"Ta wystawa wpisuje się w milenium Kościoła krakowskiego, które
świętujemy na różne sposoby. To nasze świętowanie jest jak spleciony
warkocz przeróżnych uroczystości, wątków... Piękno, światło witraży
budzi i oznacza ludzkie wnętrze, sprawia, że staje się ono jeszcze
pogodniejsze, cieplejsze i jeszcze bardziej wrażliwe na przekazywaną
treść" - mówił kard. Franciszek Macharski podczas wernisażu wystawy
Józefa Furdyny Witraże w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie 17 lutego
2000 r. Wystawa prezentuje osiągnięcia artysty, który przez swoją
twórczość na stałe wpisał się w życie artystyczne Krakowa i Polski.
Od dwudziestu lat Józef Furdyna poświęca swoje życie
artystyczne witrażom. Tworzy wielkie kompozycje z różnokolorowych
szkieł dla świątyń w Polsce i za granicą. W ciągu tego okresu stworzył
ok. 600 realizacji. Oprócz tego jest znanym konserwatorem zabytków,
wykonuje polichromie, maluje i rzeźbi. Jest też doktorem etnografii. "
To prawdziwy człowiek renesansu" - mówi o nim ks. Andrzej Nowobilski,
kustosz Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie. O popularności artysty
świadczy fakt, że na otwarcie wystawy przyszedł cały artystyczny
Kraków. Już dawno Muzeum nie przeżywało takiego oblężenia. Artysta
- dziękując wszystkim gościom - zwłaszcza Księdzu Kardynałowi i bp.
Albinowi Małysiakowi - za obecność, dał krótki wykład na temat witrażu
sakralnego, następnie, wraz z gospodarzem, zaprosił zebranych do
zwiedzenia wystawy. W kilku salach można było podziwiać monumentalne
kartony witraży projektowanych do różnych kościołów. Na wystawie
znalazły się także przykłady prac malarskich i rzeźbiarskich Artysty.
W jednej z sal pracownicy zakładu witraży J. Furdyny
zgromadzili narzędzia i materiały potrzebne do powstania witraża.
Zwiedzający wystawę z wielkim zaciekawieniem pytali o szczegóły związane
z malowaniem szkła witrażowego, łączenia poszczególnych ołowianych
elementów itp.
Wystawę będzie można zwiedzać w Muzeum Archidiecezjalnym
w Krakowie, ul. Kanonicza 19/21 do 20 marca br.
***
W Nowym Gmachu Muzeum Narodowego w Krakowie do 24 kwietnia 2000
r. czynna jest wystawa witraży Józefa Mehoffera. Wystawa zatytułowana
Opus magnum daje możliwość podziwiania z bliska elementów plastycznych
i treściowych dzieł geniusza witraży - Józefa Mehoffera. Obok monumentalnych
kartonów wyeksponowano m.in. oryginalne witraże z kaplicy Świętokrzyskiej
na Wawelu, które obecnie poddawane są konserwacji w pracowni Lesława
Heinego. Pokazano również replikę witrażu Życie Maryi, który Mehoffer
zaprojektował wraz ze Stanisławem Wyspiańskim, a także witraż Caritas,
zaprojektowany przez artystę do kaplicy grobowej Grauerów w Opawie.
Mehoffer (1869-1946) ukończył Krakowską Szkołę Sztuk
Pięknych, studiował też malarstwo w Wiedniu i Paryżu. W wieku 26
lat, jako nikomu nie znany jeszcze malarz galicyjski, wygrał konkurs
na witraże do katedry św. Mikołaja we Fryburgu. Jego projekt wybrano
spośród 47 nadesłanych prac. Fryburskie witraże, wykonywane w ciągu
41 lat, stały się największym dziełem plastycznym Mehoffera - jego
prawdziwym opus magnum. W pięciu salach Muzeum Narodowego w Krakowie
możemy podziwiać Życie Maryi z centralnego okna zachodniej fasady
kościoła Mariackiego w Krakowie, projekt witrażu Matka Boska Bolesna
do kaplicy pałacu Radziwiłłów w Balicach, kartony do dekoracji katedry
ormiańskiej we Lwowie, część kartonów do witraży fryburskich, witraż
Droga Krzyżowa do kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu itp. Religijne
dzieła witrażowe Mehoffera, a także jego obrazy, dzięki twórom wystawy,
m.in. aranżacji Marka Mroza według scenariusza Joanny Wapiennik-Kosowicz,
dają zwiedzającemu wyobrażenie o monumentalności podejmowanych wyzwań
artystycznych, żarliwości wizji artystycznej i genialności jej rozwiązania.
Kolejne wystawy Muzeum Narodowego w Krakowie z serii Opus magnum
będą poświęcone Stanisławowi Wyspiańskiemu i Janowi Matejce.
Pomóż w rozwoju naszego portalu