Profil zaufany - to podpis elektroniczny do podpisywania podań i wniosków składanych do podmiotów publicznych.
Reklama
Profil zaufany możesz założyć na dwa sposoby: przez internet lub w punkcie potwierdzającym czyli w urzędzie lub niektórych placówkach bankowe w Twoim mieście.
Przez internet
Profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz:
• konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego (ich listę znajdziesz na stronie profilu zaufanego),
• kwalifikowany podpis elektroniczny.
• Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt — poza jego właścicielem — nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.
• Za pomocą profilu zaufanego skutecznie potwierdzisz swoją tożsamość w internecie (to pozwala automatycznie udostępniać dane, które są przeznaczone tylko dla ciebie) oraz podpiszesz wniosek, jeśli jest to niezbędne do załatwienia sprawy.
Za pomocą profilu zaufanego możesz tu sprawdzić:
• swoje punkty karne,
• swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych,
• czy twój dowód jest unieważniony,
• swoje dane w rejestrze PESEL.
• swoje dane medyczne w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl — więcej informacji o IKP znajdziesz pod tym linkiem.
Kto może założyć profil zaufany
Reklama
Każdy, kto ma numer PESEL.
Kiedy można założyć profil zaufany
W dowolnym momencie.
Jak?
Za pomocą internetowego konta bankowego
Konto bankowe wykorzystuje się do szybkiego i bezpiecznego zakładania i potwierdzania profilu zaufanego. Chodzi o to, że twoje dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego nie musisz już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.
W przypadku rejestracji na szczepienie przeciwko COVID-19 niektóre banki przekierują użytkowników w to miejsce automatycznie
Profil zaufany wykorzystuje do identyfikacji tylko podstawowe informacje: imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL. Za pomocą konta bankowego złożysz profil zaufany od ręki, bez wychodzenia z domu.
Profil zaufany możesz także potwierdzić na pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.
Jak założyć profil zaufany
1. Sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego, na przykład wejdź na stronę banku lub zadzwoń na infolinię albo wejdź na stronę profilu zaufanego.
2. Zaloguj się na swoje konto bankowe.
3. Wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego.
4. Czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.
Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się z wykorzystaniem profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez system tego banku.
Reklama
Za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego
Jeżeli masz kwalifikowany podpis elektroniczny, możesz go użyć do założenia profilu zaufanego. Dzięki temu profil zaufany założysz od ręki, bez wychodzenia z domu — wystarczy, że podpiszesz wniosek o potwierdzanie profilu zaufanego.
Jak założyć profil zaufany
1. Wejdź na stronę profilu zaufanego.
2. Kliknij Zarejestruj się.
3. Wypełnij formularz.
4. Kliknij Zarejestruj się.
5. Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.
6. Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. Koniecznie wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym.
7. Uruchom aplikację PZ Signer.
8. Kliknij Rozpocznij proces podpisu.
9. Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5).
10. Kliknij Podpisz dokument (Krok 6).
11. W nowym oknie wprowadź PIN.
12. Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7).
13. Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.
W punkcie potwierdzającym
Wniosek o założenie profilu zaufanego automatycznie wysyłasz przez internet, kiedy rejestrujesz konto. Natomiast swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.