomaga Pasterzy, by ta objawiona
Tajemnica mogła być obwieszczana wszystkim narodom i aby Bogu została
oddana należna chwała (Rz 16, 25-27).
W dniach 25-26 listopada br. - po zakończeniu rekolekcji
biskupów - odbyło się na Jasnej Górze 302. Zebranie Plenarne Konferencji
Episkopatu Polski.
Było to ostatnie spotkanie Konferencji Episkopatu przed
otwarciem Wielkiego Jubileuszu, dlatego obrady koncentrowały się
przede wszystkim wokół praktycznych i ceremonialnych kwestii związanych
z tym wydarzeniem. Biskupom został przedstawiony ceremoniał liturgiczny
Roku Jubileuszowego oraz rzymski modlitewnik wydany z tej okazji.
Obchody Jubileuszu rozpocznie uroczyste otwarcie "Porta
Sancta" w Bazylice św. Piotra w Rzymie, czego dokona Ojciec Święty
w noc wigilijną. W pierwszy dzień Bożego Narodzenia Jubileusz zostanie
zainaugurowany we wszystkich diecezjach świata.
JEDNYM ZDANIEM
Podczas Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski na Jasnej
Górze w dniach 25-26 listopada br. odbyły się wybory w Episkopacie.
Bp Kazimierz Nycz został wybrany przewodniczącym Komisji Wychowania
Katolickiego, bp Piotr Jarecki ponownie został asystentem kościelnym
Akcji Katolickiej, a bp Stanisław Wielgus - asystentem Krajowej Rady
Katolików Świeckich.
Telewizja Niepokalanów, prowadzona przez Ojców Franciszkanów,
będzie od grudnia br. dostępna w ok. 33% domów w Polsce (za pośrednictwem
telewizji kablowych).
W Krakowie powołane zostanie - z inicjatywy Papieskiej Akademii
Teologicznej i Szkoły Retoryki Uniwersytetu Jagiellońskiego - Centrum
Badań nad Językiem Religijnym.
Caritas Polska otrzymała z rezerwy budżetowej pierwszą transzę
dotacji - 60 tys. zł - na pomoc bezdomnym w zimie. Caritas chce zgromadzić
na realizację tego celu 3 mln zł.
Ministerstwo Finansów skorygowało przewidywania dotyczące:
deficytu budżetowego (będzie o ok. 2,7 mld zł większy), kursu walutowego (z 3,9 do 4,05 zł za dolara), stóp procentowych (2,5-3 punktów wyższe)
i inflacji (nie ujawniono).
Minister sprawiedliwości Hanna Suchocka uznała za nierealną
propozycję amnestii w 2000 r., zgłoszoną przez katolickich i luterańskich
kapelanów więziennictwa.
Senat zmienił ustawę o rzeczniku praw dziecka, którą wcześniej
przegłosował Sejm. Rzecznik praw dziecka ma przekazywać opracowane
informacje o sytuacji dzieci rzecznikowi praw obywatelskich.
Sejm, zgodnie z poprawkami Senatu, wydłużył urlopy macierzyńskie:
do 20 tygodni po urodzeniu jednego dziecka i 30 - jeśli na świat
przyjdą wieloraczki. Od 2001 r. urlopy te będą trwały: 26 i 39 tygodni.
Sejm debatował nad zakazem handlu w niedziele i święta.
Posłowie AWS zaproponowali ograniczenie handlu w niedziele w projekcie
nowelizacji kodeksu pracy.
Sejm przyjął do dalszych prac rządowy projekt zmian w Ustawie
o postępowaniu w sprawach nieletnich, który przewiduje surowsze traktowanie
młodocianych przestępców.
Antoni Szymański został przewodniczącym Sejmowej Komisji
Rodziny. Zastąpił na tym stanowisku Marię Smereczyńską, która objęła
funkcję pełnomocnika rządu ds. rodziny. Antoni Szymański jest m.in.
wiceprezesem Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia.
Liderzy AWS zapowiedzieli, że jeżeli kolejne negocjacje
w sprawie wyboru prezesa Instytutu Pamięci Narodowej zakończą się
fiaskiem, trzeba będzie zmienić ustawę o IPN.
Powstało nowe ugrupowanie polityczne - Stronnictwo "Porozumienie
Polskie". Utworzyli je posłowie Naszego Koła i związkowcy z ursuskiej "
S".
Prokuratura nie przyjęła zażalenia radomskiej "S" na postanowienie
o umorzeniu śledztwa w sprawie milicyjnych "ścieżek zdrowia". Tymczasem
przygotowano już akt oskarżenia wobec funkcjonariuszy o bezprawne
zamykanie w więzieniach robotników Czerwca ´76.
Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy obliczył, że realne
nakłady na ochronę zdrowia w przyszłym roku będą najniższe od 10
lat. Jednocześnie zaalarmował, iż znacznie pogorszy się jakość opieki
medycznej.
O 9 tys. wzrosła w październiku br. liczba bezrobotnych,
osiągając 2 mln 187 tys. Przed końcem br. pracę straci w ramach zwolnień
grupowych dalsze 20 tys. osób.